Wilgenhouten zitting voor krukje

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Geïnspireerd door de vorm van stalen zittingen van de vroegere landbouwtrekkers heb ik uit wilgenhout deze zitting gemaakt.
Voor het uithollen heb ik vooral scorps gebruikt. Op de cursus meubelmaken die ik volg is een grote set van dat soort prachtig gereedschap. De afwerking is nog niet helemaal klaar. Ik denk dat ik de resterende oneffenheden misschien het beste weg kan werken met dunne bolle schraapstalen. Of schuren, maar dat lijkt een wat onelegante stap. Misschien laat ik het ook wel zo.

Dit is een eerste model; een oefening. Het was leuk om te doen en ik heb alvast bij de klompenmaker een paar stukken gekloofd wilgenhout gekocht en op de lintzaag tot balken verzaagd. Daarna heeft het weken in de droogkamer van de klompenmaker gelegen. Begin volgend jaar ga ik er meer van dit type zittingen uit maken.

Het liet zich vrij makkelijk bewerken (nou ja..., dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal; dit nooit eerder gedaan)

02_zitting.jpg

05_zitting.jpg

mvg
klaas0639
 
A

Athanor

Guest
Leuk experiment Klaas! Wat ga je er mee doen? Poten eronder en in je werkplaats zetten?


Fons
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ja, dit "oefenmodel" ga ik gebruiken voor een krukje in mijn werkplaats. Ik wil het een min of meer verend onderstel geven van gebogen essen. Ook een experiment. Nog nooit gedaan, maar ik heb het boek (met hulp van een forumlid) ""Bending wood"" van Jonathan Benson. Dat moet dus lukken :). Kan nog wel lang duren,maar het komt wel.

Verder heb ik n.a.v. dit probeersel een ""bestelling"" van mijn dochter. Daarvoor ligt nu het wilgenhout van de klompenmaker verder te drogen.

mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Er is ondertussen een vervolg

In september vorig jaar kocht ik van een klompenmaker in de buurt een stammetje wilgenhout, dat hij voor me kloofde en een poosje in zijn droogkast zette.

03_wilgenhout voor zitting_17sept2015.jpg
Een deel van het wilgenhout op weg naar de droogkast

Maar ik vond het na de droogkast nog niet droog genoeg en legde het hout nog een poos in de verwarmde tamelijk droge werkplaatsruimte bij de meubelmaker waar ik een cursus volg. Op de cursus ben ik nu begonnen dit hout tot egale balkjes te schaven. Ik wil er een zitting van maken. Na de positieve ervaringen met het proefzittinkje zal dat moeten kunnen lukken. Of misschien wel twee als het succesvol is en ik het leuk vind. Er is hout genoeg. En misschien verwerk ik ze in een bankje.

02_wilgen_balkjes.jpg

01_wilgenhouten_balkjes.jpg
De balkjes en de zitting die als voorbeeld zal gaan dienen.

Verbazingwekkend hoe licht het wilgenhout nu is.

Ik hoop jullie van de vorderingen op de hoogte te houden.

mvg
klaas0639

PS:de proefzitting waarover ik in het begin van dit item vertelde is NIET van wilgen maar van populier.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Woensdag (mijn wekelijkse cursusdag) ben ik begonnen met het echte vormen van de zitting. Het diepste punt van de zitting wordt zo'n 5,5 cm; dat is iets minder diep dan het voorbeeld van de tractorzitting. Het wilgenhout is voor zover ik nu heb gemerkt goed te bewerken. Leuk werk.

De voortgang is wat traag. Ik werk er de uurtjes op de cursus aan.

03_zitting05okt2016.jpg


05_zitting05okt2016.jpg
 
P

Pel

Guest
Gaat de goede kant op Klaas, zorg ervoor dat je niet te diep gaat, regelmatig meten.

Groet Pel.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Eindelijk weer een voortgangsrapportje. Heeft lang geduurd doordat ik mijn pols brak. Is hersteld en ik heb op de cursus weer kunnen werken aan de zitting.

De uitholling van de zitting is in ruwe vorm klaar.

02_R0018372.jpg

Ik heb vandaag een stuk met de lintzaag gedaan. nl om de zitting een schotelvorm geven. Omdat de lintzaag maximaal een zaaghoogte van 35 cm heeft, zaagde ik het bankje doormidden langs een lijmnaad. Allemaal nodig geworden omdat ik pas tijdens het maakproces besloot tot de schotelvorm waarin de al gevormde zitting als het ware is uitgespaard. Efficiënter was geweest het deze schotelvorm te geven vóór het lijmen en het uithakken van de zittingvorm. Maar tja...voortschrijdend inzicht.

Dit is de vorm waar ik naar streef: (sketchUp tekening; uitgehakte zitting niet aangegeven)

traktorseatkrukje60cmversie_slank_23nov2016.jpg

Hieronder is een eerste helft van de gedeelde zitting uitgezaagd.

03_Bankje_30nov2016.jpg

04_Bankje_30nov2016.jpg

Volgende bericht zal weer wat lang op zich laten wachten. De cursus is tot midden januari met ""vakantie""

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

Arjan-Kees

Nieuw lid
9 dec 2012
16
1
Groningen
Leuk Klaas!

Ik heb een dergelijk soort zitje gemaakt voor mijn kayak. Op de site waar ik het bouwverslag van mijn kayak heb gepost staan ook foto's hoe ik het zitje gemaakt heb.
Ik heb de balkjes waaruit het zitje is opgebouwd vooraf (voor het verlijmen) al deels in profiel gezaagd met lintzaag. Dat scheelt in het vervolgens wegschrapen of raspen van de hollingen.
ik heb twee Saburr carving discs gekocht die je op je slijptol kunt zetten. Ideaal voor het uitraspen van zo'n zitje.

Mijn zitje is waarschijnlijk wel aanzienlijk dunner en van licht hout gemaakt (voornamelijk red cedar) want wilde gewicht laag houden voor in de kayak. Maar principe van maken van het zitje is hetzelfde.

Link naar bouwverslag / foto's: http://www.blueheronkayaks.com/phpBB2/viewtopic.php?f=3&t=2209&start=30

Benieuwd naar eindresultaat van je zitje.

Gr
Arjan-Kees
 
P

Pel

Guest
Je moet de link even kopiëren en in de adres balk plakken.

Groet Pel.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Leuk Klaas!


ik heb twee Saburr carving discs gekocht die je op je slijptol kunt zetten. Ideaal voor het uitraspen van zo'n zitje.


Gr
Arjan-Kees

Dank Arjan-Kees, Ja leuk werk om te doen.
Ik heb de laatste maanden geen vorderingen gemaakt omdat er allerlei zaken tussen kwamen. Ik zal zeker weer rapporteren zodra er wezenlijke vorderingen zijn.
Ik denk dat zo"n Saburr heel handig is. Maar, tja... lawaai hè. Welke grofte en diameters Saburrs gebruikte jij?

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.