INCA 260 probleem: lint loopt eraf

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Helaas kan ik nog niet zagen. Het lijkt wel of er een slinger (in het rubber van) het bovenste wiel zit. Ik heb er een filmpje van gemaakt. Hierdoor slingert het lint ook behoorlijk. Is het mogelijk dat dit de oorzaak is? Weet iemand waar ik nieuwe rubbers kan bestellen?
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hallo Corné,
Ik zie inderdaad het rubber heen en weer gaan en (gelukkig) niet het wiel zelf. Uit je verhaal lees ik dat het probleem later ontstaan is. Heb je wel telkens na gebruik van de zaag de spanning van het lint gehaald?
Het bovenste wiel staat gekanteld t.o.v. het onderste en ik kan me zo voorstellen dat door druk van het lint het rubber gaat glijden. Misschien dat je met wat toevoeren van warmte (fohn) het rubber weer recht op het lint krijgt. Ik heb zelf nooit nieuwe rubbers hoeven te bestellen maar ooit heb ik hier op het forum gelezen over mensen dat wel gedaan hebben. Via de zoekfunctie kun je wellicht wat terugvinden of misschien melden betrokken zich wel.
 

tuoh

Oud hout
Dat wiel slingert niet, het geeft enkel die indruk opdat de "rubber"bekleding niet mooi evenwijdig op wiel zit, maar dit is voor het zaaglint geen probleem. Het zaaglint volgt namelijk altijd het wiel en niet het rubber dat er scheef op ligt. Heb je al geprobeerd met een nieuw zaaglint op de machine? Het probleem gaat meer dan waarschijnlijk bij het lint te zoeken zijn en niet bij de machine.
 
Laatst bewerkt:

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
2 andere zaaglinten geprobeerd bij deze lukt het wel. Vreemd want dat had ik eerder ook al geprobeerd. Het lijkt wel of er een soort omslagpunt zit in het afstellen mbv de stelschroef om het wiel te kantelen. Eerste mm's draaien gebeurd er niets en dan begint het lint opeens van het onderste wiel af te lopen. Enkele voorzichtige mm's terug draaien en dan blijft het lint zitten. Ik heb toch het idee dat de rubber van het bovenwiel verschoven is en dit de oorzaak is. Gelukkig kan ik nu voorlopig weer even zagen.

bedankt voor de hulp tot zover.
 
Laatst bewerkt:

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Dat klopt helemaal Corné; het kantelpunt is heel gevoelig. Dat terugdraaien als laatste handeling is inderdaad de goede oplossing. Als er dan verloop is gaat hij er niet af maar juist erop.
Het is net als bij een gitaarsnaar stemmen. Eerst even onder de juiste toon en dan aandraaien tot de juiste toonhoogte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.