Nieuwe decoupeerzaag

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Momenteel heb ik een groene Bosch, zonder stofafzuiging.
Omdat ik dacht dat ik dit nooit veel zou gebruiken heb ik maar een simpel model gekocht, iets wat ik anders normaal nooit doe :)
De machine doet zijn werk, maar het stof vliegt letterlijk overal in het rond.
Ik gebruik het veel frequenter dan verwacht :)
Gisteren 'snel' even een paar dingen uitgezaagd, zonder stofmasker, en ik moet het weer een ganse dag bekopen (lopende neus, hoesten, ...).
Ik wil dus een machine nieuwe machine kopen, met stofafzuiging.

Nu heb ik in totaal 3 machines gevonden, namelijk:
* Bosch GST 150
* Bosch GST 160
* Mafell P1CC

Ik heb al zeer veel goeds gezien/gelezen over de Mafell, maar dat komt natuurlijk ook met een prijskaartje :)
Iemand ervaring met bovenstaande machines? Of andere tips?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Er staat hier op het forum een heel topic gewijd aan de bosch GST 140 (B)CE, (B staat voor beugel)
Het vervangende model is nu de GST 160 CE, de GST 150 CE is een andere type machine al is het verschil nauwelijks te zien.
Lees dit topic http://www.woodworking.nl/showthread.php?6320-Bosch-GST-140-CE-de-zaag-der-zagen&highlight=Bosch maar eens door voor wat meer duidelijkheid.

Het afzuigen van het stof zou volgens mij bij jou ook mogelijk moeten zijn met een afzuig hulpstuk, mijn heel oude groene Bosch had dat al,
dus vermoed ik dat het bij jou machine ook mogelijk is.
Het afzuigen van het stof van oude machines is uiteraard veel minder dan bij de nieuwe uitvoeringen.

Mvg,:).
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Dat topic heb ik volledig doorgenomen :)
Mijn groene Bosch heeft wel een aansluiting, maar deze is volledig dichtgemaakt.
Deze heeft ook een beugel, maar ik denk dat ik eentje zonder ga nemen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Wat ga je doen met de zaag? Is het belangrijk dat je écht haaks kan zagen en een groot zaagbereik hebt?

Ik heb de Mafell P1. Geweldige machine! Enige nadeel is dat de machine vrij groot en zwaar is.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Mijn huidige machine is niet volledig haaks, dat stoort me wel.
Ben ook aan het overwegen om (met enige hulp) onze nieuwe keuken later zelf te maken, dus dan is enige precisie wel vereist :)
Maar de Mafell is 160€ duurder dan de Bosch, geen idee waar de verschillen zitten :)
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Wat ga je ermee doen, ik loop ook wel eens te dubben over een andere decoupeer.

Zelf heb ik nog een blauwe Bosch van 32 jaar, als ik kijk waarvoor ik deze gebruikt is dat heel weinig.
Ik gebruik hem hoofzakelijk om iets af tekorten, globaal iets uit te zagen en dat is het wel zo'n beetje.
Een decoupeerzaag vind ik niet behoren tot de eerste levensbehoefte.

Misschien is het wel erg persoonlijk wat je ermee gaat doen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Mijn huidige machine is niet volledig haaks, dat stoort me wel.
Ben ook aan het overwegen om (met enige hulp) onze nieuwe keuken later zelf te maken, dus dan is enige precisie wel vereist :)
Maar de Mafell is 160€ duurder dan de Bosch, geen idee waar de verschillen zitten :)
Als je nog verder zoekt op het internet wordt het verschil wel meer als 200 euro!:D

Wat ga je ermee doen, ik loop ook wel eens te dubben over een andere decoupeer.
Zelf heb ik nog een blauwe Bosch van 32 jaar, als ik kijk waarvoor ik deze gebruikt is dat heel weinig.
Ik gebruik hem hoofzakelijk om iets af tekorten, globaal iets uit te zagen en dat is het wel zo'n beetje.
Een decoupeerzaag vind ik niet behoren tot de eerste levensbehoefte.
Misschien is het wel erg persoonlijk wat je ermee gaat doen.
Waarom loop je soms te dubben?

Mvg,:).
 

Mathijs vijn

Actieve deelnemer
8 sep 2014
49
0
Ik heb zelf de Mafell p1cc. Hij is duur , wat zwaarder als de concurrenten maar dit is een hele fijne machine. Als je een decoupeerzaag wil hebben de stof goed afzuigt dat is volgens mij de decoupeerzaag die je moet hebben. Er zit een inventief systeem in wat onderdruk creëert in de zool en hierdoor zuigt hij het stof bij het blad weg en gooit hij er aan de achterkant uit. hierop kun je ook een adapter aansluiten voor een stofzuigerslang. Ook de zaag kwaliteit is ook perfect. Laatst de zaag aan een timmerman laten zien die al tijd in het vak zit, hij had nog nooit een decoupeerzaag gezien die zo strak zaagde. Ik persoonlijk vond de meerprijs waard.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik zou ook voor de Mafell gaan. Wat ik ervan gezien heb is hij gewoon zijn geld waard. Bosch zal zeker niet slecht zijn, maar het kan dus beter. Wil je het beste lijkt de keus me duidelijk, echter betaal je er wel een forse meerprijs voor.
De festool ben ik niet enthousiast over, ik heb nu het oude model en zou in geen geval willen ruilen ondanks de mindere zichtbaarheid van de zaaglijn. Dan liever de Bosch.
 
P

Pel

Guest
Ik kan het verhaal van Mathijs Vijn alleen maar bevestigen, de perfecte zaag.

Groet Pel.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Een decoupeerzaag moet gewoon haaks zagen, niet meer en niet minder. Verder vind ik het en ruk tool en het minst gebruikt van alles. Na een gammele Bosch een festool ps 300 eq. Ook dit vind in een ruk tool en met een schropzaag gaat het ook. Met het juiste zaagblad oké maar heb er gewoon geen verkering mee. Zelf in mijn cms systeem vind ik het ruk en een figuurzaag met de juiste vertanding doet het beter.

Komen we weer met de oubollige test van festool/Mafell waar de partijdigheid van afdruipt. We weten inmiddels wel hoe het zit tussen G.Pro en Festool. Zit je ook nog vast aan de dure zaagbladen.

Heb je dit ding nodig kijk dan alleen of er haaks mee is te zagen, onder een hoek van..... blijft het altijd een verrassing hoe het eindresultaat is

Er van overtuigd zijnde dat er zeker genoeg pro's zijn die spat zuiver een hoek kunnen zagen met een decrampeerzaag.:cool:
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.