Grote afwijking van torx bitjes?

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Beste forumleden,

Ik heb een paar dagen geleden een paar torx bitjes besteld en zie nu behoorlijk grote verschillen qua diameter van de torx kop:SAM_4523.jpg
Je ziet het hier op de foto al dat de twee bovenste bitjes dezelfde maat zouden moeten zijn maar de middelste is duidelijk groter.SAM_4525.jpg
Hier ook te zien dat de t10 en t15 even groot zijn, in het echt lijkt de t10 zelfs nog groter...
De grote (nieuwe) t10 schroeft verder prima maar raar vind ik het wel, heeft iemand een verklaring?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de snelle reactie, het lijkt zo geen assy te zijn maar toch een gewone torx. Opvallend is dat het uiteinde bij de nieuwe torx bitjes veel meer ''ster'' vormig zijn en de oude bitjes zijn zo goed als rond.
 
A

Athanor

Guest
Lijken bits van marginale kwaliteit bij te zitten:( wat had je en wat heb je gekocht? Merken en prijs....

Fons
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Bedankt voor de reacties, de nieuwe bitjes kosten 25cent per stuk, de ''kleine'' bitjes waren, 3 keer raden, gratis. Dat verklaard misschien een hoop maar blijf het vreemd vinden. Ik ga vanavond even meten aan de bitjes.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
De oude bitjes kloppen voor geen kant, allemaal te klein als ik de maten van de link volg. Geen idee wie de fabrikant hiervan was maar gelukkig hoef ik ze niet meer te gebruiken omdat ik nu nieuwe heb!
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
213
15
culemborg
Hoi Ronald, de kop is ook iets anders. Torx past er wel in maar de assy Bitjes passen beter. Torx loopt recht de kop in en assy loopt taps. Zo blijven de schroeven beter op het Bitje zitten is het idee volgens mij.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Die assy norm lijkt een Würth eigen product te zijn.

Bij Torx heb je wel twee types: de normale Torx en Torx plus.

Torx plus heeft een sterker profiel, zodat je er meer kracht mee kunt overbrengen. Torx plus wordt aangeduid op het bitje met de maat gevolgd door IP, terwijl de gewone Torx wordt aangeduid met een T gevolgd door de maat.

Dus 10IP of T10.

Hier een plaatje:

Torx vs Torx plus.jpg
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Hierbij ook het profiel van de Würth Assy bits met aanduiding SIT.
Er zijn ook nog zgn. ttap bits speciaal voor MaxxFast schroeven. Is gelijk aan Torx maar met een puntje aan het uiteinde die de bit beter centreren.
WihaInfoSIT2

00086087_0.jpg
bosch-bit-set-l3-xh-robust-line-804801-0-BIfOR8LO-l.jpg
flash_comp3.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.