Graag advies: Is het mogelijk om onbehandeld hout te lijmen voor buiten?

deek

Nieuw lid
29 okt 2014
4
0
Ik wil dus buiten stoelen maken met lijmverbindingen. Kan ik onbehandeld hout lijmen voor buiten? Ik denk aan robinia of misschien eiken?
Waar ik me zorgen over maak is het werken van het hout door de schommelingen in vochtigheid en de invloed van vochtig hout op de lijmververbinding.

Graag advies dus!
 

Lindsen

Nieuw lid
31 jul 2015
8
0
Hallo Deek,

Zover ik weet heeft vocht (in beperkte maten, bijvoorbeeld buiten zetten) geen invloed op de lijm.

het hout zou echter wel gaan bewegen, en door de (stevige) lijmverbindingen gaat het gout scheuren als het gaat werken.

Wacht nog even met conclusies trekken, want dit is slechts wat ik weet!

Groetjes,

Ivo
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Deek,

Verlijmen met een polymeer gaat prima (bv Bizon alles in een lijmen,afdichten of Sica-flex). Zo heb ik mijn werkplaatsdeuren verlijmd met sica-flex dit spul gebruiken ze ook in de botenbouw om Teakhout te verlijmen op staal.
De kit blijft elastisch en is enorm sterk. Hier twee fotootjes van twee van de zes deuren van mijn werkplaats, gebouwd in 2007 onbehandeld Cumaru hout

IMG_3723.jpg

Zelfs de onderdorpel en sluitlat is enkel met sica-flex gelijmd de glaslatten zijn gespijkerd i.v.m. eventuele vervanging glaspanelen

IMG_3724.jpg

Groetnis, Roeland
 

deek

Nieuw lid
29 okt 2014
4
0
Bedankt voor alle reacties en suggesties. Ik kan hier wel wat mee. Ik ga wat tests doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.