Felder kf 700 s

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ben recent weer een beetje beginnen posten, de afgelopen tijd heel erg druk gehad met vanalles. (kindjes, verbouwingen, combinatie van job in loondienst en bijberoep zoeken, enz.) . Nu begin ik weer een beetje in mijn plooi te komen.

Ik werk halftijds als decorbouwer bij OperaBallet Vlaanderen, wat tot op heden de leukste werkervaring ooit voor me is ;-). Enorm veel afwisseling in een creatieve omgeving waar ook nog eens heel veel bij te leren valt!

Verder gaat m'n bijberoep ook steeds beter, en krijg ik zonder reclame te maken meer werk dan ik aan kan.
Enige tijd terug besloot ik om geen plaatmateriaal zoals spaanderplaat of mdf meer te verwerken, en me volledig toe te leggen op het maken van massieve meubelen. Ik gebruik van plaatmateriaal hoogstens nog triplex of multiplex, omdat dit nog enigszins tegen massief aanleunt. Ik dacht dat ik een terugval van werk zou krijgen, maar het tegendeel is waar!

Mijn bescheiden machinepark bestaat uit heel oude machines, die ik zelf reviseerde. Ben al die tijd heel creatief moeten zijn met het maken van mallen, omdat ik constant tegen beperkingen van deze machines aanliep. Nu heb ik het vooral over de paneelzaag en de verticale freesmachine.

De paneelzaag is een oud monster. Oersterk en degelijk, maar beperkt in mogelijkheden, waarbij de grootste beperking is dat de zaag niet schuin kan gesteld worden.
De freesmachine is ook een hele goeie sterke machine, maar overgedimensioneerd voor het werk dat ik er mee doe. Bovendien heb ik er niet veel snijgereedschappen voor, daar die nogal duur zijn. Enkel een paar zaagjes die over de as van diameter 50mm passen en een freeskop met wisselmessen.

Om een nog langer verhaal toch iets in te korten: ik had er genoeg van :D

Afgelopen oktober met André (tuoh) naar de prowood beurs geweest in Gent, waar we ruime tijd op de stand van Felder vertoefden.
Na wat heen en weer gepraat, en wat geregel bij mijn financieel adviseur tot een aankoop overgegaan.

Het werd de KF700S, met nog enige opties en direct ook wat snijgereedschappen.
-Motor van 5,5kw (7,5pk)
-Dado blad voorziening (verlengde zaagas)
-Voorritser
-Verbrede zaagtafel (orinineel 80cm, nu 125cm)
-Roltafel van 3200mm
-High Speed Spindel (voor het opspannen van bovenfrezen)
-Omklapsysteem voor automatisch doorvoerapparaat

Ik opteerde om geen automatische hoogte en of schuinteregeling te hebben, voor de prijs dat dit kost draai ik wel aan het wieletje ;-).
Zo kon ik me ook nog bij bestellen:
-een aanloopfreesbeveiliging met aanloopring
-Een verstelbare groeffrees
-Een spiraalvoegkop
-Een verlijmfrees
-Een kantrechtschoen (om massieve planken onder te klemmen bij het schulpen)

Voor de high speed spindel voorlopig enkel een spantang van 8 mm bijbesteld, heb toch nog geen bovenfreesjes van 12mm ;-).

Om zonder de automatische schuinteregeling toch goed uit de voeten te kunnen heb ik wel de klokjes met graadaanduiding bijbesteld.

Op het werk hebben we de CF 531 staan. Hier heb ik ook Felder leren waarderen, en ik merk dat alles wat ik doe veel makkelijker, en vooral veel sneller gaat.
Ik was ook heel erg onder de indruk van de prijs/kwaliteit verhouding. Samen met André naar een chinese paneelzaag staan kijken, die weliswaar wat robuuster was, maar zonder referentie al evenveel als 'mijn' Felder met alle toeters en bellen er bij kost... Als je daar na twee jaar tot de constatering komt dat er overal speling begint op te komen terwijl je de machine op pakweg 5 jaar afschrijft sta je weer nergens...

De aankoop is dus een logische stap voor me, heb het gevoel dat ik nu pas echt uit de startblokken ben ;-).

