Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Eiken fineer beschermen tegen krassen

Ik ben bezig met een kastenwand in een kamertje van muur tot muur en zou tegen de andere muur van het kamertje lage kasten willen maken met een "plaat" erop zodat het op een bureau gaat lijken. Het zou moeten dienen voor mijn vrouw, om te naaien, haken,...
    Ik heb nog een plaat mdf met eiken fineer op, en ik dacht om die te gebruiken voor het "werkblad", maar kan ik die op een of andere manier dusdanig beschermen met een vernis ofzo zodat die niet beschadigd geraakt door de toestellen die erop geplaatst worden?
    (naaimachine erop, er weer af,...)
    Ik zou anders 2 platen aan elkaar verlijmen (ze zijn 18mm dik) en de kopse kant voorzien van een massief eiken strook om de hoek wat te beschermen, maar het vlak zou bijna krasvast moeten zijn, anders is het fineer snel beschadigd...
    Alle advies is welkom!
    mvg, seb

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Ik heb de houten (multiplex) werktafels in mijn vrouws keramiekatelier gelakt met een laag of 5, 6 Glitsa parketlak. Keramiek (klei, grove klei) krast snel en sterk. Na een jaar of twee schuren en weer een paar lagen opzetten en ze zijn weer als nieuw.

Je zou ook een paar stukjes vilt onder de machines kunnen plakken.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Als je de kleur wilt houden zoals hij is, kun je er Skylt opsmeren, dit is een 2 componenten matte parket en meubellak die nagenoeg geen kleurverandering teweeg brengt na het opbrengen.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Willems Ontwerp Bekijk Berichten
    Je zou ook een paar stukjes vilt onder de machines kunnen plakken.
    Ja tuurlijk, dat zit er ook onder, maar je hoe je ook oplet, er valt altijd wel iets, of je hapert altijd wel ergens aan... Doel is ook dat de dochter eer eventueel kan zitten (later) om te studeren ed.
    Het eerste gedacht was om een plaat te kopen met hpl imitatie eik, dit is zeker krasvast, maar budgetair vond ik het fineer een goeie optie... Ik moet natuurlijk zeker weten dat ik het degelijk kan beschermen, het is geen optie om na 2 jaar de boel te moeten afbreken om dan toch een ander blad op te zetten...
    mvg, seb

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtenklaas Bekijk Berichten
    Ik heb de houten (multiplex) werktafels in mijn vrouws keramiekatelier gelakt met een laag of 5, 6 Glitsa parketlak. Keramiek (klei, grove klei) krast snel en sterk. Na een jaar of twee schuren en weer een paar lagen opzetten en ze zijn weer als nieuw.
    Ik denk niet dat het een optie is voor mij, het fineer is zodanig dun dat ik er geen kras kan uitschuren zonder door het fineer te zitten...
    mvg, seb

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door fantic Bekijk Berichten
    Als je de kleur wilt houden zoals hij is, kun je er Skylt opsmeren, dit is een 2 componenten matte parket en meubellak die nagenoeg geen kleurverandering teweeg brengt na het opbrengen.
    Heb je daar ervaring mee? Ik veronderstel, gezien het ook voor parket dient dat het wel krasvast genoeg zou zijn.
    mvg, seb

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Bij het schuren schuur ik de lak, niet de toplaag van het hout. Parketlak is erg hard, de kans dat je daar met normaal hobbygebruik doorheen krast is minimaal, als je voor voldoende laagdikte van de lak zorgt. Een van 2 meter vallende schaar houd je er niet mee tegen, maar het erop en eraf zetten van een naaimachine e.d. is geen probleem.

Ik heb het op een puzzeltafel, een salontafel en een tvkast zitten, salontafel en puzzeltafel worden dagelijks gebruikt, tvkast is wat minder beweging op.

Ik zie op geen van deze mebelen iets van krassen, het is een zachte houtsoort en dus nog gevoeliger dan eiken, ook al is het fineer.
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Ik heb trae-lyx op mijn tafel zitten, goed bestand tegen krassen.
    sometimes you just need a bigger hammer

Forum Rechten