nieuwe dingen

hstraat

Post veel
13 mei 2017
1.085
37
Leiden
Wat is de kwaliteit van de Forstner boren? Want wat ik vond van duur merk was 1 boor van 40 mm bijna 40 euro.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
De kwaliteit van de zaagtandboren is redelijk. Ik heb/had de Coltboren op voorraad. Die zijn super goed en gaan uit mijn assortiment, maar dat heeft niets met de kwaliteit te maken. Ik heb ook nog goedkopere forstners geprobeerd en en tot de conclusie gekomen dat deze forstnerboren zo gek nog niet zijn.... Een voordeel vind ik ook dat ze super simpel te slijpen zijn...
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Eindelijk heb ik weer lampjes op voorraad die je op de beitelsteun kunt plakken. 2 verschillende types dit keer. Deze en deze. Ik heb er nu 200 op voorraad dus ik kan wat langer vooruit dan de vorige keer denk ik... :)

20191205_154203.jpg

20191205_154220.jpg
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
CA lijm.

Na her en der het één en ander besteld te hebben heb ik zelf CA op voorraad genomen. 3 viscositeiten. CA 5 (dun) CA 120 (middel) en CA 1500 (dik).
De dunste loopt zo in een scheurtje dat je amper ziet en met de dikste kun je een grindpad nog mee egaliseren... (als je maar genoeg hebt... :))
Een activator heb ik ook al, maar de leverancier moet nog even reageren... Dat vind ik altijd wonderlijk... "Hallo met Ronald, ik wil graag een aantal dozen van uw product kopen"... geen antwoord... Maar t komt vast goed!
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik verslijt nogal wat kwasten tegenwoordig. Dat komt enerzijds omdat ik te ui ben om ze goed schoon te maken en anderzijds omdat ik ze bewust in een pot met olie laat staan totdat ze niet meer goed te gebruiken zijn en dan gooi ik ze weg.
Criterium is dat ik ook de woodoc er goed mee op het hout kan kwasten en dat het geen pijn doet als ik er weer eens 1 hard laat worden.... Dit zijn ze...
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Schrapen kan op verschillende manieren... Vouw van het hout en met het scherp schrapen maar je kan ook met de braam op de beitel schrapen. Iets wat ik Eiko Tanaka vorig jaar veelvuldig zag doen als ze aan het afwerken was... Flinterdunne krullen maak je dan, die dwarrelen door je werkplaats...het duurt minuten voordat ze op de grond liggen. Je kan op die manier heel ietsje aan je vorm werken maar in ieder geval kun je een mooi uniform oppervlak maken. Geschikt om daarna te beitsen en te schuren bijvoorbeeld... De vorm is goed over nagedacht. (paar keer draaien voordat je ze weer slijpt...) De schrapers van Phil Irons vind je hier.
 
Eindelijk heb ik weer lampjes op voorraad die je op de beitelsteun kunt plakken. 2 verschillende types dit keer. Deze en deze. Ik heb er nu 200 op voorraad dus ik kan wat langer vooruit dan de vorige keer denk ik... :)

Bekijk bijlage 92338

Bekijk bijlage 92339

Hoe doen ze het op de schuine achterkant van de Vicmarc steun. Op het lampje wat ik nu gebruik moest ik een schuin stukje hout lijmen om goed in een vaas te kunnen schijnen. De oude Wivamac had een rechte achterkant en had dat probleem dus niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.