Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 42

Afweging, Domino of biscuit?

Mannen, ik zit een beetje met een afweging die ik moet maken.
    Welke zal ik nemen, een Festool Domino of een ******* Biscuit jointer.

Ik werk momenteel het meeste met steigerhout en plaatmateriaal (multiplex etc) dus een biscuit frees zou voldoende moeten zijn. Maar in de toekomst wil ik ook de grotere dingen maken zoals tafelbladen/keukenblad etc.
    Zoals ik het zie is dat ook te doen met biscuits, maar zou een Domino wel heel handig zijn.
    Kan je plaatmateriaal (18mm meestal) ook met de Domino doen? Kleinste deuvel voor de Domino is 4mmx20mm als ik het goed begrijp.

Andere afwegingen,
    ik heb al meerdere spullen van Festool dus een Domino zou daar mooi tussen passen.
    Geld is geen probleem, ik geef graag extra uit als het gereedschap het waard is.

Hoop dat er een paar Domino gebruikers wat inzicht kunnen geven in mijn probleem.
    Groetjes Bas

Deze volg ik ff. Ik zit zelf met dezelfde afweging

Als je met name plaatmateriaal en bladen maakt vind ik een lamello het fijnste apparaat. De lamello werkt dan snel en je hebt veel lijmoppervlak Ga je ook meer 'haakse' verbindingen maken, zoals tafelonderstellen, kozijnen etc. dan zou ik de domino nemen. Voor plaatmateriaal vind ik de domino wat minder fijn, mdf wil nog wel een splijten bij het gebruik. Werk je veel met dikker massief hout heeft de domino weer een streepje voor vanwege de makkelijke hoogteverstelling. Als geld echt geen rol speelt zou je ze beide moeten hebben 😄.

Als geld geen probleem is, doe dan als ik, En een Domino EN een lamello.
    Ze hebben beide hun ideale toepassingsgebied.
    Lamello is ideaal bij plaatmateriaal en Domino is ongeveer een alleskunner
    Soms gebruik ik de Domino en de lamello zelfs in hetzelfde werkstuk.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Ik zit/zat met hetzelfde probleem.
    Tot ik bij mijn buurman even met een lamellenfrees en de domino df500 kon werken (hij heeft beide machines).
    Ik spaar gewoon door voor de domino, omdat deze veel breder inzetbaar is.
    Mijn buurman gebruikt zijn lamellenfrees niet meer sinds hij zijn domino heeft

@Den Deze
    Gebruikt hij hem dan ook bij 12mm multiplex bvb? Daar lijken de kleinste deuvels wat groot voor. Maar kan het mis hebben.

Geld is geen probleem nee, heb er wat voor over om goed gereedschap te hebben.
    Maar de vraag was of het echt nodig was.

Aangezien ik het komende jaar toch nog niet met massief groot hout aan het werk ga, ga ik eerst maar eens een biscuit jointer halen. Zodra we echt de nieuwe keuken en eettafel gaan maken, is de Domino zo besteld en in huis.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ben begonnen met een bosch lamello frees, de kwaliteit was niet echt geweldig (speling op de stangen, markering op de aanslag niet gecenterd en aanslag die dwars hing) en na een tijd de domino 500 gekocht. Na meer dan een jaar had ik de lamellen frees nooit meer gebruikt want de domino doet nagenoeg alles beter en de kwaliteit en precisie van de machine is top. Daardoor de lamellen frees weer verkocht.
    Wil je met een lamellen frees kwaliteits-werk doen dan moet je nagenoeg één kopen van Lamello zelf en die zijn bijna even duur als de domino dus voor mij is er geen competitie tussen de twee top merken.

De domino kan dienen bij 12mm multiplex, daar gebruik je de 4x20mm voor. Het grootste probleem met lamello's is de grote breedte van het gat. Ik herinner mij dat je minimaal 60mm breedte nodig had. Bij de domino lukt het net nog om delen van 20mm breed te frezen. Ik maak mijn domino's zelf en omdat je ook bredere gaten kan frezen maak ik ze nu gewoonlijk ook op de maximale breedte, zo heb je pennen die stukken breder zijn dan de standaard pennen die je koopt.

Mijn advies,
    als je het geld er voor over hebt, en beschikbaar hebt, en meer dan alleen plaatmateriaal wilt koppelen, neem de Domino.
    Ik heb, zoals Benchworks, eerst een lamello frees gehad, van een zeepmerk, vervolgens een heel mooie echte Lamellofrees met hoogte verstelling. Dit werkt perfect met platen.
    Ik liep ook tegen het breedte verhaal aan, lamello's zijn vrij breed, dus twee kleine balkjes koppelen gaat niet.
    Vervolgens een Mafell duo frees gebruikt, fantastisch, heel mooi afgewerkt, maar, de domino is veelzijdiger, iets minder afgewerkt, maar voldoende om nauwkeurig mee te kunnen werken.
    Je zou ook kunnen zeggen dat de apparatuur een evolutie heeft doorgemaakt, vanaf de lamello naar de Mafell Duo en vervolgens naar de Domino.

Overigens, ik heb de apparatuur via veilingen en marktplaats gekocht, de nieuwprijzen zijn me iets, lees veel, te gortig.

Mijn voorkeur in deze gaat uit naar een lamello frees daarvan zijn er ook in een goedkopere klasse wel te vinden die net zo makkelijk in gebruik zijn als de domino.
    En met de domino kan je niet even snel een sleuf frezen, ofwel zolang ik geen freestafel heb heeft de lamello frees voor mij een handige extra functie.
    Ik gebruik ze beiden elders regelmatig, maar heb er zelf geen dus zit met de zelfde afwegingen.

Dat gezegd hebbende de domino is momenteel de enige Festool die ik zou willen aanschaffen, maar wel pas als ik meer massief houten meubels ga maken.

Dat is natuurlijk ook een voordeel van de Domino, je kan makkelijk je eigen deuvels/pennen maken. Kan ook voor een lamello met een figuurzaag, maar dat is puur meer werk.
    Met het verbouwen van mijn garage in het vooruitzicht. En de daarbij behorende werkbank alá JayBates denk ik dat een lamello wordt.
    Ook ik moet sparen voor een Domino hoor. Ik bedoelde alleen dat ik het geen probleem vond om te betalen voor goed gereedschap

Welk freesbit gebruik je om zelf domino's te maken Bench?

Forum Rechten