Salontafel vloeibaar metaal

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Pas had ik opeens een idee, een salontafel met een rivier van vloeibaar metaal. Het resultaat staat hier onder.

Het hout is een iepen schaaldeel, over de lengterichting doorgezaagd en uit ieder deel de poten en blad in verstek gezaagd. Bastkant naar binnen gedraaid wat de 'rivierbedding' is. tussen de twee delen een soort bekisting gemaakt en opgevuld met stukjes hout en plamuur. Vanmiddag vloeibaar metaal gegoten, oude loodslabben. Aanvankelijk had ik in gedachten om een vlak resultaat te krijgen, maar zoals het nu is accentueert het wel moii de vloeibaarheid van het metaal, ben er nog niet helemaal uit. Tot slot moet ik er nog een laag epoxy op gieten, lood is natuurlijk erg zacht.
 

Bijlagen

  • 20151116_172515.jpg
    20151116_172515.jpg
    68,3 KB · Weergaven: 893

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Het idee is best vet! Al vraag ik me af of lood het beste metaal hiervoor is...ivm met het werken van het lood en het is zo giftig als wat.Al sluit je het dan wel op met epoxy. Op google kom je van die tafels tegen die gecast zijn,en dat is met aluminium gedaan. Ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat!
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Het lood is inderdaad helemaal ingekapseld, vloeibaar aluminium is toch wel weer van een andere orde dan een pannetje op een campinggasstel in de achtertuin. Al moet ik zeggen dat die van aluminium wel erg tof zijn. Voordeel van lood tov aluminium vind ik overigens dat het niet zo brand, vloeibaar lood in een stuk hout met scheuren gieten is ook een mogelijkheid, ik heb nog ruim 50 kilo..
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik zou toch wat terughoudend zijn met het gebruik van lood in gebruiksvoorwerpen, en zeker bij het verwarmen van lood zou ik veiligheidsmaatregelen nemen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk zou ik me niet zo druk maken om het gedegen lood in die tafel, als het helemaal is ingekapseld in epoxy. Het is dan opgesloten en niet beschikbaar, bovendien is de biobeschikbaarheid van vast lood (tenzij heel fijn verdeeld) toch niet heel groot. Bij vochtcontact kan het langzaam als loodoxide vrijkomen (dat wil je niet) maar dat gaat met die epoxy niet gebeuren (alleen oppassen dat er geen vocht bij komt waardoor het _in_ het epoxy gaat oxideren en daardoor het epoxy kapot drukt waardoor er scheuren in komen). Ik zou me (veel) meer zorgen maken over het boven een open vlam zonder afzuiging smelten van dat lood - daarbij komt redelijk wat looddamp vrij - en het inademen daarvan is ordes van grootte risicovoller dan dat gedegen lood in die tafel. Als ik lood smelt (bijvoorbeeld om koppen van visdoders te verzwaren of kunstaas uit te loden) doe ik dat altijd onder een vol zuigende (keuken)afzuiging.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Wel een bijzonder idee zeg!
Nooit eerder gezien....
Met lood ertussen wordt het een pittig zware tafel, alu lijkt me wat dat betreft een betere optie.
Vraagje; hoe hou je de tafel bij elkaar met het metaal ertussen?
Ga je schroeven doorvoeren en laten verzinken of zoiets?
 
Laatst bewerkt:

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Lood smelten is inderdaad niet zo lekker, ik heb het in de buitenlucht gedaan en natuurlijk niet boven de pan geademd. Toch vraag ik me af hoeveel looddamp er vrij komt als het smelt. Het is een fase-overgang van vast naar vloeibaar, maar er is nog veel meer energie nodig om de moleculen de kinetische energie te geven om een volgende fase-overgang te laten doormaken, die naar de gasfase. Belangrijk is hierbij dat het om relatief lage temperaturen gaat, net iets boven het smeltpunt. Het is te vergelijken met het smelten van ijs, als ijs smelt zal maar een zeer gering aantal moleculen over gaan in de gasfase. Maar dat is de theorie.

IK heb een bekisting gemaakt en veel ruimte opgevuld met hout en plamuur, hierdoor is de uiteindelijke loodlaag beperkt, gemiddeld een milimeter of 3-4, genoeg om een idee te geven van vloeien, zonder massief te worden, het is nog prima te tillen met zijn tweeen! De twee delen zijn bevestig door drie stukjes iepen die ik nog had liggen, lekker sterk hout. Gewoon vast geschroefd.
Alumunium gieten is voor mij geen optie geweest, dat is niet te redden op een campingbrander.
 

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Ik ben zo iets gelijksoortige bezig. Heb een plank van Am.notenn bij een hier wel bekend persoon in Zwolle gehaald. Daar zat een knoest in. Dat wilde ik opvullen met tinimage.jpg. Zodat je dit effect krijgt. Wacht nu alleen nog droog weer dat ik het buiten kan doen.
 

DaandeW

Actieve deelnemer
22 jun 2015
61
2
Doorwerth
Dat is zeker een voordeel! Al wilde ik de loodlaag eerst een lichtjaar dik maken om ook alle neutrino's tegen te houden, maar daar kleefden enkele praktische bezwaren aan.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Jemig wat mooi, die gaat op mijn ToDo list
heb je foto's van het proces en een werkbeschrijving, dit is echt gaaf !!!
 

rick76

Actieve deelnemer
8 nov 2015
76
1
Ik ben zelf niet zo bang aangelegd en ik wil je ook niet bang maken maar ik kwam deze pagina tegen op internet. Het verhaal is bij Ivo Niehe in zijn show geweest. Eerst krijgt de man van het gezin ALS. Hij is bekend geworden doordat zijn vrienden City swim hebben opgericht. Na de dood van deze man kreeg zijn vrouw naar een aantal weken ook ALS. In een interview kan zij maar een mogelijk oorzaak bedenken. Dat is een loodplaat achter het bed waar ze in sliepen.

http://www.als-centrum.nl/kan-lood-een-rol-spelen-bij-als/
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ik ben ook niet zo bang aangelegd en als wetenschapper doordrongen van de noodzaak dit soort verbanden kritisch te bekijken. De vrouw is voor het gemak vergeten dat ze weetikhoeveel andere dingen en omgevingsfactoren ook samen met haar man heeft gedeeld: een (ongezond) voedingspatroon, een huis (al dan niet met teveel radon), asbest onder de oprit een hoogspanningsmast in de achtertuin en ga zo maar door. Dan kan het ook nog eens gewoon dom toeval zijn... Al dit soort epidemiologisch onderzoek op basis van twee mensen is wetenschappelijk volstrekt onhoudbaar en zelfs al doe je het met enorm veel mensen (het idee achter de PAN studie waar de pagina over schrijft) dan nog is het zeer ingewikkeld om alle andere factoren uit te filteren en tot een oorzakelijk verband tussen één milieufactor en een ziekte te komen. Kortom: lood is giftig, maar alleen als je het opneemt en als je maatregelen neemt om die opname tegen te gaan dan zie ik niet hoe het een gezondheidseffect kan hebben. Het kan natuurlijk best dat we over twintig jaar weten dat lood een totnogtoe onbekende straling ofzo uitzendt waardoor mensen ALS kunnen krijgen, maar daar kun je je nu niet tegen beschermen.

Ik vind de tafel vooral mooi!

Groeten en dank voor het posten,

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.