Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Overzicht nederlandse beitels en gutsen

Is er een duidelijk overzicht van nederlandse beitelen gutsen leveranciers /producenten
    Het liefst met merktekens van de verschillende productie perioden
    In mijn verzameling kom ik merken tegen waar ik weinig of niks over kan vinden
    Zoals doesburg uit utrecht
    Gebroeders kramer rotterdam
    De vijl nobel
    En zo nog een paar meer
    Ik kan van duitse en engelse beitels over het algemeen goede overzichten vinden

Nee helaas zo'n lijst bestaat niet.
    Die merken die je noemt, zijn dat geen handelaars? Behalve Nooitgedagt had Nederland niet zo'n beitel smeed cultuur. In 19e eeuwse schaven vind je vaak beitels uit Engeland of Duitsland.

Dat vraag ik mij ook af
    Van de vijl weet ik dat het een ijzerwarenhandel was en net zo als ivana het huismerk
    Is er ook geen overzicht van nooitgedagt?

Misschien een idee om de kennis die op dit forum is tot een overzichtelijke lijst te maken

ik heb wat foto's gemaakt van nooitgedagt beitels en ze in de volgorde van oud naar nieuw gezet
    klopt dit?
    IMG_9694.jpgIMG_9702.jpgIMG_9695.jpgIMG_9698.jpgIMG_9699.jpgIMG_9700.jpgIMG_9701.jpg

Zo, je hebt een hele collectie!

Mijn beitels en schaafbeitels hebben allemaal een merk zoals jouw 5e foto. Het zijn wel beitels die er verder erg "ouderwets" uitzien. Tonvormige handvaten, gelamineerd, en tas toelopend van boven naar beneden.

Het merk van de schaafbeitels is trouwens bijna een mm groter, 14.2 versus 13.5 mm hoog.

Deze beitels vind ik de beste van nooitgedagt
    Ze slijpen lastig maar als ze scherp zijn blijven ze dat zeer lang

Forum Rechten