Welke schuurmachine kiezen?

morgenavond

Nieuw lid
15 nov 2015
4
0
Hoi allemaal,

Begin vorig jaar hebben wij een ander huis gekocht en sindsdien ben ik druk bezig dat compleet te verbouwen / moderniseren. Ik heb al heel veel stukjes hier gelezen over tips en wat voor gereedschap te gebruiken maar nu kom ik er toch niet helemaal uit....

Ik ben inmiddels in de fase aangekomen dat ik delen kan schuren en aflakken. Nu lukt dit nog prima met de hand (glaslatten etc) maar binnenkort zal ik toch een machine moeten gaan gebruiken om de grotere dingen te schuren zoals boeidelen (houten) en deuren. Verder heb ik de smaak van het bouwen en timmeren aardig te pakken gekregen en heb ik nog een hele rij dingen die ik in de toekomst wil gaan bouwen (tuintafels, stoelen etc etc).

Wat is nu een goede allround schuurmachine die ik kan gebruiken? Ik las hier op het forum over een Mafell UVA 115E als goede allrounder maar ook weer dat een Festool ETS 150/3 een goede basis schuurmachine is. Nu ben ik in het bezit van een Fein FFM350Q met ronde en delta schuurdelen erbij. Zou dit genoeg zijn? Of zou een vlakschuurmachine met een grotere oppervlakte toch een goede aanvulling zijn? Of toch exentrisch?

Budget is rond de 4 a 500 max.

Alvast bedankt voor de feedback :)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zeg het regelmatig maar voor mij is de ETS150 de basis, ik heb een heel gamma aan schuurmachines maar de ETS150 doet 90% van mijn werk.
Alles eraan is gewoon goed, afzuiging, ergonomie, kracht, gewicht, vibratie enz...
Als tweede komt de DTS400 maar aangezien je een fein hebt kan die ook dienen voor hoeken.

Nu doe ik wel praktisch geen renovatie werk, dus jouw noden zullen variëren. Een vlakschuurmachine als de Mafell UVA 115E kan veelzijdiger zijn maar voor mij zijn het machines uit een andere tijd die een beetje van alles kunnen maar nergens echt het beste in zijn. Maar ik raad het zeker niet af, anderen zullen misschien een positieve ervaring hebben met vlakschuurmachines?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb enkele weken geleden na wat wikken en wegen de Rotex gekocht. En omdat deze zo goed beviel heb ik de ETS 125 voor het fijn schuren er ook nog bijgekocht. Dit omdat ik met de Makita excenter teveel last van mijn polsen had. De DTS heb ik al enkele jaren geleden aangeschaft.
Ik ben gewoon tevreden van deze machines.
De eerste klus voor de Rotex was een geverfde poort kaal schuren. Twee keer 2 vierkante meter. Per deur ben ik geen drie kwartier bezig geweest en hen ik drie velletjes schuurpapier gebruikt.
En ik heb geen last meer van mijn handen of polsen.
Ook voor het schuren van blank hout lijken ze me veel zuiniger met schuurpapier. Het wordt wel bot maar loopt niet vol of raakt beschadigd zoals bij de Makita wel gebeurd.
En geen gedoe meer met snoeren. Het plugit systeem is toch wel erg handig. Zowel bij het wisselen als het opbergen van de machine.
Ik begin ondertussen te snappen waarom sommige zo lyrisch zijn over Festool.
Makita (en andere gelijkaardige merken) is helemaal niet slecht, maar deze machines van Festool zijn gewoon beter.
De afweging 125/150 heb ik ook gemaakt, maar ik heb voor de 125 gekozen omdat ik zelden grote oppervlaktes schuur. Bovendien is de ETS 125 erg licht en gemakkelijk met een hand te gebruiken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een vlakschuurmachine als de Mafell UVA 115E kan veelzijdiger zijn maar voor mij zijn het machines uit een andere tijd die een beetje van alles kunnen maar nergens echt het beste in zijn. Maar ik raad het zeker niet af, anderen zullen misschien een positieve ervaring hebben met vlakschuurmachines?

Dit is een vraag die ik me eigenlijk onlangs ook stelde: wat zijn de voordelen van een vlakschuurmachine en wie gebruikt ze (nog)?
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
De Mafell is zeker een goede schuurmachine. De afname is groot, maar het resultaat is super. Wat ik ook handig ervan vind is dat je er gewoon schuurpapier van de rol op kunt zetten. Zeker voor de grovere korrelgroottes vind ik dat eigenlijk beter schuren als Abranet. Bij fijnere korrels is het andersom.
Met een kleine schuurmachine kun je een hele deur schuren. Maar je bent wel veel langer bezig.
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Als het enigszins kan gebruik ik mijn bandschuurmachine van makita met meestal korrel 80 erop. Deze neemt goed af, wel opletten dat je niet te lang op een plek blijft.
Hele fijne machine vind ik, heb hem al z'on 10 jaar. Heb overigens ook een rotex 150 maar meestal gebruik ik de makita.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik stelde een jaar of 2 terug ook die vraag aan André (tuoh), en ik kreeg het advies om de RTS 400 aan te schaffen. Zoals gewoonlijk bij André een gouden raad ;)
Moet er wel bij vermelden dat ik reeds een bandschuurmachine van Makita heb, en dit schuurmachientje hier heel goed bij aansluit.
Zoals Nol vertelt schuur ik het grote werk eerst met de Makita ( de 9402.) Voor veel klussen is dit voldoende.

