Wat voor opties heb ik m.b.t het monteren van hout op deze (geen merk) houtdraaibank

Dunnee

Nieuw lid
12 nov 2015
4
0
Beste leden van Woodworking.nl,

Sinds een tijdje heb ik een houtdraaibank in mijn bezit, was een cadeautje van mijn vriendin die vond dat ik teveel Youtube filmpjes over houtdraaien keek. :p Ik kan dan ook niet wachten tot ik wat kan gaan spelen met wat ideeën.
Na wat speurwerk op internet naar wat meer informatie over mijn nieuwe aanwinst, kwam ik onder andere op dit forum terecht. Mijn houtdraaibank lijkt op een redelijk normale draaibank echter heb ik wat vragen waar jullie me misschien iets verder mee kunnen helpen.

De draaibank:
draaibank.jpg
(Deze foto is gemaakt tijdens het monteren van de houtdraaibank, deze zit normaal gesproken goed vast aan het werkblad met bouten.)

Ik heb tot nu toe 2 opties voor het monteren van het hout geprobeerd:

- Een lijmblok vastzetten met dikkere bouten en daar een stukje op proberen te centreren. (Lijmblok van rond 150 (Overigens ook ongeveer de max wat te draaien is op deze bank.) en een paar cm dik is niet heel praktisch.)
- Door een stukje draadeinde in de kleine gaatjes in het midden van de stelplaat te draaien en daar het hout op vast te slaan. (Werkt redelijk goed voor dunne stukjes hout, grotere stukken lijkt me niet heel verstandig.)

Alle benodigde onderdelen om aan slag te gaan zitten er op. Mijn probleem is echter het monteren van het werkstuk, de stelplaat (links) lijkt niet van de draaiende as af te kunnen. Er zitten 2 schroeven in de achterzijde van de stelplaat, het lijkt mij dat deze bedoeld zijn om de plaat op de draaiende as vast te zetten. Na los schroeven is er echter geen beweging in te krijgen. Ik heb hier op het forum gelezen over klauwplaten die wel een vast komen te zitten, dan volgt meestal het advies om met een hamer of met een heteluchtpistool aan de gang te gaan. Beide opties inclusief kruipolie lijken echter nog niet tot het gewenste resultaat te leiden. Er zit overigens geen spindle-lock op de draaiende as dus ik heb nog niet met lomp geweld geprobeerd iets te forceren. (misschien maar beter ook!)

Mijn vraag aan jullie is dan ook of er meer opties zijn om het hout tussen de centers vast te zetten, misschien een klauwplaat die ik op de stelplaat kan monteren? of misschien dat iemand van jullie nog een methode weet om de stelplaat van de as af te krijgen.

Hopelijk kunnen jullie me helpen, alvast heel erg bedankt voor het meedenken! :cool:


Ik heb nog wat extra foto's ter verduidelijking:

mounting_plate_closeup.jpg(zij aanzicht stelplaat achterzijde)

mounting_plate_screws.jpg(hex-schroeven (maat 4) van zijkant stelplaat, afmeting +/- 0.825 cm bij 0.870 cm)

mounting_plate_front.jpg(voorzijde stelplaat, afmetingen: Plaat buiten 13.000 cm, plaat binnen 11.690 cm, grote monteer gaten 1.000 - 1.025 cm, schijf midden +/- 2.790 cm)

mounting_plate_front_closeup.jpg(Voorzijde stelplaat close-up, de 2 schroefgaatjes heb ik gebruikt om dunnere stukken hout te monteren.)
 

Bijlagen

  • draaibank_low.jpg
    draaibank_low.jpg
    19,7 KB · Weergaven: 261
  • draaibank.jpg
    draaibank.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 261

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Gezien het laswerk, is dit een stukje huisvlijt. Ik denk dat er geen schroefdraad op de as zit, maar dat de bus waar de flens op zit, gewoon op de as zit met een passing en dan geborgd met de borgboutjes. Het centergat in het midden van de as lijkt er met een centerpunt ingeslagen om een poelitrekker te kunnen centreren, zodat je de flens van de as kan trekken.
 

