Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Stozuigerslang adapter

Op mijn tafelzaag zitten 2 aansluitingen voor een stofzuigerslang. 1 Op de beschermkap waar mijn standaard 35 mm slang op past, en 1 aan de onderkant van 64.5 mm. Nu zou ik graag de laatste willen gebruiken, maar hier heb ik een verloop voor nodig. Hebben jullie een idee of deze bestaan en zo ja waar je deze kan kopen? Of hoe je er 1 zelf kan maken?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik heb er zelf 1 gemaakt van 100mm krimpkous. Dit is in nl wat prijzig, heb t daarom uit China gehaald. 30 euro incl verzenden voor een meter.. werkt prima!

Permanent op je aansluiting krimpen en een verloop aan de andere kant. Kan natuurlijk ook kleiner, al naar gelang je behoefte.. ik moest naar 100 mm toe, deze krimpt naar max 1/3.. in de praktijk moet je dit ruim nemen, dus trek daar dan nog 10% vanaf..

Met vriendelijke groet,

William
    .

Hemelwater verloop 100x 70. 3 euro.

Top, bedankt!! Ik had me rot gezocht en kon het niet vinden.
    Laatst gewijzigd door Ener; 11-11-15 om 19:01.

PVC Y connector kopen, bijvoorbeeld 50 mm, of groter
    Lange poot van de Y verwarmen, en zo oprekken of smaller maken dat hij net in de stofzuiger past.
    Poot die in het verlengde zit, verwarmen en de slang er in schuiven.
    oude stofzuigerslang ritselen, laatste poot van de connector verwarmen, en de slang er in wurmen.
    Indien nodig aan de zaagtafelkant een stuk pvc buis gebruiken, dikte afhankelijk van de aansluiting, en eventueel via een verloop mof opwarmen en over de slang schuiven.

Investering nagenoeg niets, resultaat gegarandeerd.
    In het algemeen dus: de binnenkant van pvc pijpen en verlopen opmeten, iets te kleine maat kiezen, en verwarmen en over de slangen schuiven.

Ik zie net dat Chevy al een reactie heeft gestuurd, succes dus.

Het blijkt al opgelost, maar de oplossing die ik ooit eens zag, staat er zo te zien niet tussen, en misschien brengt die anderen ook weer op ideeen:

Neem een pvc-pijp met de juiste maat, bijv van 10cm
    zaag hier een schijfje af en zaag die overdwars door, en doe dat een centimeter (ofzo) verder ook door.
    Als je hem nu weer samenknijpt, dan heb je dus weer een rondje, maar nu van bijv 9,5cm,
    als je dat een beetje secuur doet, dan past dat in die 10cm en met de juiste lijm enzo kan je zo dus een verloop maken van 10 naar 9,5 cm (en dat kan je natuurlijk zo vaak doen als je wilt naar de gewenste maat).
    Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar wellicht is het wat.
    Onze 2017-creaties: https://www.youtube.com/watch?v=ycEeOgq1ktU. Benieuwd wat 2018 gaat brengen.

De opening van de stofafzuiging is door de leverancier bepaald. Je mag aannemen dat daar over nagedacht is. Het rücksichtslos verkleinen of vergroten kan tot gevolg hebben dat de afzuiging niet goed functioneert. Er zijn hier al diverse posts over geweest. De vuistregel is kleine doorlaat meer onderdruk. Grote doorlaat veel m3 lucht erdoor.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    De vuistregel is kleine doorlaat meer onderdruk. Grote doorlaat veel m3 lucht erdoor.
    Toch even opgezocht hoe de druk over een turbine verandert met het debiet:
    Bij hamsterkooien (voorwaarts) verandert er zo goed als niets.
    Bij stofafzuiging (rechte schoepen) verandert de lage druk niet veel of de turbine moet volledig los staan.
    Bij stofzuigers (schoepen naar achter dacht ik) verandert de druk sterk, maar er is gelukkig soms een onderdruk begrenzer.
    Ventilator, amerikanen doen daar soms dhz luchtzuivering mee, het debiet kan schijnbaar vlot terugvallen tot een zucht.

VentilationFanChartTypesFan.gif
    Laatst gewijzigd door damien; 12-11-15 om 14:13.

Forum Rechten