De RTS 400 is heel compact en heel licht, maar toch een werkpaardje!
Het schuurpapier is niet zo duur en gaat heel lang mee, zeker tegenover zo'n doe-het-zelf-zaak-onding.
Heb jaren geleden ooit zo'n trilding gekocht van powerplus hq, wat toch de beste kwaliteit van powerplus hoort te zijn. Was een dikke helft van het bedrag van de RTS, maar per schuurvelletje was ik een euro kwijt! De meerkost van de RTS heb je er dus snel uit. Bovendien zijn de prestaties van de zogenaamde H(igh)Q(uality) echt ondermaats.

Wat ik helemaal indrukwekkend vind is dat je een binnenhoek ook perfect kunt schuren met de RTS. Wat ik bedoel is dat de machine niet weggeslagen wordt als je met de zijkant van de schuurzool een aanliggend vlak raakt, maar je mooi langs dat vlak kan schuren!

Ook qua belasting van de polsen is het een zalig ding, in schuurmachines is Festool mijns inziens een echte voorloper!

Voor het werk dat ik meestal doe volstaan deze machines prima, hoewel ik ooit nog wel een Rotex wil ;-)

Groeten,
Steven
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb ook nog een bandschuurmachine van Hitachi voor schuurbanden van 100 x 610.
Met zijn motor van 1010 watt is dit een beest, zeker als je korrel 80 gebruikt.
Maar zulk een zware bandschuurmachine is ongeschikt voor het kleinere werk.
Bovendien is deze machine zwaar en vraagt het behoorlijk wat inspanning om de machine onder controle te houden.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
De Makita is er eentje met 1040 watt, maar er is toch heel fijn mee te schuren. Moet er wel bij vertellen dat dit enige oefening vergt, maar eens je het kunt is de machine ongelooflijk stabiel. Heb al met heel wat verschillende merken van bandschuurmachines gewerkt, en met lichter spul heb ik de ervaring dat je veel sneller 'putten' schuurt.
 

morgenavond

Nieuw lid
15 nov 2015
4
0
Bedankt voor de reacties :) Ik denk dat ik toch voor de RTS 400 ga. Hou ik nog een beetje budget over voor een elektrische schaaf over... :)
 
A

Athanor

Guest
Is een uitstekende keuze! Ik heb deze machine naast en Rotex125, maar gebruik deze toch wel het meest en dat bevalt me erg goed.

Succes! Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zelf zou ik voor de dts400 gaan, die met de 3 hoekige (delta) vorm van de schuurzool. Als bruin het kan trekken zou ik er een rotex bijkopen. Voor echt groot werk een 150 maar de 125 is een handzamer machine. Heb 1,5 jaar geleden naar een hele grote verbouwing het hele huis geschuurd (zowel nieuw als oud geverfd hout) met de rotex 125 en een dts400. Het zijn hele goede schuurmachines. En vergeet er niet een stofzuiger bij aan te schaffen!

jaap
 

morgenavond

Nieuw lid
15 nov 2015
4
0
Zelf zou ik voor de dts400 gaan, die met de 3 hoekige (delta) vorm van de schuurzool. Als bruin het kan trekken zou ik er een rotex bijkopen. Voor echt groot werk een 150 maar de 125 is een handzamer machine. Heb 1,5 jaar geleden naar een hele grote verbouwing het hele huis geschuurd (zowel nieuw als oud geverfd hout) met de rotex 125 en een dts400. Het zijn hele goede schuurmachines. En vergeet er niet een stofzuiger bij aan te schaffen!

