nog eentje

ov79

Nieuw lid
18 okt 2015
15
0
goedenavond allen,

Net als velen voor mij hier wil ik mij ook even voorstellen. Ik ben Onno, 36, vader van 2 prachtige babies en iemand die altijd al met hout had willen werken :) Nu dus besloten dat het tijd is om daarmee te beginnen. Van Rick van Masave hout heb ik ondertussen een heel leuk pakketje binnen gehad, en zelf had ik de afgelopen weken al wat gereedschappen verzameld (Voor zover ik die nog niet had van het klussen in en om het huis).
Mijn idee is om te beginnen met een kistje, als het goed gelukt is dan wil ik hier voor mijn vriendin een kistje maken waarin zij foto's en andere herinneringen in kan stoppen van haar vader die vorig jaar overleden is. Een kistje is natuurlijk ook een prachtig object om mee te beginnen, vanwege de benodigde verbindingen en rechte hoeken, om te oefenen. En daar begint het al! hoe krijg je je planken recht en/of schuin (hoek van 45 graden). Wat ik zie in de vele topics over kistjes op dit forum is een "futselplank" onontbeerlijk. Ik heb gezocht op het forum maar kan niet echt een helder topic staat waarin staat wat dat nou precies is en hoe ik er een kan maken. Als iemand een linkje heeft naar een bouwtekening voor een futselplank dan hou ik me aanbevolen! Zo niet, dan ga ik dit weekend iets improviseren :)

Ik wil in ieder geval wel zeggen dat ik onder de indruk ben van de behulpzame sfeer die hier op het forum heerst, en daarnaast komen er veel mooie/indrukwekkende projecten langs om naar te kijken. Erg leuk dus om hier rond te snuffelen. Ik zal in een topic openen als ik aan het kistje begin, is het al niet om te delen (anderen kunnen natuurlijk mooi leren van mijn fouten :D), dan is het wel om vragen te stellen!

Hartelijke groet,
Onno
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Welkom om het forum! Leuk idee om te beginnen met een kistje, ik denk dat 90% van wat ik maak iets kist-achtigs is. Op dit forum staat behoorlijk wat info over van alles en nog wat, best wel leerzaam allemaal. Ik kan je helaas niet helpen met een futselplank. Ik hou het zelf altijd simpel en draai mijn cirkelzaagblad 45 graden en dat is het dan... maar ik denk dat er genoeg forumleden leden zijn die kunnen helpen met een futselplankje.
Het wordt altijd gewaardeerd als je een bouwverslag op het forum zet, hoe simpel of hoe moeilijk het is, het blijft interessant hoe iemand iets maakt!
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum Onno! Ik zal eens op zoek naar wat info.

Fons

Paul Sellers heeft een uitgebreide film gemaakt over dit onderwerp. Als je in youtube op "shooting board" zoekt vind je de nodige filmpjes.

 
Laatst bewerkt:

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Dag Onno,

Welkom op dit forum.
Je vraagt om een linkje naar naar een bouwtekening van een futselplank.
Klik hier eens.
En succes met je eerste kistje.

Groet,
Jan
 

ov79

Nieuw lid
18 okt 2015
15
0
bedankt voor de sympathieke reacties al, en het linkje. Nu nog even uitvogelen hoe een linkshandig futselplankje er uit komt te zien en dan aan de slag!
 
A

Athanor

Guest
Roeland Brekelmans, gewaardeerd leermeester in het meubelmaken en ook actief op het forum heeft in dit topic er ook meer over geschreven.

Fons
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Onno, en veel succes met het maken van kistjes.

Groet Pel.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dat ziet er net zo uit als een rechtshandige maar dan in spiegelbeeld ;)

Het is wel slim om je aan te wennen om zoveel mogelijk ook rechts te werken. Veel gereedschap is gemaakt voor rechtshandigen en is moeilijk of niet verkrijgbaar in een linkshandige uitvoering, of gruwelijk duur. Soms kan je zelf een aanpassing doen, zoals zelf linkshandige grepen maken, nog leuk om te doen ook!

Succes!!

Groet, Rob (Ook links :rolleyes:)
 

ov79

Nieuw lid
18 okt 2015
15
0
top, in het weekend maar eens kijken of ik zo'n futselbord kan maken. Heb zonet een stanley schaaf besteld, had alleen een niet verder in te stellen blikken budget schaafje waar ik niets mee gedaan krijg :) Morgen dus maar weer reikhalzend naar de postbode uitkijken :)
 

ov79

Nieuw lid
18 okt 2015
15
0
nou, 2 jaar verder heb ik in ieder geval geleerd dat 2 babies geen goede combinatie is met het willen leren bewerken van hout :) MAar goed, nu sinds 2 weken bezig met een (korte) cursus ambachtelijk houtbewerken bij de OPen Werkplaats in Amsterdam (ligt mooi op de route naar mijn thuis in Den Haag..). en thuis nog steeds bezig met timmeren (zolder, inbouwkasten e.d.). en nog steeds lees ik graag hier allerlei draadjes en zie ik de meest prachtige dingen voorbij komen. Erg inspirerend! Zijn er veel Hagenezen hier? Wellicht zijn er nog tips voor makkelijk toegankelijke werkruimtes (huren op dagdeel/uur-basis)? heb helaas zelf nauwelijks ruimte thuis, dus het meeste gebeurt gewoon in de woonkamer..
 

Stavla

Nieuw lid
10 apr 2016
1
0
Hallo Onno,

Al gelukt om een werkruimte te vinden?
Ik ben zelf ook vader van 2 jonge kinderen en sinds kort weer tijd om te klussen en aan houtbewerkingsprojecten te denken. Nu alle kamers vol zijn moet ik het zaag en freeswerk op mijn werkbank doen. Deze werkbank heb ik op mijn balkon gemaakt en hangt boven de uitbouw van de onderste buren. Niet ideaal dus. Ik woon in Rijswijk, dus als je wat gevonden hebt, dan houd ik me aanbevolen.

Groeten, Stan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.