Dunnee

Nieuw lid
12 nov 2015
4
0
Bedankt voor je reactie chevy66!

Gezien je min of meer zegt dat deze geknutselde stelplaat niet van de as af te halen zal zijn, dat denk ik ook want er lijkt geen beweging in te zitten, zal ik dus op zoek moeten gaan naar een oplossing die op de plaat past. Zou ik iets kunnen vinden wat me wat betere bevestigingsopties gaat geven? Helaas heb ik geen contact kunnen leggen met de verkoper, dus via die weg ben ik ook niet veel wijzer geworden.

Ik denk aan iets als een klauwplaat die met 3 bouten aan de huidige opstelling vast te zetten is? Ik heb al gekeken bij een aantal websites met houtdraaibank onderdelen, maar daar vind ik niet echt een oplossing..

Thx!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het spijt me je te moeten zeggen dat vrijwel elke oplossing, zolang je hem niet zelf kunt maken, meer geld en moeite zal kosten dan deze draaibank waard is of ooit zal worden.
Vergelijk het met een auto die je gratis hebt gekregen, als daar een nieuwe motor in moet en je kunt het niet zelf, dan hangt het ook van de waarde van de auto na reparatie af of je dat gaat doen. En deze draaibank zal in waarde niet stijgen (blijft een zelfbouw model).

Ik zou zeggen: doe een cursus, kom er achter of je het echt leuk vindt - en zoja, wat - pennen, bekers, bakjes, kommen, schalen, grote schalen - voor alles is een passende draaibank, met zijn eigen prijs, maar hier geld in investeren zou ik niet doen. Een random machine van marktplaats kopen ook niet, trouwens, er zijn draaibanken waar marktplaats vol van staat (die moet je dus niet hebben, iedereen wil die kwijt) en er zijn machines die je vrijwel nooit ziet - die zijn beter.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik zal er geen doekjes om draaien, maar volgens mij heb je een anker voor je boot, sorry.

schroef er een stuk hout aan en probeer dat te draaien, als je er een stuk dan aan vast lijmt kun je misschien een klein schaaltje draaien, dat moet je dan weer van je onderste blok verwijderen, dit is mogelijk maar wel moeilijk om er iets fatsoenlijk op te draaien.

Een dun laagje papier tussen de twee stukken gelijmd helpt om ze van elkaar te krijgen met behulp van een dunne beitel, maar zoals Ik al zei, het is moeilijk om met dat ding iets te draaien :(
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
is dat midden stuk met die 2 gaten, niet te verwijderen met een soort sleutel als van een slijptol.
en daar weer een meenemer in schroeven.
 

Dunnee

Nieuw lid
12 nov 2015
4
0
Bedankt voor de reacties!

@Jurriaan en Leo Van Der Loo:

Ik zal er maar het beste van maken tot ik een andere machine op de kop kan tikken. Een cursus lijkt me ook een leuke ervaring, helaas was er bij mij in de buurt te weinig animo de vorige ronde. Misschien de volgende keer beter!

Om te beginnen toch maar met een lijmblok gaan werken. Goede tip dat papier ertussen! Ik heb gehoord dat je met een beetje fatsoenlijke dubbelzijdige tape ook een eindje komt. Zal het beide eens proberen.

@Joopvommen:

Het lijkt idd op zo'n slijptol systeem, deze gaten zijn echter bedraad.
Ik kan weinig kracht uitoefenen op dat stuk. De draadeinden die daarin passen heb ik al een keer krom getrokken. Durf er niet meer mee te doen ivm de bedrading. Een lijmblok erop is zo te horen de enige mogelijke redding van dit projectje.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als je met lijm en papier gaat werken kun je houtlijm of vingertjeslijm gebruiken. Goede dubbelzijdige plakband werkt zeker zo goed. Of smeltlijm, hoewel dat beter werkt als het lijmblok van metaal is (en van de draaibank af kan om het blok te verwarmen).
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
244
1
"I wouldn't spend too much on the restoration to be honest because if you get the turning bug you'll soon outgrow this primitive lathe."

