Gezaagd hout behandelen tegen schimmel... Borax, boorzuur advies gevraagd

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dag forumleden,

Ik ga komende week een aantal bomen verzagen. (hierover zal ik binnenkort waarschijnlijk een verslag posten.)
Ik droog wel vaker houten schalen en daarbij heb ik soms last van schimmelvorming. Nu wil ik dit graag proberen te voorkomen bij het oplatten van deze boomstammen.
Heeft er iemand ervaring met het bewerken van hout met Borax of boorzuur? zo ja wat zijn jullie ervaringen?

Alvast bedankt,

Rik Blaauw
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb wel hout met borax behandeld maar dat ken ik meer als een middel om ongedierte te bestrijden dan schimmel. Om schimmel tegen te gaan moet je vooral zorg dat de wind een beetje door de stapel kan waaien tot dat de hoeveelheid vocht in het hout aanzienlijk gedaalde is. Voor duim dikke hout is dat ongeveer een jaar, dus het hout moet na oplaten buiten onder dak staan.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dank je Ernest, dat ga ik zeker doen, de planken worden opgevat in een open boeren schuur.
Goed om te weten dat borax ook tegen ongedierte gebruikt kan worden.

In Engeland schijnt het redelijk normaal te zijn om hout met boorzuur te behandelen. De producten die ze daar gebruiken kan ik jammergenoeg niet vinden in Nederland. Vandaar mijn vraag of er ook anderen zijn die hier ervaringen mee hebben in Nederland. Dus als er nog andere zijn, ik hoor het graag
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Volgens mij mag boorzuur/borax niet meer door consumenten gebruikt worden. Iets met reproductietoxiciteit geloof ik. Verder denk ik dat de schimmelwerende eigenschappen ook niet zo groot zijn. Ik zou vooralsnog denken dat goed drogen de meeste kans op succes biedt?
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik vraag me af of de boerenschuur voldoende ventileert? Mijn ervaring met hout zagen en winddrogen is om het alleen maar aan de bovenzijde af te dekken, zodat de wind er vrij door kan.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
@ Henk: Lees ik ook steeds meer over, wel grappig dat het nog wel in geneesmiddelen wordt gebruikt, en naar het schijnt ook nog bij sommige apotheek te koop is. Niet dat dat veel betekend, waterstofperoxide is ook nog steeds bij de apotheek te koop, en dat is nou ook niet bepaald goed voor je. Ik zal nog wat verder speuren voor ik iets besluit

@Rinus, Dat weet ik ook niet, nou is deze boerenschuur niet veel meer dan twee wanden en een dak. (deur openingen zijn al gauw 8 meter breed. Ik zal je tip iig het in het achterhoofd houden voor het geval ik wel schimmels krijg.

Als er nog andere zijn die tips hebben dan hoor ik het graag.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.