totempaal maken

Geral070

Nieuw lid
10 feb 2015
3
0
hallo,

Mij is gevraagd een totempaal te hakken/snijden/maken van zo'n 4 meter.
Nu vraag ik mij een aantal dingen af.
- welke houtsoort is het meest geschikt en ook beschikbaar (de wens van de vereniging is accoya ivm duurzaamheid, nu weet ik dat dit slechts een bewerking is, maar toch)
- zal ik het uit 1 stuk snijden of in stapelbare blokken van 50cm hoogte ofzo
- is er een betonnen voet nodig voor de stabiliteit, of anders hoe diep moet het gevaarte de grond in

graag jullie input.

bij voorbaat dank
 

paul jansen

Nieuw lid
hi Geral,
4 meter dat is een flinke jongen! Ik heb een periode veel totempalen en tiki's gemaakt en uit diverse houtsoorten. Elke houtsoort heeft natuurlijk zn eigen uitstraling en moeilijkheidsgraad van bewerken! komt de paal buiten te staan? mijn voorkeur gaat toch wel uit naar Red Cedar een goede duurzaamheidsklasse. warme kleur, al zal uiteindelijk vergrijzen, niet te zwaar dus ook nog hanteerbaar. al zijn er houtsoorten die zich beter laten bewerken zoals bijv. abachi (kan alleen niet buiten). Iroko is ook een fijne houtsoort alleen heb ik altijd last van ontstoken ogen door de stof die daar af komt. bij een paal van deze lengte ontkom je er niet aan om op te bouwen uit meerdere planken/balken en die te verlijmen. ik heb nooit met acoya gewerkt maar volgens mij lijkt het op grenen en is behandeld. grenen/vuren laten zich niet makkelijk bewerken, splijten snel. bij het maken start ik altijd door eerst grof stukken weg te zagen met de handzaag. ook wel met kettingzaag gewerkt maar hou meer van de echte ambacht! zorg voor goede scherpe beitels en hakken maarrrr. ongeveer 1/3van de lengte de grond in dus bij 4m 1,3m erbij. of idd een stuk beton er aan . Succes

groeten,

Paul Jansen www.totempauljansen.nl
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Accoya is geen houtsoort, maar een handelsnaam voor hout dat is verduurzaamd d.m.v. acetyleren.
Over het algemeen wordt hiervoor de hout van de Pinus Radiata voor gebruikt maar ook andere houtsoorten zijn mogelijk.
Duurzaamheidsklasse hiervan is 1.
 

Geral070

Nieuw lid
10 feb 2015
3
0
dank je Paul Jansen, hier heb je me al een stuk op weg geholpen.

Mag ik jullie verder vragen, kun iemand inschatten, grofweg, hoeveel tijd er in gaat zitten.
Mijn voorkeur gaat uit naar Western Red Cedar.
Over de lengte wordt nu weer getwijfeld, ook 2,5 meter zou evt voldoen.

alvast bedankt
Geral
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.