Kledingkast steigerhout

H143

Nieuw lid
27 mei 2015
16
0
goedenavond,

voor mijn dochter wil ik een nieuwe kledingkast maken.
nu willen we dit maken van nieuw steigerhout en dit gaan beitsen

het volgende ontwerp heb ik sketchup gemaakt.
Kast 2.jpg
maar hoe voorkom ik het beste dat alles gaat kromtrekken
de deuren worden 39 cm breed (breedte van 2 steigerplanken)
hoe kan ik deze het beste aan elkaar verbinden?
kan ik dit het beste doen door de lange kanten te verlijmen met deuvels erin (heb geen lamelo vrees) of alleen vastklampen aan de achterkant doodmiddel van een lat haaks op de deur?

ik heb al gelezen dat ik de jaarringen om en om moet leggen om zo min mogelijk te laten kromtrekken
smallere stroken zagen en hier de deur van maken is ook geen optie omdat we dan niet meer onze gewenste uiterlijk krijgen
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Persoonlijk gezien of koud verlijmen of gebruikmaken van een hulpmiddel zoals bijvoorbeeld normale deuvels gebruikmakend van een boormal? Zelf sleuven maken en hulpstukjes er in... wellicht ook een idee...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Probeer een goede kwaliteit hout te kopen. En laat dit in huis acclimatiseren.
Dan de meest rechte voor de lange delen kiezen, en degene die wat krom staan voor de kortere onderdelen gebruiken.
Geef alles de ruimte om te werken.
 

H143

Nieuw lid
27 mei 2015
16
0
bedankt voor de tips
ik heb wel een boormal voor deuvels dus kan ze wel op gelijke afstand van elkaar boren.
wat ik me wel afvraag is of het wel sterk genoeg is als ik alleen de planken tegenelkaar aan lijm zonder een lat aan de achterkant
maar als ik wel gebruik maak van een lat aan de achterkant ben ik weer bang dat het gaat buigen of splijten.
weet iemand waar je in de omgeving Groningen goede kwaliteit steigerhout kan kopen?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Het is sterk genoeg om alleen te lijmen. En een lat zal mee buigen, zo sterk is werkend hout.
Als je dat op die manier tegen wil gaan, moet je een flinke balk nemen, of een metalen U strip.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.