Natuurlijk zit er een wachttijd op, de machine wordt in januari geleverd.
Wat wel zo goed is, want ik heb nog een heleboel werk vooraleer ik een volwaardig plekje gecreëerd krijg ;-).

Dat wordt een druk wintertje!

Groeten,
Steven
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
En het gaat vooruit!
Mooie machine voor mooie projecten uit te voeren.
Proficiat met je nieuwe machine en succes met de zaak.
Die Chinese zaag waar je het over hebt, is dat van een merk met een H?
 
A

Athanor

Guest
Mooie stap vooruit met een mooie machine Steven!!

Proficiat! Fons
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
In januari? Heb je hem dan in mei al besteld? :p Mijn ervaring is dat je er gerust een maand bij kan tellen.

Ik heb exact dezelfde opstelling minus de frees die ik apart heb, kan er eigenlijk niets slechts over vertellen. Je gaat daar veel plezier aan hebben.
Ze zijn echt gemaakt voor dit soort ambachtelijke activiteiten.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Thanks! De chinese machine weet ik zelfs niet welk merk het precies was :eek: .
Heb er echt wel lang genoeg over nagedacht, en euh, als André zegt dat het goed is, geloof ik hem op zijn woord ;-).

Een maand langer wachten is niet leuk, hopelijk gaat het toch iets vlotter! Natuurlijk moet het bij mij niet in het verre Limburg geleverd worden, levering is zelfs gratis omdat ik naar verluidt heel dicht bij het depot zit. ;)

Het lijstje van to-do's is ook heel lang: beton gieten, wanden plaatsen, twee poorten maken waarvan één met deur erin, elektriciteit aanleggen en stofafzuiging voorzien. Mijn werkhuis is nu ongeveer 16 bij 4,5 meter, en achteraan heb ik een afdak van 16 op 10 meter.
De helft van het afdak wordt nu ook werkplaats, waar de machine dan ook komt te staan.
Langsheen mijn oorspronkelijk werkhuis staat ook een schuur, maar die is in erbarmelijke staat.

De verbeteringen zijn dan ook tijdelijk, het is de bedoeling dat ik op termijn de ganse achterbouw met de grond gelijk maak en daar dan een volwaardig atelier installeer. Ik denk aan staalbouw met sandwichpanelen als dak en houten panelen met grote glaspartijen als wanden, maar heb nog een aantal jaar om daar over na te denken ;-).

Wat ik nu ga doen is zorgen dat ik efficiënt kan werken, zodat ik de verbouwingen kan financieren;-).

Groeten,
Steven
 

ingiro

Nieuw lid
Hey Steven,

Wij hebben zelf nu twee jaar een Felder combiné staan.

Voor ons was het wel een lot uit de loterij met een faillissementsveiling. Niet tof op die manier, maar voor de machine hebben we een goede daad gedaan. Hij stond zo zielig in een oud varkenskot te verpieteren!
Doe hem dat niet aan en bouw er inderdaad maar een mooie werkplaats rond.

Ik weet zeker dat je er veel plezier van gaat hebben, Felder is een goede keus!

mvg, Rosa
 
P

Pel

Guest
Gefeliciteerd met de aankoop, mooie machine, trouwens fijn om te horen om minder met plaat materiaal te werken, maar het echte meubelmaken zoals meubels maken bedoeld is, zwaluwstaart, of pen en gat verbinding te gebruiken. , om e.a. voor sommige onder ons te vertalen mortise and tenon.:) Vroeger hing de werkplaats trouwens vol met allerhande mallen.

Groet Pel.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ja, ben er nu al heel blij mee, dat wordt geen stap, maar een sprong vooruit! Goed om te weten dat niet alle machines laattijdig worden geleverd ;-)

De oude verbindingen vind ik ook de beste, en de leukste om te maken, maar de snelheid van werken wordt ook meer van betekenis nu ik zoveel meer werk en minder tijd krijg. Dus wanneer ik door deze machine in staat ben om de traditionele verbindingen op een moderne manier te vervaardigen ben ik helemaal om ;-).
Natuurlijk schuif ik het handgereedschap niet terzijde, het is net de combinatie van de twee werelden die mij zo aanspreekt.

