Lidll beitel test

P

Pel

Guest
Beitels van de Lidll?

De beitels die de Lidll verkoopt worden in Duitse Wuppertal door de firma Abraham Diederichs & Co. GmbH / oHG Oberkamper str.37 – 39 gemaakt. Dit is op de bovenkant van iedere beitel geëtst.

Op het forum las ik dat er beitels van de Lidll te koop waren, waarop mijn reactie was, “pisbakkenstaal”. Ik moet bekennen dat ik dat toch enigszins moet nuanceren na dat ik er enkele testjes mee heb gedaan.

1 Lidll beitels.jpg
De Lidll beitels in de verpakking
2 Lidll beitel.jpg
De beitels tegen een stalen liniaal gehouden, goed te zien dat de beitels een holle rug hebben, maar beter hol als bol, je kunt de eerste halve centimeter vlak slijpen op de steen.
3 Lidll beitel.jpg
3 Snede_vouw_rug van beitel.png
Tekening van de beitel wat de benamingen zijn.
4 Lidll beitel.jpg
Beitels schoon gemaakt, er zat een laag vernis op, zowel op het hecht als op de beitel.

5Lidll beitel.jpg
Ook de kantjes gebroken met een vijl, dat ligt immers beter in de hand.

6 tussen 5 en 6 Lidll beitel.jpg
Hechten in de olie gezet.

6 Lidll beitel.jpg
De beitels op de diamant plaat korrel 1000 gevlakt en afgewet, op de foto is duidelijk te zijn dat de beitels hol zijn.

7 Lidll beitel.jpg
Op een watersteen van korrel 6000 af gepolijst

8 Lidll beitel.jpg

10 Lidll beitel.jpg
Links een beitel van mezelf rechts de beitel van de Lidll

11 Lidll beitel.jpg
Hier is duidelijk het verschil te zien dan een kwalitatief goede beitel exact vlak is.
12 Lidll beitel.jpg
Geslepen op 25° fabricage schuinte aangehouden en afgewet.
14 Lidll beitel.jpg
Opnieuw geslepen op 30°
15 Lidll beitel.jpg
Hier op 35° geslepen.

Het eerste wat opvalt als je de beitels breed, 8 mm 13 mm 18 mm en 24 mm, uit de verpakking haalt is de slagring, die zit er m.i. voor de sier op. Maar de hechten zijn van essenhout en dat geeft de burger moed, dat ziet er goed uit. Daarna de beitels schoon gemaakt, er zat een dikke laag vernis op zowel het hecht als op de beitel zelf. Een handvat waar vernis op zit en je moet er mee werken, dat gaat in je handen zweten, hechten geschuurd en in de olie gezet. Daarna de scherpe kantjes aan de bovenkant van het staal van de beitels gebroken, alles bij elkaar toch enkel uurtjes zoet mee geweest.

In eerste instantie heb ik de beitel van 24 mm zonder te slijpen op de werkbank slijpmachine, ze waren fabrieksmatig op 25° geslepen, op de diamantsteen 1000 gr. afgewet. En op een watersteen van 6000 gr. af gepolijst. In een stuk eikenhout getest, de snee was net een zaag onder de loep. Er zijn immers ook forumleden die geen werkbankslijpmachine hebben en op diamantplaten of waterstenen slijpen en wetten, vandaar.

Echter van Fons las ik dat nieuwe beitels en gutsen soms niet helemaal gehard zijn, dus op het einde van de beitel dat daar het staal nog zacht is. Door ze nog een of twee keer te slijpen is dat euvel er dan meestal niet meer. En inderdaad ik heb de beitel opnieuw geslepen op de werkbankslijpmachine, afgewet en de snee bleef heel. Ook in eikenhout en olijven hout wat toch behoorlijk hard is. Ik zie dat er regelmatig discussie is welke slijphoek je een beitel moet geven, voor een timmerman in de bouw is dat meestal tussen de 30° en de 35° echter voor een houtsnijder is dat tussen de 25° en de 30°, Hoe scherper de vouw hoe eerder dat de beitel bot is vandaar dat de timmerman graag die ± 32° aanhoudt en de houtsnijder ± 27° aanhoudt.

