zelf gesmeed keukenmes

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Zelf gesmeed keukenmes van damast afgewerkt met ziricote en brons. Ziricote heeft een vergelijkbare mooie tekening als damast. Het brons is geslepen, schhursporen ook laten zitten voor de tekening van de vlakken!
gepolijst tot korrel 1000 geëtst met koffie, handvat pas gemaakt dmv verwarmen van angel en inbranden in hout, voor de zekerheid gelijmd met epoxy.
afgewerkt met druivenpitolie









 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Heel mooi! ben ook erg benieuwd naar het proces en heb echt verschillende vragen mbt het mes! maar wat een mooi/ gaaf mes!
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
@ meron

Koffie is voor het etsen, als je het lemmet hebt geslepen is het gewoon glad staal en niets aan te zien, zie ook de spiegelende foto met mijn hand erin, na een tijdje in niet te sterke koffie komt het patroon naar boven.
Het afmonteren en vormen van het handvat doe je hierna ( met handvat in de koffie leggen is minder makkelijk) de plakband is voor het beschermen van het lemmet bij het bewerken, en om het vast te kunnen houden bij het bewerken zodat je je niet snijdt.

- - - Updated - - -

@ knutselaartje roep maar, dan beantwoord ik ze!
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Dat is een heel mooi mes geworden, geen foto's hoe het smeden van zo'n lemmet in zijn werk gaat?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Super.
Ik ken helemaal niets hoe je een mes moet maken, maar het ambachtelijke erin is fantastisch mooi.
Zo zie ja maar dat iedereen zijn eigen creativiteit in hem heeft.
Caso, groot respect en bewondering hoe je zoiets in elkaar steekt.
Wat die koffie betreft, ik zou die eerder uitgedronken hebben in plaats van een toepasselijke functie erin te zien.
Dikke pluim en proficiat.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Damast is zelf gesmeed in een workshop, echt gaaf om een keer te doen, je vouwt het damast in deze workshop niet zelf, maar smeed het uit. je kunt daar volgens mij wel een cursus volgen damast smeden, verzocht wordt alleen om daar geen foto's te maken, ik bij dezelfde smederij gedaan als Roeland zijn bijltje.

@ Willems ontwerp, lemmet is 190 mm totaal 320 mm, we gaan hem vandaag echt testen, hij voelt wel lekker aan.
Ik had ook liever gehad dat het handvat iets minder omhoog liep, je bent bij de workshop zo bezig met het smeden,
Je maakt eerst een mooie basis vorm, als je die klaar hebt ga je scherp smeden, dat wil zeggen dat je de snijkant uit moet smeden tot ongeveer 0,5 mm. dan wordt het moeilijker, bij hout haal je dan gewoon materiaal verder weg, door smeden verplaats je materiaal, en krijg je een banaan, die je telkens moet corrigeren. uiteindelijk ben je dan klaar met je lemmet, en let je iets minder op de angel.
Ik heb nog overwogen de angel iets naar beneden te buigen, maar het laatste deel van het lemmet loopt ook iets op dus dat zou er ook niet uit zien.
Ik heb voordat ik verder ging voor het gevoel er een stukje vuren op gestoken, zie onder, en het is ook eigenlijk een soort DEBA met een dikke rug, die normaal gesproken ook iets op loopt.
 
Laatst bewerkt:

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Mooi mes, ik moet de mijne echt eens gaan afwerken (zelfde soort workshop)
Voor een duwende of hakkende beweging lijkt mij dit mes prima geschikt, meer de Japanse manier van snijden dus.
Lijkt ook wel op een mes bedoeld voor b.v. kruiden hakken of klein snijwerk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.