nieuwe dingen

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou hem in stukken hakken, mooi cursus mateiaal
En wat vanavond betreft....is het al bijna half acht ???? ik heb er zin in
 
P

Pel

Guest
Nou Ronald, die heftruck kan nogal wat hebben zo te zien?

Groet Pel.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Aanstaande zondag 12 juni doe ik mee aan een open atelier route hier in Nieuw Wehl. Da's dan de eerste keer dat mijn werkplaats een atelier wordt genoemd :) Beetje overdreven...
Mocht je dus eens willen komen kijken... van harte welkom! ik denk dat het een stuk rustiger zal zijn dan op de open dag. Wardsestraat 15, 7031HD, Nieuw-Wehl.

Open atelierroute kaart NieuwWehl (1)-page-001.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Kijk met ff dompelen wel uit, want als je het blok hout uit je handen laat vallen in de hete paraffine heb je een brandend probleem (en daar heb ik concreet over gelezen op een Duits forum). Een gezichtskap, stevige handschoenen en een schort zou ik wel aanraden. Wat dat betreft is anchorseal of witte houtlijm gemakkelijker. En inderdaad nooit verwarmen boven open vuur of gas.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Kijk met ff dompelen wel uit, want als je het blok hout uit je handen laat vallen in de hete paraffine heb je een brandend probleem (en daar heb ik concreet over gelezen op een Duits forum). Een gezichtskap, stevige handschoenen en een schort zou ik wel aanraden. Wat dat betreft is anchorseal of witte houtlijm gemakkelijker. En inderdaad nooit verwarmen boven open vuur of gas.

Je moet de paraffine niet te heet laten worden en inderdaad niet boven een open vuur, er worden niet voor niets ook kaarsen van gemaakt :). Ik krijg regelmatig wat paraffine over mijn handen, het is dan even vrij warm maar niet pijnlijk....
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoe werkt dat met paraffine, (hoe) moet dat er uiteindelijk weer vanaf?

De paraffine is warm en vloeibaar als het op het kopse hout komt en stolt meteen als het weer afkoelt. Het laat dan een laag achter op het hout die de kopse kanten afsluit. Later als het hout droog is en het verder verwerkt wordt snijdt de beitel het er weer af...
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Je moet de paraffine niet te heet laten worden en inderdaad niet boven een open vuur, er worden niet voor niets ook kaarsen van gemaakt :). Ik krijg regelmatig wat paraffine over mijn handen, het is dan even vrij warm maar niet pijnlijk....

Maar hij moet juist wel heet zijn om voor een deel het hout in te trekken, een laag er bovenop helpt alleen zo lang het hout niet werkt. Tenminste, zo heb ik dat gelezen. Persoonlijk gebruik ik gewoon witte houtlijm - per 5 liter kost echt niet zo veel, en het verwerkt wel erg gemakkelijk.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Even een klein momentje van trots. Na wat heen en weer mailen met New Zeeland mag ik Woodcut gaan verkopen in Nederland en België! Yes! Zij hebben o.a een lekker werkende uithollers.
Ik gebruik zelf al een schalenguts van 19 mm van Woodcut om de aan de binnenkant de bodem van schalen te doen die is uiteraard ook besteld. En ze hebben een boor om de gaten te boren voor de pepermolens van Crushgrind! En er komt nog veel meer...
Die Crushgrindmolens zijn ook onderweg. Tot nu toe had ik alleen de hele grote versie. Nu ook de versie besteld zonder shaft en een versie van een "normale" hoogte.
Eerst "Kunst in de tuin" Mijn tuin is komend weekend open voor iedereen en stiekem probeer ik dan wat houtdraaiwerk te verkopen... Ik sta dus weer 2 dagen in de werkplaats met de deuren open. Als je langs wil komen...Leuk!
En dan hebben we zaterdag en zondagavond nog een wijnproeverij van onze zelf in Italië gekochte wijnen... het wordt vast een topweekend! :)
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Even een klein momentje van trots. Na wat heen en weer mailen met New Zeeland mag ik Woodcut gaan verkopen in Nederland en België! Yes! Zij hebben o.a een lekker werkende uithollers.
Ik gebruik zelf al een schalenguts van 19 mm van Woodcut om de aan de binnenkant de bodem van schalen te doen die is uiteraard ook besteld. En ze hebben een boor om de gaten te boren voor de pepermolens van Crushgrind! En er komt nog veel meer...
Die Crushgrindmolens zijn ook onderweg. Tot nu toe had ik alleen de hele grote versie. Nu ook de versie besteld zonder shaft en een versie van een "normale" hoogte.
Eerst "Kunst in de tuin" Mijn tuin is komend weekend open voor iedereen en stiekem probeer ik dan wat houtdraaiwerk te verkopen... Ik sta dus weer 2 dagen in de werkplaats met de deuren open. Als je langs wil komen...Leuk!
En dan hebben we zaterdag en zondagavond nog een wijnproeverij van onze zelf in Italië gekochte wijnen... het wordt vast een topweekend! :)

Gefeliciteerd Ronald, Woodcut maakt prachtig gereedschap voor de woodturner.
Maar wat nu met de bowlsavers?
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Gefeliciteerd Ronald, Woodcut maakt prachtig gereedschap voor de woodturner.
Maar wat nu met de bowlsavers?

De Bowlsavers ja... Ik laat er een paar meekomen Rien. En dan ga ik er een paar dagen mee werken en besluiten of er een vervolgbestelling komt of niet. De bestelling is inmiddels best groot geworden. Het transport van New Zealand naar hier kost wel erg veul... dus als ik meer bestel worden de kosten relatief lager....
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik heb weer aan aantal nieuwe dingen toegevoegd aan de site:

Ik had al een paar jaar knoppen met M33 schroefdraad liggen. Die waren bedoeld om ooit nog eens structuur aan te brengen in mijn werkplaats. Da's gebeurd nu. De chucks en faceplates hangen nu keurig in een kastje mooi te wezen... :)

Bekijk bijlage 50388

de knoppen staan ook op de website:

http://dehoutdraaierij.nl/product/knop-m33-x-35/

Verder is er een houtvochtmeter bijgekomen. Ik heb hier met opzet niet de allerbeste hoogwaardige, houtvochtmeter gekocht. Meestal is het volgens mij niet nodig om het vochtgehalte van het hout te weten tot 3 cijfers achter de komma....

Hier staat ie...

En verder heb ik nog een aantal slijpwielen. Harde slijpwielen, korrel 80 die minder geschikt zijn om het HSS van je draaibeitels mee te slijpen, maar wel heel veel ijzer kunnen wegnemen. maten diameter 20 cm, breedte 4 cm, as 16 mm. Voor 15 euro stuur ik er 1 naar je op. Bij interesse even een mailtje naar ronald@dehoutdraaierij.nl

20160714_192334 (1).jpg


En het cursusprogramma voor na de vakantie staat op de site!
2 avondcursussen, 1 schalencursus, een 2 daagse basiscursus en natuurlijk de dag draadstreelcursus waar ik enorm naar uitkijk!

http://dehoutdraaierij.nl/product-categorie/cursussenworkshops/
 

Bijlagen

  • 20160714_192444.jpg
    20160714_192444.jpg
    51,2 KB · Weergaven: 331
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Soms zijn nieuwe dingen best oud.... Kijk nou wat ik heb opgehaald! zit nog wel wat lak en spuitwerk aan. Maar eerst maar eens proberen uit te laden... :)

20160819_134708.jpg

Ik ben benieuwd of iemand het herkend, Jurriaan mag niet meedoen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.