nieuwe dingen

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Het was vandaag geen dag om in de tuin te werken of überhaupt buiten te zijn, dus ben ik maar weer eens een dagje met de site bezig. Een aantal nieuwe zaken erop gezet. Al maanden heb ik bijvoorbeeld de gebogen beitelsteunen van RVS in voorraad maar ik had ze nog nooit op de site gezet.
Verder de RS 208 van Robert Sorby toegevoegd en een aantal ontbrekende fotootjes gemaakt.
En de Termite XL, Ik wist tot voor kort niet eens dat ie bestond! maar ben er wel blij mee. hier staat ie... Een glimmend stuk ijzer van 40 cm fotograferen is nog lang niet makkelijk!

En ik heb de eerste cursussen op de site gezet! Ik ben benieuwd naar welke informatie jullie hier missen. Foto's natuurlijk! maar die moet ik dan begin februari maar maken...

Zo... ik ga nog even verder. prettige zondag nog!
 
Laatst bewerkt:

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Het was vandaag geen dag om in de tuin te werken of überhaupt buiten te zijn, dus ben ik maar weer eens een dagje met de site bezig. Een aantal nieuwe zaken erop gezet. Al maanden heb ik bijvoorbeeld de gebogen beitelsteunen van RVS in voorraad maar ik had ze nog nooit op de site gezet.
Verder de RS 208 van Robert Sorby toegevoegd en een aantal ontbrekende fotootjes gemaakt.
En de Termite XL, Ik wist tot voor kort niet eens dat ie bestond! maar ben er wel blij mee. hier staat ie... Een glimmend stuk ijzer van 40 cm fotograferen is nog lang niet makkelijk!


En ik heb de eerste cursussen op de site gezet! Ik ben benieuwd naar welke informatie jullie hier missen. Foto's natuurlijk! maar die moet ik dan begin februari maar maken...

Zo... ik ga nog even verder. prettige zondag nog!

Het zal wel aan mij liggen Ronald maar ik kan de RVS beitelsteun niet vinden op je site.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Het is grappig om te constateren dat bijna alle bestellingen 's avonds tussen 20 en 23.30 uur worden gedaan, maar misschien is dat ook wel logisch. Het was in ieder geval voor mij een nieuw ding.
Ik had nooit gedacht dat ik het zo leuk zou vinden; het idee dat er mensen in mijn virtuele winkeltje snuffelen en daar dan vragen via de mail over sturen of meteen een bestelling doen. Vanavond met 3 mensen gemaild en er staan weer 4 pakjes bij de achterdeur...
Straks nog even de datum van de eerste schalencursus invullen, 19 en 20 februari 2016. En verder heb ik Jan Hovens zo ver gekregen dat ik zijn schroefdraadbeitels mag gaan verkopen! Ik heb hem ook meteen maar gestrikt om volgend jaar een paar keer een workshop schroefdraad strelen te geven. Die zijn namelijk bijzonder interessant! Mede daardoor ben ik er zelf ook mee begonnen... en ik kan alvast vertellen dat een M33 x 3,5 schroefdraad strelen best lastig is! Daarom hier een doosje van Jan afgebeeld.

schroefdraadpotje1.1.jpg

schroefdraadpotje1.jpg
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Henk,
Jan maakt ze zelf. Hij is daarmee begonnen omdat hij ontevreden was over de wisselende kwaliteit van Crown en Sorby op het gebied van strelers. (precisie van de tandenverdeling en de afronding van de hoeken) Hij legt zichzelf hoge eisen op op dat gebied. En omdat hij er ook veel mee werkt geloof ik hem wel... :)
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Enige tijd geleden mocht ik met een draaivriendje mee naar Olbernhau in Duitsland. (vlak bij de Tsjechische grens, dus een stevig ritje. Ik moest rijden...) Daar worden de draaibanken gemaakt die nu worden verkocht onder de naam Steinert. https://drechslershop.de/ Wat een fantastische machines!
Hij wilde een Steinert Maximo kopen. Uiteraard heb ik geprobeerd om hem een Oneway 2436 of een Drechselmeister XXL te verkopen maar het was vergeefse moeite... hij wilde een Steinert.
In Olbernhau werkt ook sinds jaar en dag een smid die de Gläser beitels maakt. (niet te verwarren met het Amerikaanse Glaser). De smid is oud en ondanks de pogingen van de firma Steinert om een nieuwe smid door hem te laten opleiden laat het zich aanzien dat binnenkort de productie van de Gläser beitels zal ophouden. De leerling is afgehaakt vanwege het zware werk en het gaat slecht met de smid. Krommer dan ooit en nog eerder in "kennelijke staat" dan vroeger.
Zijn beitels schijnen echter van ongeëvenaarde kwaliteit te zijn... en ik had ze nog niet!
Dus een grote Skew gekocht. (Meißel - platte beitel). Vandaag eindelijk een handvat van essen met rare vlekjes aan gemaakt en geslepen. De beitel liet zich in ieder geval prachtig slijpen.

glaser skew whole.jpg


glaser skew tip.jpg
 
P

Pel

Guest
Jij hebt jezelf weer verwent met zo.n mooie beitel, hoe lang is hij Ronald?

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.277
145
Enkhuizen
Ik heb zo'n zelfde beitel al een paar jaar. Een geweldige en ongeëvenaarde kwaliteit. Misschien wel de beste beitels ter wereld met een zeer lange standtijd.
De gutsen van Gläser zijn ook fantastisch.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Vanavond gaat de eerste houtdraaicursus hier van start. Over 2 weken de schalencursus. Beiden zijn volgeboekt! Ik kijk enorm uit naar vanavond, heb er zin in. Tegelijkertijd is het dan weer tijd om een volgend stipje op de horizon te zetten. En daarom roep ik hier maar vast dat we op 2de paasdag (28 maart) een open dag gaan doen. Hoe en wat het er precies uit gaat zien meld ik later nog wel... Eerst eens op zoek naar een tent van ongeveer 6 x 10 meter... :) Ik zal het bericht later ook nog wel in onze evenementenkalender plaatsen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ronald gefeliciteerd met deze start.
Jammer dat de open dag in het paasweekend valt. Velen hebben wellicht andere afspraken, zoals ondergetekende. Jammer - ik was anders zeker gekomen.
Veel succes gewenst,
Jan Pranger.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Heel veel succes Ronald,

Ik ben ervan overtuigd dat de beginnende houtdraaiers bij jou in goede handen zijn.
2e Paasdag staat op mijn kalender.

vr gr Rien
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.