U-profiel tafelblad

J00st

Nieuw lid
3 aug 2015
2
0
Rotterdam
Beste allen,

Ik ben bezig met een eiken houten tafelblad van 295 x 95 x 3,5 cm. Om kromtrekken van het tafelblad te voorkomen wil ik graag twee u-profielen in frezen. Omdat het tafelblad slechts 3,5 dik is zoek ik een u-profiel met een hoogte van maximaal 20 mm (liever max. 15 mm). Wat betreft de breedte zoek ik iets tussen de 3 en 6 cm. Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar heb tot op heden niets gevonden wat hierop lijkt (bij ijzerwinkel of online).

Heeft iemand een tip waar ik een dergelijk u-profiel kan krijgen?

Onlangs was ik in de VS en daar liggen dit soort profielen gewoon in de bouwmarkt: http://www.homedepot.com/p/Everbilt...225748?fbtLinkClicked=1444248337163|202183535 of http://www.homedepot.com/p/Crown-Bo...C-_-NavPLPHorizontal1_rr-_-NA-_-202183535-_-N


Tekeningetje van de tafel:
Tafel_frame_simpel_def_2.jpg

Tafel_frame_simpel_def_3.jpg

Groeten Joost
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik betwijfel of zo""n laag profiel van 15mm voldoende stijf is. Je kan makkelijk even uitrekenen hoeveel het profiel zelf onder een gewicht van zeg 100kg door buigt. (Er mag toch best iemand in het midden van de lengte met zijn of haar billen op de tafel leunen. Dat samen met een deel van eigengewicht van profiel en hout is afgerond makkelijk 100kg :))
Maar nog afgezien daarvan lijkt de constructie niet overmatig stijf.
En of zo''n profiel ueberhaupt voldoende is om kromtrekken te voorkomen? Hebben anderen op dit forum meer verstand van.

mvg
klaas0639
 
A

Athanor

Guest
Je kunt ook denken aan de u-profielen van een Element schappensysteem. Lokaal bij veel bouwmarkten te verkrijgen.

Fons

image.jpg

image.jpg
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Hornbach heeft ze gewoon liggen, 15 en 20 mm, maar dan vierkant. Al komt de stevigheid natuurlijk uit de "poten" van de u, dus zal de breedte niet uit maken.
Zou je hier ook nog op moeten letten dat het geen ijzer is, ivm verkleuren van het hout?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Hornbach heeft ze gewoon liggen, 15 en 20 mm, maar dan vierkant. Al komt de stevigheid natuurlijk uit de "poten" van de u, dus zal de breedte niet uit maken.
Zou je hier ook nog op moeten letten dat het geen ijzer is, ivm verkleuren van het hout?


Ik uitte al enige twijfel over dit blad maar zo somber is het nou ook weer niet JanWillem. De breedte zorgt hier wel belangrijk mee voor stijfheid. Beetje zoals de stalen band bij stoombuigen van hout die zich verzet tegen oprekken. (Hm,doeleinden verschillen nogal en misschien draagt daardoor het voorbeeld niet bij aan het begrip :) )

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
klaas0639, mijn commentaar ging alleen over het profiel op zich, ben zelf wel benieuwd wat de breedte van het profiel uitmaakt in zo'n constructie? Misschien wat voor torderen, maar voor doorbuigen denk ik niet dat het helpt?
Ben wel benieuwd of de tafel niet in de lengte door gaat hangen?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
klaas0639, mijn commentaar ging alleen over het profiel op zich, ben zelf wel benieuwd wat de breedte van het profiel uitmaakt in zo'n constructie? Misschien wat voor torderen, maar voor doorbuigen denk ik niet dat het helpt?
Ben wel benieuwd of de tafel niet in de lengte door gaat hangen?


Kijk er als volgt naar:
Het blad kan alleen maar doorbuigen als de stalen strip langer wordt. Daar zal die strip zich tegen verzetten. Overigens: De strip zal alleen maar bijdragen als hij aan de uteinden goed met het blad is verbonden. Daaraan lijkt goed te worden voldaan in de schets. Maar of het geheel stijf genoeg is? Hm. misschien.

mvg
klaas0639
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Ah, ik had het over een strip zoals in het plaatje gepost door neel. Dus in de breedte in het blad frezen.

Over het langer worden van strips heb ik geen kas gegeten. Naïef gezien zou ik denken dat de steunbalk onder de tafel, indien er lengte, een redelijke dikte mag hebben, voor zo'n overspanning.
 

J00st

Nieuw lid
3 aug 2015
2
0
Rotterdam
Dank voor de reacties. Die strips van houtmerk zien er goed uit. Ondanks dat er op de website staat dat ze niet los verkocht worden en ze redelijk aan de prijs zijn, zal ik er eens een mailtje aan wagen.
 

WR1944

Oud hout
Die profielen van Home Depot zijn uit plaatstaal gezet. Ze hebben daardoor niet de sterkte van vergelijkbare gewalste profielen.
Je zou kunnen denken aan een paar, twee of drie, ingefreesde hoekprofielen van 20 x 20 x 3 waarvan je de horizontale delen met aardig wat schroeven aan de onderkant van het blad vastzet tegen het uitknikken.
Zorg ook voor een stevige verbinding tussen de poten en het blad voor het geval er iemand aan de smalle kant van de tafel gaat trekken of duwen, bijvoorbeeld als de tafel verschoven gaat worden.
 

Bernardo

Actieve deelnemer
28 jul 2015
40
2
In het oosten van nederland
Voor de doorbuiging is de hoogte vele malen belangrijker dan de breedte.
Neem bv een steigerplank van 30 dik en 200 breed.
Leg de plank op een kant op een steen en ga in het midden op de plank staan, gegarandeerd dat je de grond raakt.
Leg dezelfde plank nu eens op de smalle kant en ga er met behulp van iemand in het midden opstaan en gagarandeerd dat de plank nog geen mm doorbuigt.
 

hendrixwoodworking

Nieuw lid
3 dec 2019
9
0
Stalen u profiel zelf maken

Om in te haken op deze discussie zou ik zelf profielen willen maken van gegalvaniseerd staal u profiel 20x40x20x3. Hier zal ik dan wel slobgaten in moeten maken. Heeft iemand hier nog tips voor?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.