freesmal Festool MFS of Trend Varijig?

ingiro

Nieuw lid
Goedenavond,

Wij gaan binnenkort een nieuwe bovenfrees aanschaffen. Onze voorlopige selectie is de Makita RP2300FCX of de Bosch GMF 1600CE.

We willen hierbij ook een verstelbare freesmal aankopen. Type Festool MFS of de Trend Varijig.

Ik heb nogal wat terug gevonden over de compatibiliteit van geleiderails. Bijvoorbeeld dat Makita en Festool compatibel zouden zijn. Bosch en Festool weet ik niet.

- Is het bij deze verstelbare freesmallen ook belangrijk om hier op te letten? Op compatibiliteit bedoel ik dus. Of werkt dit met eender welk merk en volg je de mal met een kopieerring?
- Heeft iemand een idee van verschillen in kwaliteit / gebruiksgemak van het systeem van Festool en de Varijig?
- Suggesties voor een ander vergelijkbaar systeem?

Alvast bedankt voor tips!

Rosa
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Werk zelf met het mfs systeem en dat is vrij degelijk. De brede profielen bieden een goede ondersteuning. Zijn makkelijk verstelbaar en er worden hulpstukken bijgeleverd waarmee je met een kopieer -ring en pin gemakkelijk cirkels freest en nog legio andere mogelijkheden. Hier staat zo ongeveer alles wat je ermee kunt doen.

Weet niet of het goed aansluit op een ander merk router.

De trend lijkt me wat beperkter maar ligt er ook aan wat je ermee wilt doen.

Prijsverschil is fors
 

ingiro

Nieuw lid
Bedankt Huib, dat document is een behóórlijke aanvulling op de brochure van Festool.

De mal van Festool is in ieder geval degelijk. De schroefjes schijnen wel te kunnen slijten, omdat ze zo schuin geschroefd moeten worden. Heb je daar last van?
Y
We zijn bang dat het materiaal van de Varijig minder stevig is. Dus als iemand daar een idee van heeft... Ik ken helaas geen adres waar we die in het echt kunnen bekijken
 

ingiro

Nieuw lid
Die was ik ook al tegen gekomen, mooi werkstuk :)

Ik ben alleen op zoek naar een degelijk systeem dat voor tijdsbeparing zorgt. Er staan twee keukens met werkbladen op het programma (één spoelbak is bovendien vlakinbouw), drie trappen (twee open, één gesloten), vier binnendeuren (en de klant zou eigenlijk ook wel graag onzichtbare scharnieren willen) .... En na slappe zomermaanden en dreutelende klanten, moet het nu natuurlijk eigenlijk allemaal af voor het einde van het jaar.

Ondanks het pijnlijk in de buidel moeten tasten, denk ik dat we voor Festool gaan. De Varijig lengtes zijn allemaal 40+ cm, Festool biedt ook 20. In het document van Huib zie ik ook duidelijk hoe je met de MFS een haakvorm kunt maken om traptredes mee in te frezen. Als we die Varijig ergens in het echt zouden kunnen bekijken...Nu zijn er teveel open vragen.

Overmorgen is er hier in de buurt een demo-dag voor gereedschap, dan kunnen we in ieder geval onze selectie bovenfrezen testen. De MFS hebben ze dan waarschijnlijk weer niet. Spannend!
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Als eigenaar van een berg Festool heb ik gekozen voor de Varijig. Festool is prachtig maar duur.
Om kleine mallen te maken heb ik lange losse stukken gekocht en op lengte gezaagd.
Werkt perfect. De klemmen hebben een niet zo groot bereik maar de draad is M8.
Een stuk draadeind op de gewenste lengte lost dat probleem helemaal op.
In Arnhem, bij Craftsupplies is e.e.a. op voorraad.
Kortom, voor een gering bedrag kun je met de Varijig alle kanten op.

Groeten, Luc
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik maak mallen zelf per project van betonplex. Dat is een stuk goedkoper dan zo'n universele mal. Voordeel is dat je de mallen later nog een keer kan pakken, al is dat voor sommige klussen ook niet echt nodig.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Om zelf je mallen te maken is zeker een goede optie. Echter het mfs systeem is meer dan alleen maar een mal en zijn er legio mogelijkheden, zie eerdere verwijzing naar.. Is het een tool die je perse nodig hebt? 'Nee', het is gewoon een gemakkelijk iets.

Toen ik de domino 500 nog niet had was de mfs ook een uitkomst voor domino verbindingen. Nu gebruik ik deze manier alleen nog als voor domino's vanaf 12 tot 16mm in de wat grove verbindingen, die niet zo heel vaak voorkomen. Ook hiervoor is wel een mal te fabriceren maar als je zelf je domino's maakt kan je elke breedte in no time inzetten.
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Ah, ook dat lukt met de Varijig. Ik heb dus de set en na enige tijd nog een paar losse stukken 70 cm gekocht die ik heb verzaagd tot 30 en 40 cm.
De lange stukken werken op klein spul wat onhandig.
Op de foto van Festool heb je overigens ook al extra stukken nodig. Dit is niet alleen het standaardpakket.
En dan loopt de prijs snel op.

Groet, Luc
 
Laatst bewerkt:

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Het zou prettig zijn om te lezen wat er met de adviezen is gedaan.
Nu krijg je het gevoel als van waar doe ik het voor.
 

ingiro

Nieuw lid
Beste Luc,

Je advies (en gouden tip voor het verkorten van de profielen) is in goede aarde gevallen! Ik heb het van die trapvorm op 12/11 ook gevraagd en bevestigd gekregen van Trend zelf.

We werken op dit moment 7/7 en de Varijig hoort bij een totaalpakket om aan te kopen van bovenfrees, freesjes, mallen...

Bestellen gaat een van deze dagen gebeuren. Maar ik houd je/jullie zeker op de hoogte van de resultaten.

bedankt en tot binnenkort, Rosa
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.