Elektra beckum uk 330

Chrimasa

Nieuw lid
11 apr 2015
3
0
Hallo,

Ik kan een elektra beckum uk 330 overnemen. Ik heb nog geen afkortzaag of cirkelzaag. Ben beginnend houtbewerker en had hoog op mijn verlanglijstje wel een afkortzaag staan. Maar (nog) geen zaagtafel; gezien de kosten moet je immers keuzes maken.
Ik heb een beetje gegoogeld op deze zaagtafel. Ik vraag me af of het niet een beetje te veel van het goede is voor mij als beginner.
Aan de andere kant; deze winter heb ik beloofd een tuin lounge-set van steigerhout te maken. Voor mijn zoon. Ik kan me voorstellen dat zo'n tafel dan goed van pas komt.

Wat kunnen jullie er over zeggen? Kennen jullie die zaagtafel en raden jullie hem mij aan?

groeten
Margreet
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Met de zaagtafel is niets mis, zeker als je ook nog de roltafel optie erbij hebt..

Maarrrrr, voor afkorten van lange enden steigerhout is hij zeker niet geschikt, daar is hij te klein voor. Met roltafel, hmm, maar zonder ronduit levensgevaarlijk zelfs. Zo op zichzelf dan. Je zou 'm kunnen inbouwen in een grotere tafel en grote afkortslede kunnen maken, maar dan heb je ook weer een bovenfrees nodig. Voor langszagen kan het dan weer wel, rolbok ervoor en erachter en je komt een eind, maar kan ook lastig zijn zonder ervaring.

Als je steigerhout wilt afkorten, ben je beter af met een afkortzaag met radiaalfunctie, zoals de Dewalt DW770 oid, of iig een zaag die 20cm kan afkorten. Of gewoon een ouderwetse handzaag.. :)
 
Laatst bewerkt:

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Op zich eens met Rizz, maar persoonlijk zou ik de tafelzaag boven de afkortzaag verkiezen.

Ik heb eerst de afkortzaag gekocht en miste de tafelzaag enorm (totdat ik die kocht natuurlijk).
Met een invalzaag, handzaag en tafelzaag werk ik veel flexibeler en ik gebruik mijn afkortzaag echt alleen nog voor het afkorten van hele lange delen.

Als je overgaat tot aankoop van de 330 moet je even goed op de hoogteverstelling letten, met name de messing bus welke hierover beweegt. Afhankelijk van de leeftijd/gebruik van de zaag kan deze nogal versleten zijn en moet je rekening houden met het vervangen hiervan (+/- €40).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou ook voor een zaagtafel gaan en daarnaast een Ryoba voor een euro of 25 voor het afkorten.
Als je niet veel moet afkorten werkt zo'n Ryoba snel en heel precies met een mooie zaagsnede.
 
Laatst bewerkt:

Chrimasa

Nieuw lid
11 apr 2015
3
0
Dank voor de antwoorden. Ik ga hem inderdaad maar overnemen dan. Hij ziet er erg goed uit, als nieuw, nergens een spoortje roest en ook het zaagblad ziet er als nieuw uit. Ik zal desondanks de hoogteverstelling even goed checken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.