Welke schuurmachine kiezen?

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
En een Rotex 125 dan? Is deze minder zwaar om mee te werken? Of maakt dit niet heel veel uit?

Weet ik niet, tenminste in de rotex stand. Dat is de stand die het meest vergt van de gebruiker.

Wat ik erover heb gelezen is dat veel gebruikers meer moeite hebben met een rotex 90 om te controleren dan een 150 in de rotex stand. In de rotex stand moet je echt met de flow meegaan en heeft een leercurve. In de andere stand is de rotex 150 met 1 hand te begeleiden. Het is meer het gewicht van de 150 en de brute kracht in de rotex stand die mij bij verticaal gebruik parten speelt.

Peter Parfitt werkt het met de 150 en 90. Als alternatief voor 1 machine lijkt me dan de 125 zo gek nog niet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Ik werkik met mijn rotex 90 vaak met een hand. Staat de machine in de grove stand en doe ik er nieuw papier op heb ik in het begin w wel twee handen nodig.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Het is een deltaschuurmachine, is van binnen vrijwel identiek aan de DTS400 heb ik mij laten vertellen. Heb er in ieder geval een hoop plezier van, het is mijn enige schuurmachine.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ben je prof of heb je geld te veel ga dan voor een Mafell of Festool. Anders voldoen alle andere gerenommeerde merken wel...en hou je nog geld over voor andere machines.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Heel herkenbaar, toen ik de rotex ro 150 voor het eerst gebruikte dacht ik dat hij niet goed was. Kon hem soms bijna niet houden, de machine schoot bijna uit mijn handen. De truc is om hem vlak te houden, op het moment dat hij kan gaan wiebelen/kantelen wordt die op de rotexstand onhoudbaar. Als je dit een maal onder de knie hebt, voel je het aankomen als die ervandoor wil gaan. Ik kan hem op rotexstand nu ook met 1 hand houden als het moet.

Ik heb niet teveel geld en ben geen prof, maar schuur veel (zelfs vloeren). Ik was het na twee dure budget machines (rond 150 euro) helemaal zat. Veel stof, machines gaven geen mooi resultaat, schuurpapier liep snel vol, veel lawaai en het klittenband was heel snel versleten. Ik heb na 2 jaar nog steeds geen spijt van deze uitgave, als je beuken of eiken schuurt is het wel fijn als je zo min mogelijk stof creëert (gezondheid).
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.