Snijplank

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Beste mede forumleden,

Hierbij mijn eerste snijplank (gemaakt voor m'n moeder haar 50e verjaardag). Hij is gemaakt van beuken en nog een houtsoort (ben de naam vergeten), gekocht bij een houtzagerij in het Friese Akkrum. Het lijkt in filmpjes, van oa mtmwood, makkelijker dan het in werkelijkheid is. Ik moest nog vrij veel hout wegschaven om het allemaal netjes recht te krijgen, maar ik ben dan ook nog maar een beginner. Mijn vraag aan jullie is hoe ik de plank nu het beste voor het laatst kan vlakken, kan dit met de vlak van diktebank? En wat is een mooie afwerking, notenolie?

Groet,
Rimar

Foto's:

Haaks schaven van beukenhouten balk, deze is vervolgens in stroken gezaagd:

Foto 07-11-15 13 13 09.jpg

Zagen van stroken uit de andere plank:

Foto 07-11-15 14 07 48.jpg

Verlijmen van de stroken:

Foto 07-11-15 17 59 05.jpg

Schaven van de verlijmde stroken (hier ging vrij veel hout verloren helaas):
Foto 13-11-15 15 50 23.jpg

Zagen van de verlijmde stroken:

Foto 13-11-15 16 27 36.jpg

Het de uiteindelijke snijplank voor het lijmen:

Foto 13-11-15 17 15 23.jpg

De stroken in de klemmen:

Foto 13-11-15 18 03 01.jpg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Ik vlak de plank inderdaad als laatste nog op de vlakbank. Heel lichtjes, liever in 10 keer dan in 5 keer. Eigenlijk zou je even resthout aan de zijkanten moeten verlijmen omdat je hoe dan ook last gaat hebben van tear out (ben ff de nederlandse naam kwijt..) Ik schaaf meestal handmatig wat schuin af, dat gaat ook goed. Maar belangrijk, neem echt heel weinig per keer af.
Mocht de snijplank te breed zijn voor de vlakbank dan kun je de bovenfrees gebruiken (ff google voor filmpjes) Mocht het verlijmen vrij vlak zijn gegaan dan pak ik ook wel direct de rotex.
 
P

Pel

Guest
Maar goed dat we Athanor in ons midden hebben om e.a. in goed Nederlands te vertalen:) ben benieuwd naar het eind resultaat?

groet Pel.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Ziet er goed uit Lontemanos! Ben even benieuwd naar de afmetingen van je snijplank.
Als ik de foto's zo bekijk dan is het een forse.
Het vlakken van de snijplank doe ik inderdaad op de van vlakdiktebank, en daarna heeeeeel veeeeeel schuren.
Afwerken met notenolie kan, mits er niemand in de familie is die een notenallergie heeft.
Hier kun je een discussie lezen over een aantal soorten olie.
Succes!

Groet,
Jan
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
Afgelopen weekend de plank afgemaakt! Dit ging niet helemaal zoals gehoopt. Op advies van Jan (en meer natuurlijk) heel voorzichtig gevlakt. In eerste instantie ging t goed, totdat ik blijkbaar iets te veel in 1x afnam en er een stuk afbrak. Dit was niet meer te herstellen helaas dus de plank is iets minder lang geworden. Toch ben ik niet geheel ontevreden met het resultaat en kijk er naar uit om nog een keer een plank te maken.

Foto 21-11-15 13 12 46.jpg

Na de kanten rond frezen en heel veel schuren:

Foto 22-11-15 12 56 21.jpg

In de druivenpit olie:
Foto 22-11-15 12 59 25.jpg

Af!:
Foto 22-11-15 13 01 19.jpg
 
P

Pel

Guest
Het resultaat mag er wezen, de plank i.m. groot genoeg.

Groet Pel.
 

geneyn

Actieve deelnemer
5 mrt 2015
119
0
Brugge, BE
zeer mooi. wil ik binnenkort ook eens maken. helaas geen vlakbank thuis dus alles wordt schuren & schaven bij mij :)

jammer van het scheuren
 

Lontemanos

Actieve deelnemer
23 dec 2014
70
8
Friesland
De plank is tot nu toe redelijk strak! Laatst was ie krom getrokken omdat ie een dag in een laagje water had gestaan. Maar na de plank afgedroogd te hebben en m andersom op het aanrecht gelegd te hebben was ie na drie dagen weer recht :)

Afgelopen weekend heb ik van het hout dat over was nog een plank gemaakt. Ik moet alleen nog fijner schuren, randen afronden, handgrepen frezen en oliën.

Foto 20-02-16 10 08 31.jpg

Foto 21-02-16 19 26 35.jpg
 

Bijlagen

  • Foto 20-02-16 10 08 31.jpg
    Foto 20-02-16 10 08 31.jpg
    73,8 KB · Weergaven: 101

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.