Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: Snijplank

Snijplank

Beste mede forumleden,

Hierbij mijn eerste snijplank (gemaakt voor m'n moeder haar 50e verjaardag). Hij is gemaakt van beuken en nog een houtsoort (ben de naam vergeten), gekocht bij een houtzagerij in het Friese Akkrum. Het lijkt in filmpjes, van oa mtmwood, makkelijker dan het in werkelijkheid is. Ik moest nog vrij veel hout wegschaven om het allemaal netjes recht te krijgen, maar ik ben dan ook nog maar een beginner. Mijn vraag aan jullie is hoe ik de plank nu het beste voor het laatst kan vlakken, kan dit met de vlak van diktebank? En wat is een mooie afwerking, notenolie?

Groet,
    Rimar

Foto's:

Haaks schaven van beukenhouten balk, deze is vervolgens in stroken gezaagd:

Foto 07-11-15 13 13 09.jpg

Zagen van stroken uit de andere plank:

Foto 07-11-15 14 07 48.jpg

Verlijmen van de stroken:

Foto 07-11-15 17 59 05.jpg

Schaven van de verlijmde stroken (hier ging vrij veel hout verloren helaas):
    Foto 13-11-15 15 50 23.jpg

Zagen van de verlijmde stroken:

Foto 13-11-15 16 27 36.jpg

Het de uiteindelijke snijplank voor het lijmen:

Foto 13-11-15 17 15 23.jpg

De stroken in de klemmen:

Foto 13-11-15 18 03 01.jpg

Ik vlak de plank inderdaad als laatste nog op de vlakbank. Heel lichtjes, liever in 10 keer dan in 5 keer. Eigenlijk zou je even resthout aan de zijkanten moeten verlijmen omdat je hoe dan ook last gaat hebben van tear out (ben ff de nederlandse naam kwijt..) Ik schaaf meestal handmatig wat schuin af, dat gaat ook goed. Maar belangrijk, neem echt heel weinig per keer af.
    Mocht de snijplank te breed zijn voor de vlakbank dan kun je de bovenfrees gebruiken (ff google voor filmpjes) Mocht het verlijmen vrij vlak zijn gegaan dan pak ik ook wel direct de rotex.

Athanor
    Guest
    Uitbreeksels, splinters, rafels

Dank voor de respons, ik ga komend weekend de plank afmaken. Post wel een foto van het resultaat!