Eiken fineer beschermen tegen krassen

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik ben bezig met een kastenwand in een kamertje van muur tot muur en zou tegen de andere muur van het kamertje lage kasten willen maken met een "plaat" erop zodat het op een bureau gaat lijken. Het zou moeten dienen voor mijn vrouw, om te naaien, haken,...
Ik heb nog een plaat mdf met eiken fineer op, en ik dacht om die te gebruiken voor het "werkblad", maar kan ik die op een of andere manier dusdanig beschermen met een vernis ofzo zodat die niet beschadigd geraakt door de toestellen die erop geplaatst worden?
(naaimachine erop, er weer af,...)
Ik zou anders 2 platen aan elkaar verlijmen (ze zijn 18mm dik) en de kopse kant voorzien van een massief eiken strook om de hoek wat te beschermen, maar het vlak zou bijna krasvast moeten zijn, anders is het fineer snel beschadigd...
Alle advies is welkom!
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb de houten (multiplex) werktafels in mijn vrouws keramiekatelier gelakt met een laag of 5, 6 Glitsa parketlak. Keramiek (klei, grove klei) krast snel en sterk. Na een jaar of twee schuren en weer een paar lagen opzetten en ze zijn weer als nieuw.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Als je de kleur wilt houden zoals hij is, kun je er Skylt opsmeren, dit is een 2 componenten matte parket en meubellak die nagenoeg geen kleurverandering teweeg brengt na het opbrengen.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Je zou ook een paar stukjes vilt onder de machines kunnen plakken.

Ja tuurlijk, dat zit er ook onder, maar je hoe je ook oplet, er valt altijd wel iets, of je hapert altijd wel ergens aan... Doel is ook dat de dochter eer eventueel kan zitten (later) om te studeren ed.
Het eerste gedacht was om een plaat te kopen met hpl imitatie eik, dit is zeker krasvast, maar budgetair vond ik het fineer een goeie optie... Ik moet natuurlijk zeker weten dat ik het degelijk kan beschermen, het is geen optie om na 2 jaar de boel te moeten afbreken om dan toch een ander blad op te zetten...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb de houten (multiplex) werktafels in mijn vrouws keramiekatelier gelakt met een laag of 5, 6 Glitsa parketlak. Keramiek (klei, grove klei) krast snel en sterk. Na een jaar of twee schuren en weer een paar lagen opzetten en ze zijn weer als nieuw.

Ik denk niet dat het een optie is voor mij, het fineer is zodanig dun dat ik er geen kras kan uitschuren zonder door het fineer te zitten...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Als je de kleur wilt houden zoals hij is, kun je er Skylt opsmeren, dit is een 2 componenten matte parket en meubellak die nagenoeg geen kleurverandering teweeg brengt na het opbrengen.

Heb je daar ervaring mee? Ik veronderstel, gezien het ook voor parket dient dat het wel krasvast genoeg zou zijn.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Bij het schuren schuur ik de lak, niet de toplaag van het hout. Parketlak is erg hard, de kans dat je daar met normaal hobbygebruik doorheen krast is minimaal, als je voor voldoende laagdikte van de lak zorgt. Een van 2 meter vallende schaar houd je er niet mee tegen, maar het erop en eraf zetten van een naaimachine e.d. is geen probleem.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb het op een puzzeltafel, een salontafel en een tvkast zitten, salontafel en puzzeltafel worden dagelijks gebruikt, tvkast is wat minder beweging op.

Ik zie op geen van deze mebelen iets van krassen, het is een zachte houtsoort en dus nog gevoeliger dan eiken, ook al is het fineer.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bij het schuren schuur ik de lak, niet de toplaag van het hout. Parketlak is erg hard, de kans dat je daar met normaal hobbygebruik doorheen krast is minimaal, als je voor voldoende laagdikte van de lak zorgt. Een van 2 meter vallende schaar houd je er niet mee tegen, maar het erop en eraf zetten van een naaimachine e.d. is geen probleem.

Oei, ik dacht dat je tot op het hout schuurde. Tja, dan zou het idd wel kunnen. Ik verwacht zeker geen dagelijks gebruik, eerder maandelijks gebruik, maar maak het liever in 1 keer goed.

- - - Updated - - -

Ik heb het op een puzzeltafel, een salontafel en een tvkast zitten, salontafel en puzzeltafel worden dagelijks gebruikt, tvkast is wat minder beweging op.

Ik zie op geen van deze mebelen iets van krassen, het is een zachte houtsoort en dus nog gevoeliger dan eiken, ook al is het fineer.

Dank je!

- - - Updated - - -

Allen bedankt voor de reacties! Ik zal de genoemde producten opzoeken en er de info over opzoeken. Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.