Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26
  1. #1

    Salontafel vloeibaar metaal

    Pas had ik opeens een idee, een salontafel met een rivier van vloeibaar metaal. Het resultaat staat hier onder.

    Het hout is een iepen schaaldeel, over de lengterichting doorgezaagd en uit ieder deel de poten en blad in verstek gezaagd. Bastkant naar binnen gedraaid wat de 'rivierbedding' is. tussen de twee delen een soort bekisting gemaakt en opgevuld met stukjes hout en plamuur. Vanmiddag vloeibaar metaal gegoten, oude loodslabben. Aanvankelijk had ik in gedachten om een vlak resultaat te krijgen, maar zoals het nu is accentueert het wel moii de vloeibaarheid van het metaal, ben er nog niet helemaal uit. Tot slot moet ik er nog een laag epoxy op gieten, lood is natuurlijk erg zacht.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  2. #2
    gaaf idee! ben benieuwd!

  3. #3
    Het idee is best vet! Al vraag ik me af of lood het beste metaal hiervoor is...ivm met het werken van het lood en het is zo giftig als wat.Al sluit je het dan wel op met epoxy. Op google kom je van die tafels tegen die gecast zijn,en dat is met aluminium gedaan. Ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat!

  4. #4
    Het lood is inderdaad helemaal ingekapseld, vloeibaar aluminium is toch wel weer van een andere orde dan een pannetje op een campinggasstel in de achtertuin. Al moet ik zeggen dat die van aluminium wel erg tof zijn. Voordeel van lood tov aluminium vind ik overigens dat het niet zo brand, vloeibaar lood in een stuk hout met scheuren gieten is ook een mogelijkheid, ik heb nog ruim 50 kilo..

  5. #5
    Ik zou toch wat terughoudend zijn met het gebruik van lood in gebruiksvoorwerpen, en zeker bij het verwarmen van lood zou ik veiligheidsmaatregelen nemen.

  6. #6
    Persoonlijk zou ik me niet zo druk maken om het gedegen lood in die tafel, als het helemaal is ingekapseld in epoxy. Het is dan opgesloten en niet beschikbaar, bovendien is de biobeschikbaarheid van vast lood (tenzij heel fijn verdeeld) toch niet heel groot. Bij vochtcontact kan het langzaam als loodoxide vrijkomen (dat wil je niet) maar dat gaat met die epoxy niet gebeuren (alleen oppassen dat er geen vocht bij komt waardoor het _in_ het epoxy gaat oxideren en daardoor het epoxy kapot drukt waardoor er scheuren in komen). Ik zou me (veel) meer zorgen maken over het boven een open vlam zonder afzuiging smelten van dat lood - daarbij komt redelijk wat looddamp vrij - en het inademen daarvan is ordes van grootte risicovoller dan dat gedegen lood in die tafel. Als ik lood smelt (bijvoorbeeld om koppen van visdoders te verzwaren of kunstaas uit te loden) doe ik dat altijd onder een vol zuigende (keuken)afzuiging.

  7. #7
    Wel een bijzonder idee zeg!
    Nooit eerder gezien....
    Met lood ertussen wordt het een pittig zware tafel, alu lijkt me wat dat betreft een betere optie.
    Vraagje; hoe hou je de tafel bij elkaar met het metaal ertussen?
    Ga je schroeven doorvoeren en laten verzinken of zoiets?
    Laatst gewijzigd door willem1958; 17-11-15 om 13:13.

  8. #8
    Lood smelten is inderdaad niet zo lekker, ik heb het in de buitenlucht gedaan en natuurlijk niet boven de pan geademd. Toch vraag ik me af hoeveel looddamp er vrij komt als het smelt. Het is een fase-overgang van vast naar vloeibaar, maar er is nog veel meer energie nodig om de moleculen de kinetische energie te geven om een volgende fase-overgang te laten doormaken, die naar de gasfase. Belangrijk is hierbij dat het om relatief lage temperaturen gaat, net iets boven het smeltpunt. Het is te vergelijken met het smelten van ijs, als ijs smelt zal maar een zeer gering aantal moleculen over gaan in de gasfase. Maar dat is de theorie.

    IK heb een bekisting gemaakt en veel ruimte opgevuld met hout en plamuur, hierdoor is de uiteindelijke loodlaag beperkt, gemiddeld een milimeter of 3-4, genoeg om een idee te geven van vloeien, zonder massief te worden, het is nog prima te tillen met zijn tweeen! De twee delen zijn bevestig door drie stukjes iepen die ik nog had liggen, lekker sterk hout. Gewoon vast geschroefd.
    Alumunium gieten is voor mij geen optie geweest, dat is niet te redden op een campingbrander.

  9. #9
    Ik ben zo iets gelijksoortige bezig. Heb een plank van Am.notenn bij een hier wel bekend persoon in Zwolle gehaald. Daar zat een knoest in. Dat wilde ik opvullen met tinimage.jpg. Zodat je dit effect krijgt. Wacht nu alleen nog droog weer dat ik het buiten kan doen.

  10. #10
    Dit is het eindresultaat. Alles is afgewerkt met epoxy en een matte watergedragen pu-lak.

    20160111_103910.jpg20160111_105824.jpg

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top