Dit is een vergelijkbaar commentaar op de draaibank die jij hebt als op de draaibank van de degene wiens topic je nu lijkt te gaan kapen. Ik zou er niet veel geld en moeite in gaan steken. En voor weinig dit soort draaibanken kopen is al te veel geld ben ik bang .
 

Dunnee

Nieuw lid
12 nov 2015
4
0
@yoek:

Ik zit in een soortgelijke situatie. Het ligt er een beetje aan wat je voor opties hebt. Maar de meeste reacties hier raden aan om een andere draaibank te kopen. Dat lijkt mij ook voor mij de beste optie. Dan heb je een solide basis voor heel wat jaren draaiplezier.

Mocht je een lasapparaat tot je beschikking hebt kun je al een eind komen door een een plaatje en een draadstang koppelstuk aan vast te lassen zodat je een soort van stelplaat krijgt. Maar dat zou ik alleen doen als je dit alles al in je werkplaats hebt liggen. Niet iets wat je moet laten maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Ik zou de flens er met een trekker afhalen. dan koopje bij bv hbm een houtklauwplaatje voor 6 tientjes.daar zitten twee verloopbusjes bij. Je neemt het dikste busje en dat las je met de zeskantflens op de kop van je bestaande as. Nu heb je voor weinig geld een werkend draaibankje, die wellicht aan alle eisen voldoet, die je momenteel hebt. Het klauwplaatje past op een eventueel volgend draaibankje,of is weer te verkopen en je huidige draaibank was gratis.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bevestig een houten plaat - centreer die - klittenband erop - schuurschijf daar weer op - plateautje ervoor en je hebt een prima schuurschijf.
Dat is het maximale wat nog in dit stuk ijzer zit.
Steek je licht op bij een houtdraaier in de buurt en kijk of het houtdraaien echt iets voor je is. Spaar en koop een goede bank om mee te starten.
Stop hiermee want de risico's op letsel zijn te groot.
Maar ja zelf ontdekken is natuurlijk ook een leuk avontuur!
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
@yoek:
Mocht je een lasapparaat tot je beschikking hebt kun je al een eind komen door een een plaatje en een draadstang koppelstuk aan vast te lassen zodat je een soort van stelplaat krijgt. Maar dat zou ik alleen doen als je dit alles al in je werkplaats hebt liggen. Niet iets wat je moet laten maken.

Ik heb een complete staalwerkplaats tot mijn beschikking, dus iets zelf maken is het meest logische. En dat vind ik ook het leukste: iets maken van iets wat eigenlijk afgeschreven is.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
In dat geval, draai een nieuwe as met M33 aansluiting vlgs DIN800. Accesoires zijn dan los te koop, zijn mee te nemen naar een nieuwe draaibank en ook gebruikt te verkopen, mocht je het draaien niets vinden. De maten staan bv. hier https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCUQFjABahUKEwjPt87xzI3JAhXDAxoKHesaB5k&url=http%3A%2F%2Fwww.gefa.com%2Fphocadownload%2Fphocasync%2Fdata%2Fen%2FValve%2520technology%2FValves%2FSoft-seated%2520butterfly%2520valves%2FK%252008%252312%2FK08-Dimensions%2520DN600-DN1000%2FK08-Dimensions%2520DN600-1000%2520(D-GB).pdf&usg=AFQjCNES3fJPoodPTxOdVlTOqI4Up-ncJg Voor de nauwkeurigheid van de rondloop speelt de schroefdraad geen rol, dat komt op de 'schone' gedeeltes erna aan!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
In dat geval, draai een nieuwe as met M33 aansluiting vlgs DIN800. Accesoires zijn dan los te koop, zijn mee te nemen naar een nieuwe draaibank en ook gebruikt te verkopen, mocht je het draaien niets vinden. De maten staan bv. hier https://www.google.com/url?sa=t&rct...B).pdf&usg=AFQjCNES3fJPoodPTxOdVlTOqI4Up-ncJg Voor de nauwkeurigheid van de rondloop speelt de schroefdraad geen rol, dat komt op de 'schone' gedeeltes erna aan!

Are we making a butterfly valve ??? :confused:

Maybe this will give you the info.

http://www.engineersedge.com/hardware/metric-external-thread-sizes2.htm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.