jaap

Hoi Jaap,

De DTS heb ik ook naar gekeken maar aangezien ik al een Fein multimaster heb met delta schuurkop leek mij dat onnodig. De RTS heb ik dan meer aan als ik grotere stukken wil schuren.. toch?? En de stofzuiger heb ik al hoor :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb naast een bandschuurmachine voor het grove werk een oude Festo vlakschuur voor de rest.
Ook nog 2 black en Deckers; een vlakschuur en een Delta maar die twee leggen het af bij de Festo en ik gebruik ze dus nooit.
Het grootste voordeel vind ik dat je gewoon papier van de rol kunt gebruiken wat in de kosten bespaart als je flink aan het schuren bent.
En ik moet ook eerlijk zeggen dat al is het een oudje; de Festo doet het gewoon prima zonder pijn in de pols en geen last van vibraties die na een tijdje je hele arm doorgaan zoals bij sommige goedkopere merken. (zoals B en D)
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Goedemorgen. Omdat ik dezelfde vraag heb, maar een kleiner budget, hoop ik dat ik in dit topic mag aansluiten.
Ik zoek een schuurmachine van rond de 100 euro, die goed vlak kan schuren en kleine oneffenheden weg kan werken.
Ik ben bezig een eiken tafel te maken, en heb een tafelblad verlijmd, waarbij minime hoogteverschillen tussen de planken weggewerkt moeten worden, en wat machine-slag.
Zelf dacht ik aan een excentrische schuurmachine. Heb zelf een aantal makita en bosch machines die me goed bevallen, maar geen ervaring met schuurmachines van die merken. (Band schuurmachine lijkt me veel van het goede voor dit werk)
Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb mijn eiken tafel net klaar maar kan je zeggen dat hetgeen je wilt gladschuren, het beste gaat met een bandschuurmachine. Ik heb er al een tijd 1 van de Lidl en dat gaat prima, als je daar echter de boel mee vlak hebt, ga je de vlkaschuurmachine pas gebruiken om het geheel lak klaar te maken. Daarvoor gebruik je geen Bandschuur machine en ook geen excenter.
Ik hjeb ook gekozen voor de RTS400 om de boel echt mooi af te maken.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Goedemorgen. Omdat ik dezelfde vraag heb, maar een kleiner budget, hoop ik dat ik in dit topic mag aansluiten.
Ik zoek een schuurmachine van rond de 100 euro, die goed vlak kan schuren en kleine oneffenheden weg kan werken.
Ik ben bezig een eiken tafel te maken, en heb een tafelblad verlijmd, waarbij minime hoogteverschillen tussen de planken weggewerkt moeten worden, en wat machine-slag.
Zelf dacht ik aan een excentrische schuurmachine. Heb zelf een aantal makita en bosch machines die me goed bevallen, maar geen ervaring met schuurmachines van die merken. (Band schuurmachine lijkt me veel van het goede voor dit werk)
Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt!

Wil je een goede schuurmachine, dan is Makita een uitstekende keuze. De BO5030 die ik had kost iets meer dan 100 euro.
De bemerkingen over deze machine heb staan in deze topic en enkele voorgaande over dit onderwerp.
Wil je dadelijk een heel goede machine, dan zal je nog dik 100 euro extra moeten ophoesten voor een DTS, ETS of RTS van Festool. Deze machines kosten een goede 200 euro.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.559
Gaanderen
Ik doe dagelijks schilderwerk en 80 tot 90% doe ik met de festool rts. Grote oppervlakte doe ik met een et2e ( oude festo excenter 150/3) De fein gebruik ik bijna nooit voor schuurwerk maar voor renovatie = zagen .
Ik heb dit jaar de rotex 90 gekocht voor grof werk. Hoekjes even snel met de hand off schraapstaal. Voor mijn hout hobby gebruik ik meestal mijn 150 mm excenter. Bij eiken de rotex.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ik heb mijn eiken tafel net klaar maar kan je zeggen dat hetgeen je wilt gladschuren, het beste gaat met een bandschuurmachine. Ik heb er al een tijd 1 van de Lidl en dat gaat prima, als je daar echter de boel mee vlak hebt, ga je de vlkaschuurmachine pas gebruiken om het geheel lak klaar te maken. Daarvoor gebruik je geen Bandschuur machine en ook geen excenter.
Ik hjeb ook gekozen voor de RTS400 om de boel echt mooi af te maken.

Polijsten, poetsen, schuren tot het hout glimt daar is een excenter bij uitstek geschikt voor, in relatie tot gebruikte korrel of pad.

Zelf gebruik ik de rotex 150 maar zou die zeker niet adviseren als het verticaal werk betreft. Dat ben je snel zat. Vloeren of werkstukken die je op de tafel bewerkt is geen enkel probleem. Heeft wel een leercurve. Een stuk eiken van ruw tot spiegelglad geen probleem.

Een rotex 150 is best zwaar om te hanteren en de vraag waar ik zelf mee zit wordt het een ets 150/5 of 150/3 of een ets 125/5 - 125/3 om minder vermoeiend te werken. Gebruik deze schuurtools hoofdzakelijk voor houtbewerken.
 
Laatst bewerkt:

morgenavond

Nieuw lid
15 nov 2015
4
0
Polijsten, poetsen, schuren tot het hout glimt daar is een excenter bij uitstek geschikt voor, in relatie tot gebruikte korrel of pad.

Zelf gebruik ik de rotex 150 maar zou die zeker niet adviseren als het verticaal werk betreft. Dat ben je snel zat. Vloeren of werkstukken die je op de tafel bewerkt is geen enkel probleem. Heeft wel een leercurve. Een stuk eiken van ruw tot spiegelglad geen probleem.

Een rotex 150 is best zwaar om te hanteren en de vraag waar ik zelf mee zit wordt het een ets 150/5 of 150/3 of een ets 125/5 - 125/3 om minder vermoeiend te werken. Gebruik deze schuurtools hoofdzakelijk voor houtbewerken.

En een Rotex 125 dan? Is deze minder zwaar om mee te werken? Of maakt dit niet heel veel uit?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.