Ik heb nog niet een hele dag met de beitels gewerkt, maar de eerste voorzichtige conclusie is, dat de beitels m.i. een goede prijs kwaliteit verhouding hebben, zeker voor die € 8-. De naam van de hersteller (maker) is in de beitels geëtst. De heer Abraham Diederichs brengt m.i. geen beitels op de markt waar zijn naam op iedere beitel is geëtst. Uiteraard staat een ieder vrij om e.a. zelf uit te proberen, zoals Roeland ook zei hij gebruikt ze voor de restauratie van oude meubels, dan kom je wel eens een verborgen spijkertje tegen. Dan is met deze beitels geen man overboord en hou je de goede beitels voor het zuivere werk.

Voor diegene die het niet lukt om het gereedschap scherp te houden o.a. (beginnende houtbewerkers) raad ik aan om een werkbankslijpmachine te kopen. Het hoeft echt geen professionele machine te zijn, met een steen van korrel 100 of 120. Door een werkbank slijpmachine te gebruiken krijg je een kleine holling in de vouw, daardoor heb je met het wetten twee steun punten, een op de snede en een op de bovenkant van de beitel. Je hoeft maar even te wetten en de beitel is vlijmscherp.
Je kunt ook de slijphulp gebruiken en blijven oefenen tot je het onder de knie krijg.


Met vriendelijke groet,

Harrie.
 

Bijlagen

  • 13 Lidll beitel.jpg
    13 Lidll beitel.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 1.096
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Mooi verslag! En ook mooi op terug te kunnen komen op een eerdere uitspraak. We hebben allemaal wel eens een vooroordeel en gedachten bij iets, maar goed dat je dan ook de moeite neemt om een en ander verder te onderzoeken! Dat maakt dit forum dan weer zo leuk en leerzaam.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Harrie, bedankt voor je uitleg! en Vassili bedankt voor de link naar Paul Sellers. Beide erg informatief!
 

nijb_jan

Actieve deelnemer
29 aug 2013
114
12
Tijnje
Leuke test! Goed om te horen dat de kwaliteit meevalt: ik heb een setje gescoord en zal ook met mijn slijpmachine aan de slag.
Of Abraham Diederichs deze beitels persoonlijk heeft gesmeed waag ik wel te betwijfelen. Het bedrijf staat ingeschreven als "Handelsgesellschaft" en groothandel en is een van de merknamen van Meister Werkzeuge. Overigens zit Knipex aan de dezelfde straat in Wuppertal, twee deuren verderop.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Pel, Mooi verslag helder en duidelijk!

Zelf was me de holling in de lengte van de beitels niet opgevallen, gelijk even mijn beitels gemeten en zo goed als vlak (papierdikte) Heb begin dit jaar 15 setjes gekocht en even een open gemaakt en gecontroleerd inderdaad een redelijke kromming. Conclusie de beitels van de Lidl van 8 jaar geleden waren vlakker!

Even mijn oude Lidl beitel met eigen handvat gemeten

IMG_3710.jpg

Het verwijderen van de oude handvaten Rick heeft hier ooit eens een post aan gewijd kan het alleen niet zo snel vinden

beitel4.jpg

Op de beitel is duidelijk de maat aanduiding en staalsoort te zien waarschijnlijk worden de huidige Lidl beitels door een andere fabrikant gemaakt

IMGP1799.jpg

Kortom leuke set ook om het slijpen onder de knie te krijgen het kan nog goedkoper: Bij Action beitels met houten hecht voor €4,95 er staat chroom vanadium op maar dat geloof ik niet zo heb een setje gekocht en geslepen, vrij zacht staal snel te slijpen en een korte standtijd, maar even goed leuk voor die prijs. Zal zien of ik hier wat fotootjes kan plaatsen (vlak, snede, hecht etc).