Ook de mallen blijf ik maken, enkel op een meer geëvolueerde manier. De mogelijkheden worden gewoon verveelvoudigd, en ik heb het gevoel dat de machine aansluit bij een intuïtieve manier van werken, zonder al te gecompliceerd te worden. Waarschijnlijk is het een groot voordeel dat ik niet meteen de meest gesofisticeerde machines had, zodat ik gedwongen werd creatief te zijn in mogelijkheden en oplossingen voor problemen die zich stelden.

Het lijkt me een prima consensus om een klein maar rendabel bedrijfje uit te bouwen. Ik behoud het gevoel van met echt hout te werken, en kan toch kwaliteit leveren voor een prijs die concurreert met maatwerk in plaatmateriaal. Heel belangrijk voor mij is dat ik het leuk blijf vinden om te doen, anders houdt het gewoon op. De nieuwe machine betekent helemaal niet dat mijn beitels niet meer scherp zullen zijn, en mijn zagen zullen ook niet worden verwaarloosd ;-)

Groeten,
Steven
 
P

Pel

Guest
Even op Facebook gekeken maar je maakt heel mooi werk, spatpennen aan de pennen, en er wordt weer gepind zo te zien. Goed bezig Steven, dat ziet de klant ook en die wil voor goed en degelijk werk ook betalen is mijn ervaring.

Groet Pel.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hartelijk dank! Ik doe m'n best ;-).

Goed dat je facebook vermeldt, heb het nog eens overlopen. Daarbij zag ik dat mijn oudere posts door het stopzetten van mijn website niet meer werken.

Zal ik binnenkort ook es onder handen moeten nemen dus...

Groeten,
Steven
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ja, ben er nu al heel blij mee, dat wordt geen stap, maar een sprong vooruit! Goed om te weten dat niet alle machines laattijdig worden geleverd ;-)
Hallo Steven,
Gefeliciteerd.
Wat betreft levertijd: Ik heb eind juni een zaagtafel van Hammer besteld en deze is op de dag nauwkeurig afgeleverd. Dus wie weet...

Groet,
Hans
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wanneer kunnen we hier een update verwachten?

Vandaag ;-)
Nu kort de tijd wel erg snel!
Goed dat ik zo veel werk heb om de werkplaats klaar te stomen, zo lijkt die tijd nog sneller te gaan ;-).
Ondertussen wel al een heel eind gevorderd, beton gestort, wanden en schuifpoorten gemaakt, epdm rubber in goot gekleefd, enz!
De laatste tijd is het wel heel heftig, maar eens in orde zal de werkplaats een plezier zijn om in te vertoeven ;)

Het grote nadeel van zo'n werken thuis is dat het zo'n rommel wordt (voor zover het nog geen rommeltje was ;) ), maar eens alles georganiseerd komt dat dik in orde!

De opdrachten blijven binnenkomen, ondertussen staan er al rond de 15 opdrachten op de lijst! Dat wordt flink aanpoten eens de machine er is, kan ze meteen haar waarde bewijzen ;)

Eens de langverwachte gearriveerd komen er ook wel wat plaatjes 'voor' en 'na' de verbeteringen, het verschil is echt enorm. Verschillende forumleden zullen hier van kunnen getuigen ;-)

Tussendoor ook nog een langgatboormachine aangeschaft, maar da's een ander draadje ;)

Groeten,
Steven
 

peter kruse

Nieuw lid
13 jun 2013
20
0
Appelscha
Hallo, ik zoek een zaagmachine die kwalitatief van hetzelfde niveau is, maar een stuk kleiner. Dus ook minder capaciteit als het gaat om de maximaal te zagen dikte enz. Is er eigenlijk wel zoiets op de markt. Graag een reactie.

Met vr. gr.
peter kruse.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Heb je de Hammer machines daarbij ook meegewogen? De Hammer K3 is een mooie compacte machine met een kleine voetprint en toch van zeer goede kwaliteit! Ik heb de combinatiemachine C31 comfort met een langere roltafel. De oplegtafel heb ik meestal aan de wand hangen waardoor het ruimtegebruik beperkt is. Je mag wel eens komen kijken als je een indruk van de kwaliteit wilt vormen.

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.