Afweging, Domino of biscuit?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Ik gebruik met plezier een Mafell DD40. Helaas heb ik niet de P-uitvoering die tot 16mm kan frezen. Ik denk dat ze niet veel verschillen in functionaliteit als de Domino. Zou er wel eens een vergelijkingstest van willen zien. Deuvels kosten trouwens ook niet zo heel veel.

Een lamello-machine heb ik maar weinig gebruikt. Heb hem doorverkocht toen ik de Mafell kocht. Ze fixeren ook maar in één richting.

Om zelf domino's of deuvels te maken zou je eigenlijk een afrondfrees moeten hebben met groefjes erin.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik denk dat dat best meevalt Ernst. Ik zie meerdere mensen die hun eigen dominos maken.
Daar zitten nooit die "lijmgroeven" in. Woodwhisperer, Alain Vaillencourt, Benchworks die heb ik ze zelf zien maken.
En die maken er dikke zware deuren mee. Dus dat is meer marketing dan realiteit denk ik.

Had al een PM gekregen van iemand die zijn DF500 wil verkopen voor €600, maar moet nog eerst ff doorvragen waarom hij hem wegdoet. Hoe werkt dat eigenlijk? Als hij hem al op zijn account geactiveerd heeft kan ik hem dan wel registreren voor mezelf.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
maar volgens mij zijn dominos en lamello's van geperst hout dat extra uit zet als ze verlijmd worden, daarnaast hebben ze een uitgekiend profiel om de lijm goed te verdelen.

Dat van het persen of uitzetten blijkt een mythe te zijn, meerderen hebben dat getest en ze zetten niet uit. Als ze vocht sneller zouden absorberen dan gewoon massief dan drogen ze de lijm uit voordat die kan uitharden. Dan zou je een slechtere verbinding hebben.

Persoonlijk zie ik een voordeel in de kleine groefjes aan de zijkanten van de domino waardoor de overtollige lijm weer naar buiten kan. De groeven op de platte kant bij lamello en domino geven misschien niet altijd een voordeel, ze houden lijm vast en schrapen die tegelijk ook af van het gat als je ze er in duwt. En op de plek van die groeven heb je ook geen hechting met het gat want de afstand is te groot dus een kleiner lijm oppervlak. Pennen zijn altijd vlak geweest en volledig passend met het gat dus slecht is het zeker niet als je ze ook zo maakt.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb ook de domino, heel erg tevreden over, hoewel ik na het zien van een demo van de lamello zettex (als ik het goed voor heb, deze die eerst een groef maakt en dan het blad op en neer laat gaan) met mijn mond open stond te kijken. Tal van verbindingsmogelijkheden (wel voor plaatmateriaal), mogelijkheid tot het maken van panelen zonder te moeten klemmen (met van die speciale plastieken "koekjes" die in elkaar klikken... Ik vond het (voor plaatmateriaal) toch wel een super toestel. Qua prijs is die zo goed als gelijk aan de Festool, wel zijn de toebehoren duur (die clamex 'koekjes' -als je dit nog koekjes kunt noemen- zijn wel heel duur).
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik denk dat ik voor de Domino ga. Heeft toch meer voordelen (veelzijdigheid) dan een lamello.
+ voor de nieuwe keuken en werkbank kan je ook heel makkelijk een pockethole systeem gebruiken.
Die heb ik al dus dat komt mooi uit.

Bedankt voor de tips/suggesties/raad.
Greetz Bas
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik heb ook de domino, heel erg tevreden over, hoewel ik na het zien van een demo van de lamello zettex (als ik het goed voor heb, deze die eerst een groef maakt en dan het blad op en neer laat gaan) met mijn mond open stond te kijken. Tal van verbindingsmogelijkheden (wel voor plaatmateriaal), mogelijkheid tot het maken van panelen zonder te moeten klemmen (met van die speciale plastieken "koekjes" die in elkaar klikken... Ik vond het (voor plaatmateriaal) toch wel een super toestel. Qua prijs is die zo goed als gelijk aan de Festool, wel zijn de toebehoren duur (die clamex 'koekjes' -als je dit nog koekjes kunt noemen- zijn wel heel duur).

Bedoel je niet de Clamex S of Clamex P?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Hoe werkt dat eigenlijk? Als hij hem al op zijn account geactiveerd heeft kan ik hem dan wel registreren voor mezelf.

Wanneer de machine nog in (service-all-inclusive) garantie is kan je die inderdaad laten overzetten. Heb ik ook gedaan toen ik mijn Domino 2de hands kocht. Met het (digitale) garantiedocument van de originele eigenaar mailen naarfestool, en dan kunnen ze het overzetten naar jou klantnummer.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik heb een lamello ( Elu ) dus een oudje maar ik vindt het helemaal top zeker in plaatmateriaal, met Domino heb ik geen ervaring.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Om Seren, thanks.
Moet maar ff kijken €600 voor een 2de hands Domino vind ik aardig aan de prijs.
Met de korting die ik krijg haal ik hem liever nieuw.
Dan weet je dat hij 100% nieuw is.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Om Seren, thanks.
Moet maar ff kijken €600 voor een 2de hands Domino vind ik aardig aan de prijs.
Met de korting die ik krijg haal ik hem liever nieuw.
Dan weet je dat hij 100% nieuw is.

Even op MP kijken staat er een regelmatig op, ik meen ......tools in Noord Holland Domino voor 695 euro nieuw.
 

Ener

Nieuw lid
25 aug 2015
13
0
Ik heb qua prijs voor de gulden middenweg gekozen, en uiteindelijk voor een deuvel machine. Misschien ook nog een optie?
 
A

Athanor

Guest
Ik zou beginnen om vanuit een positieve kijk dit te benaderen, er vanuit gaan dat e.e.a. te goeder trouw is. Verkoper zegt dat er nog garantie op zit, als het gestolen waar is moet je wel heel brutaal zijn. Even het serienummer opvragen en checken bij Festool, dan kun je worden gerustgesteld.

Fons
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Het zou prettig zijn om te lezen wat er met de adviezen is gedaan.
Nu krijg je het gevoel als van waar doe ik het voor.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.