Advies (bouw)stofzuiger tot € 200,-

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Beste mensen,

Mijn vorige stofzuiger (Nilfisk Aero Alto) is na enkele jaren gebruik als afzuiging voor de lintzaag, helaas kapot. Ik wil nu een andere kopen en eigenlijk niet meer dan 200 euro uitgeven.

Hij gaat nu gebruikt worden op een cycloon systeem (ben ik aan het maken momenteel) en dus hopelijk een langere levensduur tegemoet.

Ik hoor goede verhalen over de Numatic Henry, maar ze zijn door de nieuwe regelgeving van 1200 naar 620 watt gegaan. Of kan ik beter een echte bouwstofzuiger kopen?

Welk merk/type gebruiken jullie naar tevredenheid?

Alvast bedankt,
 

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Die heeft alleen geen inschakel automaat. Volgens mij heeft Bol.com de Nilfisk nog in het assortiment voor een €170 euro.
Zelf ben ik me ook al een tijdje aan het verdiepen in een bouwstofzuiger gecombineerd met een cycloon.
Ik heb zelf deze op het oog met inschakel automaat en regelbaar toerental, wel net wat boven je budget: starmix nsg uClean ADL-1420 EHP, in Duitsland te koop bij www.starmix-online.de voor een €250,-.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Volgens de beschrijving op de site zit er wel een inschakelautomaat op. Regelbare zuigkracht gebruik je alleen bij schuren, anders blijft je schuurmachine plakken op je werk. Dus als dat noodzaak is dan kom je inderdaad op de duurdere modellen uit.

Een Henry heeft al die opties niet. Belangrijk bij een bouwzuiger is de filtering, anders blaas je de fijnstof aan de achterzijde de ruimte weer in. Dat maakt het alleen maar erger. De Starmix heeft goede filters, die niet geclassificeerd zijn, maar de filter en zakken voldoen zelfs aan de M-klasse, maar die klassenindeling heeft alleen betrekking op het gehele apparaat, en Starmix kan het zich niet veroorloven om een zuiger van onder de €200,- op de markt te zetten met M- klasse. Het is in ieder geval voor de hobbyist een zeer betaalbare en goed functionerende zuiger. Ik heb alleen een 20 liter ketel en die is erg klein.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo William,

Bedankt voor je tip. Het ziet er wel goed uit die Starmix. En inderdaad is zo'n inschakel automaat erg handig. Ik heb alleen nog nooit van dit merk gehoord, waar komt het vandaan?

Als je bij Hornbach besteld ook 5 jaar garantie zie ik net. Dat is ook wel handig.

Ook wel belangrijk, waar bestel jij stofzuigerzakken voor deze machine? Ik zie ze niet op de site van Hornbach staan...
 
Laatst bewerkt:

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi David,

Ik heb deze stofzuiger:
http://www.toolstation.nl/shop/p15934

Goedkoop en zuigt als een dolle, heb er een cycloon voorstaan met een stalen ton en die heeft ie in elkaar gezogen... Moet ik binnenkort maar eens verstevigen.

Ik hoef de zakken nooit te vervangen met de cycloon ervoor, dat werkt super en de zuigkracht blijft constant, inschakelautomaat werkt super.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik heb deze stofzuiger:
http://www.toolstation.nl/shop/p15934

Goedkoop en zuigt als een dolle, heb er een cycloon voorstaan met een stalen ton en die heeft ie in elkaar gezogen... Moet ik binnenkort maar eens verstevigen.

Ik hoef de zakken nooit te vervangen met de cycloon ervoor, dat werkt super en de zuigkracht blijft constant, inschakelautomaat werkt super.
Ik heb dezelfde! inderdaad prima machine
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Het voordeel van de mv 3 p is dat ie een vlakke bovenzijde heeft en je er daardoor makkelijk een ton bovenop monteert.
Ik probeer er aan te denken om vanavond een fotootje te posten van mijn setup.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Kijk ook eens naar de Flex VC 21 L MC. Dit is een Nilfisk Aero, maar dan een stuk goedkoper want in Duitsland kost deze circa €169. Hij heeft een inschakelautomaat. Deze heb ik zelf ook en ben er tevreden over. Een voordeel is ook de relatief dikke slang. De aansluiting heb ik vervangen door een Festool mof, zodat deze ook op mij Festool OF1010 bovenfrees te gebruiken is. Maar dat is bij jou niet nodig.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hoi David,

Starmix is een bekende Duitse fabrikant van bouwzuigers. Metabo, Mafell, Spit/Paslode, Hitachi en zelfs Bosch laten hun bouwzuigers door Starmix maken. De duurdere Ipulse zuigers hebben zelfs een speciale klopfunctie waarbij de zuigkracht niet afneemt.

Op Youtube zijn allerlei hilarische filmpjes van "Can it break" waar ze die zuigers compleet mishandelen.

Mijn zakken komen gewoon bij de Hornbach vandaan, daar komt de zuiger ook vandaan.

