Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Snijplank

Snijplank

Beste mede forumleden,

Hierbij mijn eerste snijplank (gemaakt voor m'n moeder haar 50e verjaardag). Hij is gemaakt van beuken en nog een houtsoort (ben de naam vergeten), gekocht bij een houtzagerij in het Friese Akkrum. Het lijkt in filmpjes, van oa mtmwood, makkelijker dan het in werkelijkheid is. Ik moest nog vrij veel hout wegschaven om het allemaal netjes recht te krijgen, maar ik ben dan ook nog maar een beginner. Mijn vraag aan jullie is hoe ik de plank nu het beste voor het laatst kan vlakken, kan dit met de vlak van diktebank? En wat is een mooie afwerking, notenolie?

Groet,
    Rimar

Foto's:

Haaks schaven van beukenhouten balk, deze is vervolgens in stroken gezaagd:

Foto 07-11-15 13 13 09.jpg

Zagen van stroken uit de andere plank:

Foto 07-11-15 14 07 48.jpg

Verlijmen van de stroken:

Foto 07-11-15 17 59 05.jpg

Schaven van de verlijmde stroken (hier ging vrij veel hout verloren helaas):
    Foto 13-11-15 15 50 23.jpg

Zagen van de verlijmde stroken:

Foto 13-11-15 16 27 36.jpg

Het de uiteindelijke snijplank voor het lijmen:

Foto 13-11-15 17 15 23.jpg

De stroken in de klemmen:

Foto 13-11-15 18 03 01.jpg

Ik vlak de plank inderdaad als laatste nog op de vlakbank. Heel lichtjes, liever in 10 keer dan in 5 keer. Eigenlijk zou je even resthout aan de zijkanten moeten verlijmen omdat je hoe dan ook last gaat hebben van tear out (ben ff de nederlandse naam kwijt..) Ik schaaf meestal handmatig wat schuin af, dat gaat ook goed. Maar belangrijk, neem echt heel weinig per keer af.
    Mocht de snijplank te breed zijn voor de vlakbank dan kun je de bovenfrees gebruiken (ff google voor filmpjes) Mocht het verlijmen vrij vlak zijn gegaan dan pak ik ook wel direct de rotex.

Athanor
    Guest
    Uitbreeksels, splinters, rafels

Dank voor de respons, ik ga komend weekend de plank afmaken. Post wel een foto van het resultaat!

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Maar goed dat we Athanor in ons midden hebben om e.a. in goed Nederlands te vertalen ben benieuwd naar het eind resultaat?

groet Pel.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Ziet er goed uit Lontemanos! Ben even benieuwd naar de afmetingen van je snijplank.
    Als ik de foto's zo bekijk dan is het een forse.
    Het vlakken van de snijplank doe ik inderdaad op de van vlakdiktebank, en daarna heeeeeel veeeeeel schuren.
    Afwerken met notenolie kan, mits er niemand in de familie is die een notenallergie heeft.
    Hier kun je een discussie lezen over een aantal soorten olie.
    Succes!

Groet,
    Jan

Afgelopen weekend de plank afgemaakt! Dit ging niet helemaal zoals gehoopt. Op advies van Jan (en meer natuurlijk) heel voorzichtig gevlakt. In eerste instantie ging t goed, totdat ik blijkbaar iets te veel in 1x afnam en er een stuk afbrak. Dit was niet meer te herstellen helaas dus de plank is iets minder lang geworden. Toch ben ik niet geheel ontevreden met het resultaat en kijk er naar uit om nog een keer een plank te maken.

Foto 21-11-15 13 12 46.jpg

Na de kanten rond frezen en heel veel schuren:

Foto 22-11-15 12 56 21.jpg

In de druivenpit olie:
    Foto 22-11-15 12 59 25.jpg

Af!:
    Foto 22-11-15 13 01 19.jpg

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Het resultaat mag er wezen, de plank i.m. groot genoeg.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Netjes hoor! Mijn vraag blijft staan; wat zijn de afmetingen?

Groet,
    Jan

Forum Rechten