Noobvraag: hoe krijg ik dit haaks?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Even een noobvraag. Op vraag van de vriendin, ben ik begonnen met het maken van een schoenenrekje.
Ik heb eerst de twee buitenste "steunen" gemaakt met 3 horizontale plankjes. Op die plankjes komen telkens 7 latjes van 2cm x 2cm, met 1,5 cm ruimte ertussen.

Nu is mijn vraag hoe ik die latjes haaks op de steunen krijg gelijmd? Het zijn latten van 1m lang, de steunen zijn +/- 60 hoog.

Ik heb een poging gedaan om de twee buitenste latten te lijmen op het bovenste plankje. Ik heb de steunen eerst op hun zijkant op de werkbank gezet, met de onderkant tegen een recht wand.
Daarna heb ik de twee buitenste latten gelijmd. Hoewel de latten beide exact 1m lang zijn en het rekje horizontaal op de grond staat (dus niet wiebelt op 3 poten), staan de steunen scheef t.o.v. de latten.

Is hier een handig trucje voor want het is nogal wat gedoe als ik er mee bezig ben.

ps: ik ben beperkt in middelen!
ps: iemand een idee hoe ik beschaafd gelijmde houten delen uit elkaar krijg :eek:)
 

Sido

Nieuw lid
26 jul 2015
21
0
Is een 3, 4, 5 steekje iets voor je? Zijde A: 60cm afstrepen(die heb je), zijde B: 80cm afstrepen, diagonaal moet de ruimte tussen de streepjes 100cm zijn. Deze wijze is ten alle tijden haals volgens de stelling van pythagoras
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Misschien is mijn vraag wat onduidelijk...ik heb een iets langere winkelhaak, die wel haaks is. Ook de bovenstaande werkwijze van Sido is me bekend.
Ik weet alleen niet hoe ik dit in de praktijk een beetje handig gelijmd krijg.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
ik begrijp het niet helemaal, twee steunen gemaakt met drie horizontale plankjes, deze drie plankjes zou je in kunnen in kepen 0,5 mm ( verticaal naar beneden )waar telkens dan een latje inkomt, dus om de 15 mm een keepje 7 x.
Zeven latjes vlak neer leggen met ongeveer 15 mm tussen ruimte, eventueel een lijmtang gebruiken wel zorgen dat de boel haaks ligt doormidden van een winkelhaak vlak op de werkbank te leggen tegen het eerste latje en de andere 6 latjes tegen de lange zijde van de haak.
Dan een puntje lijm op ieder latje en het in gekeepte plankje er haaks op lijmen, probeer het eerst zonder lijm dan begrijp je misschien wat ik bedoel ( dit schrijven en uitleggen is niet mijn sterkste kant ) je krijgt dan eigenlijk drie vlondertjes die je tussen de steunen vast maakt.
Maar dat derde pootje begrijp ik niet waar deze vandaan komt.
 

WR1944

Oud hout
Die latjes van 20 x 20 en 1000 lang kunnen makkelijk iets getwist (scheluw) zijn. Door wisseling in de vochtigheidsgraad zal dit gedurende het jaar iets kunnen verminderen maar ook kunnen verergeren. Je zult dus een fixatie tussen de twee steunen moeten maken om de latjes min of meer te forceren bij het monteren. Dat kan door de steunen eerst tegen een muur te bevestigen of als het vrijstaand moet blijven er onder en boven een plank tussen de steunen aan te brengen. Dan krijg je al een wat steviger kader. Met stoelhoeken op de hoeken aan de achterkant voorkom je het schranken waardoor de constructie haakser blijft. De onderste plank kan je iets boven de vloer houden, bijvoorbeeld 100 zodat er geen onbereikbaar stofnest ontstaat. Als je in het midden een extra verticale steun aanbrengt worden de latten extra ondersteund. En als je de vierkante latten ook nog eens door ronde stokken vervangt en ze in potgaten laat vallen ben je in ieder geval de torsie van de latten kwijt.
Afhankelijk van hoe je er bij kunt komen kan je met een zaag of een beitel de lijmnaad los proberen te krijgen. Als je het goed gelijmd hebt krijg je het nooit zonder beschadiging los.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.