Oud steigerhouten tafelblad hoe behandelen?

Cathlin

Nieuw lid
13 nov 2015
1
0
Ik heb van oud steigerhout een tafelblad voor in de woonkamer in elkaar geknutseld. Ik heb het geschuurd en het ziet er prachtig uit! Nu wil ik het beschermen en iets donkerder hebben. Het is nu te blank naar mijn zin en ik wil het een ouder uiterlijk geven. Wat voor een lak of beits of olie kan ik hier het beste voor gebruiken en hoe?
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
water verdunbare parketlak. In de eerste laag een beetje sterke koffie om aan te kleuren en natuurlijk verdunnen...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
cepe een waterbeits geeft naar mijn mening een mooi resultaat.
daarna in de was zetten
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou kiezen voor een olie of was en eventueel eerst een waterbeits van Clou, bij de firma Duller kost dat nog geen 5 euro en kan je eerst het hout een beetje kleuren.
het beste is voor de laatste schuurbeurt met een spons het hout licht vochtig maken zodat de vezels dan al omhoog komen en zodat je na je laatste schuurbeurt minder last hebt van vezels die omhoog komen.
Nu moet je dat doen voor je met een watergedragen produkt aan de gang gaat.
Wel even op een proefstukje kijken voor je de tafel doet of aan de onderkant.
Je kan ook een wat donkerder was (antiekwas) nemen en voor de rest niets, dan ben je snel klaar. (wel even proefdraaien)
Als je voor olie kiest koop dan niet iets van de supermarkt zoals Johnson want dat is niets, zelf gebruik ik deze en die bevalt me goed.
http://www.aquamarijn.com/nl/vloerolie-parketolie-hardwaxolie/basis-en-onderhoudsolie_revol_NL.html
En hier staan een aantal voorbeelden met eiken; http://www.aquamarijn.com/nl/vloerolie-parketolie-hardwaxolie/sfeertinten_NL.html
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Of als het echt oud (eiken) moet lijken een combi van beits en branden / zwarte lak.

IMG_20151118_170103.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20151118_165326.jpg
    IMG_20151118_165326.jpg
    58,7 KB · Weergaven: 233

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Natuurlijk.

Het hout uiteraard verouderen met grof geweld. (zaagsnedes, beitel, guts etc)
Ik heb zelf een oude blokschaaf zonder messen hiervoor gebruikt, hier zitten schroeven ingedraaid welke uitsteken)
Een paar nagels op de vloer en planken er overheen rollen geeft ook een random effect.

kieren, gaatjes, snedes, en randen zwart spuiten, en eventueel nabranden met gasbrandertje.
Geheel opschuren, en beitsen.
Ik heb nog ouderwetse veegbeits, maar je kunt natuurlijk van alles gebruiken.
Afgelakt met glans lak geeft de ouderwetse nog een extra oude look.

Let er altijd op dat je lakken en beitsen gebruikt die elkaar verdragen. (alkyd vs. acryl etc)
 

davyb

Nieuw lid
30 dec 2017
3
0
Bedankt voor je info!

Ik wil ze met waterbeits afwerken. Wat is veegbeits? wat zijn de voordelen van veegbeits en welke kleur is dit dan?

Hoe weet ik welke lak er met water en veeg beitsen samen gaan?
(welke merken?)

Nogmaals bedankt voor de info!
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.