Groetnis, Roeland
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Goede bijdrage. Jaren geleden heb ik zo'n setje gekocht voor het uithakken van houtrot. Ook voor schilder werkzaamheden gebruik ik ze. Wegsteken van bijna uitgeharde epoxyplamuur Om deze reden heb ik deze beitels op 20 gradenen geslepen. Ik vond het zonde om mijn nooitgedagt beitels ervoor te gebruiken. Ook het hol zijn van de achterkant was maar een beetje. Alles bij elkaar blijft de conclusie van Pel de juiste zeer g goede prijs kwaliteit.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Voor diegene die het niet lukt om het gereedschap scherp te houden o.a. (beginnende houtbewerkers) raad ik aan om een werkbankslijpmachine te kopen. Het hoeft echt geen professionele machine te zijn, met een steen van korrel 100 of 120. Door een werkbank slijpmachine te gebruiken krijg je een kleine holling in de vouw, daardoor heb je met het wetten twee steun punten, een op de snede en een op de bovenkant van de beitel. Je hoeft maar even te wetten en de beitel is vlijmscherp.

Zoiets als deze?
Link

202294_pb_01


Die is niet duur en ik wil het best eens een poging wagen, zelf slijpen
 
P

Pel

Guest
Zoiets als deze?
Die is niet duur en ik wil het best eens een poging wagen, zelf slijpen

Tijdens het slijpen de beitel van links naar rechts over de steen laten gaan i.v.m. verbranden van het staal op de snede, geen druk op de beitel uit oefenen laat de steen het werk doen. regelmatig koelen een pot met water.

Groet Pel.
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Volgens mij zijn de steunen van deze werkbankslijpmachine niet onder een hoek te zetten, dat lijkt mij voor iemand met weinig ervaring niet echt handig.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.062
109
Tijdens het slijpen de beitel van links naar rechts over de steen laten gaan i.v.m. verbranden van het staal op de snede, geen druk op de beitel uit oefenen laat de steen het werk doen. regelmatig koelen een pot met water.

Groet Pel.
''Tijdens het slijpen de beitel van links naar rechts over de steen laten gaan i.v.m. verbranden van het staal op de snede''

dat heeft niks met verbranden te maken, op een smalle steen met een brede beitel zul je heen en weer moeten gaan anders raak je niet alles.
en andersom met een smalle beitel op een brede steen ga je heen en weer om de steen vlak te houden.
 
P

Pel

Guest
Als hij een beiteltje van 8 mm slijpt moet hij de beitel over de steen laten gaan, als hij te lang door slijpt zal het staal op de snee verbranden. Natuurlijk hou je de steen daar automatisch mee vlak dat bedoel ik er ook mee. Ik ga er vanuit dat ik een onervaren beginnende hout bewerker advies geef.

groet pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Heb deze beitels ook in gebruik. In vergelijking met andere fabrikaten zijn ze vrij zacht, maar toch ben ik tevreden. Ik had eigenlijk gedacht dat cr-v-staal vrij roestvast zou zijn, maar doordat ik een van deze beitels per ongeluk buiten heb laten liggen kwam ik er na twee weken achter dat ze echt wel roesten. Zelfs zo dat de roest al duidelijke putjes heeft achtergelaten. Volgende keer dus beter opletten en bij langdurig non-gebruik beter even invetten.
 
P

Pel

Guest
De hardheid bij gereedschapsstaal wordt uitgedrukt in graden Rockwell C, vaak afgekort als HRC. Ik zou echt niet weten hoeveel de beitels hebben, ik zou ook niet weten of het na te meten is?

Groet Pel.

 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
beginnende beitelslijper :)

Maar dan ga ik die slijpmachine eens kopen, zit 60 en 120 steen op.
Wetsteen heb ik al, 1200/2000 geloof ik

Die zou ik niet zo snel aanschaffen geen verstelbare beitelsteun (alleen horizontaal) kun je dus de hoek van de vouw niet instellen en smalle witte steen.
Ik zou eerder gaan voor een Ferm bankslijp machine met breed wiel korrel 60 en wit korrel 120. Heb hem zelf ook een oude van 28 jaar die het nog prima doet.
En vijf jaar geleden een nieuwe gekocht heb hier een aangepaste beitelsteun op (machine koste destijds € 59,-)

IMG_3719.jpg

groetnis, Roeland
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
De smalle stenen zou inderdaad wat lastig kunnen zijn itt jou machine.

Maar kantelbare beitelsteunen maken wij natuurlijk in een paar minuten zelf :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.