Handig om te weten, Starmix heeft een eigen bayonetaansluiting voor de slang, maar de 58mm aansluiting van Festool past ook op de Starmix zuigers. Die steek je gewoon in het gat van de ketel. Of dat bij een Karcher ook kan weet ik niet. Misschien iemand met een Karcher die het gat in de ketel kan meten. Moet rond de 58mm zitten. Ook zijn alle Starmix onderdelen hetzelfde, dus in de toekomst naar een luxer type overstappen kan. Dat is bij andere merken niet altijd een garantie dat dat kan.
 

GerlofGroen

Actieve deelnemer
5 jan 2014
36
0
Grou
Ik heb zelf uiteindelijk afgelopen week de Nilfisk Multi 30T vsc inox aangeschaft, bij bobshop voor €158,-. Voordeel van deze is dat de zuigkracht regelbaar is en een inschakelautomaat heeft. Volgens mij de goedkoopste met deze opties en zoveel vermogen. Vanochtend aangesloten op de cycloon. Tot nu toe dik tevreden, heb hem op de afkortzaag en de bandschuurmachine getest en nagenoeg geen zaagsel meer rondom het werkstuk.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Laatst bewerkt:

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Even inhaken op dit topic. Ik ben nu ook op zoek naar een bouwstofzuiger, voor een vergelijkbaar budget. Nu kwam ik uit bij deze Metabo: http://www.gereedschapcentrum.nl/me...wstofzuiger-1200w-l-klasse-32l-602013000.html

Vooral de wat grotere ketel spreekt me wel aan. Er gaat ook wel een cycloon bij komen, maar er zal ook vast wel met klussen buiten de werkplaats gebruik van gemaakt worden zonder de cycloon. Nu staan hier ook wat specificaties bij genoemd, maar dat zegt me dan weer wat minder. Het betreft:

Filteroppervlak: 3600 cm²
Onderdruk: 210 mbar
Luchtvermogen (bij de ventilator): 4.200 l/min

Zo zie ik ook stofzuigers met een lagere onderdruk en meer liters lucht en stofzuigers met een lagere onderdruk en ook minder liters lucht. Het lijkt me dat, des te meer liters lucht, des te beter. Maar hoe zit dat met die onderdruk? Wie kan eens uitleggen waar op te letten?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die Metabo is gewoon een Starmix. De prestaties zijn dus gelijk.

Wat de gegevens betreft, je hebt lage onderdruk met veel volume, dat zijn de zuigers met een aansluiting van 100 mm en meer, specifiek voor zaagtafels en vlakvandiktemachines.

En dan heb je hogere onderdruk en laag volume, dat zijn alle bouwzuigers. Je kunt je gek zoeken op specificaties, maar zuigen doen ze allemaal wel.

En een vol filter of zak doet alles teniet. De Starmix en alle klonen voldoen allemaal wel. De blauwe Bosch, Makita en Festool zuigers zijn ook prima. Over Karcher ben ik minder te spreken. Geen specificaties van hun filters te vinden, en alle Karcher apparaten die we in het verleden hebben gehad, gingen voortijdig stuk.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Even inhaken op dit topic. Ik ben nu ook op zoek naar een bouwstofzuiger, voor een vergelijkbaar budget. Nu kwam ik uit bij deze Metabo: http://www.gereedschapcentrum.nl/me...wstofzuiger-1200w-l-klasse-32l-602013000.html

Vooral de wat grotere ketel spreekt me wel aan. Er gaat ook wel een cycloon bij komen, maar er zal ook vast wel met klussen buiten de werkplaats gebruik van gemaakt worden zonder de cycloon. Nu staan hier ook wat specificaties bij genoemd, maar dat zegt me dan weer wat minder. Het betreft:

Filteroppervlak: 3600 cm²
Onderdruk: 210 mbar
Luchtvermogen (bij de ventilator): 4.200 l/min

Zo zie ik ook stofzuigers met een lagere onderdruk en meer liters lucht en stofzuigers met een lagere onderdruk en ook minder liters lucht. Het lijkt me dat, des te meer liters lucht, des te beter. Maar hoe zit dat met die onderdruk? Wie kan eens uitleggen waar op te letten?

Kijk even in de zoekfunctie. Heel simpel dunne slang hoge onderdruk. 10 cm slang zo veel mogelijk m3.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Wat de gegevens betreft, je hebt lage onderdruk met veel volume, dat zijn de zuigers met een aansluiting van 100 mm en meer, specifiek voor zaagtafels en vlakvandiktemachines.

En dan heb je hogere onderdruk en laag volume, dat zijn alle bouwzuigers.

Kan ik dan beter voor die metabo gaan of voor zoiets als: http://www.voordeelshoponline.nl/ep...2/?ObjectPath=/Shops/62052950/Products/161342 ?
Een klein beetje minder onderdruk (200mBar ipv 210mBar), maar beduidend meer luchtstroom (6360L ipv 4200L). Het gaat vooral gebruikt worden op/bij elektrisch handgereedschap (cirkelzaag, bovenfrees, schuurmachine). Hanteerbaarheid zal iets minder zijn, maar dat moet ik dan maar voor lief nemen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik zou persoonlijk wel voor een machine gaan met regelbaar toerental/zuigkracht. Want voor een schuurmachine heb je minder zuigkracht nodig omdat deze anders aan het werkstuk vastzuigt. En voor bijv een cirkelzaag heb je weer veel meer zuigkracht nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.