Schuur met lessenaar dag, vraag of dak constructie

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De planken worden wel geschroefd, het is inderdaad vrij vochtig buiten, maar ik moet zeggen dat na bijna 1km aan hout door de vandiktebank, het ziet/voelt aardig droog aan
Wel heb je een goed punt, als het nu maximaal vochtig is dat het zou worden in dit weertype zal het alleen maar krimpen
Ik zal de vochtmeter er nog even bijpakken en op basis daarvan een keuze maken, is het hout redelijk vochtig ga ik van 1 mm uit, is het hout redelijk droog dan hou ik 2 aan, dan speel ik in ieder geval op safe

Inderdaad fantic, dat word zeker meters maken, maar de OF2200 is daar wel tegen op gewassen lijkt me
ik heb een paar flinke freeskoppen besteld bij ecotools (veel voor weinig :)) dus als eentje wat minder begint te presteren dan kan ik een nieuwe er in zetten (al lijkt me dat niet echt nodig, het hout is vrij zacht)

Vandaag droog weer dus als het een beetje opschiet met het frame dan moet dat lukken om de planken een flink eind te frezen
 

tuoh

Oud hout
Houten gevelbekleding geef je bij het plaatsen best altijd onderlinge speling mee, ongeacht het jaargetijde. Niet voor niks is de profilering bij buitengevel beplanking meestal voorzien van een forse t+g die ruim voldoende dekking geven bij het werken van het hout.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Het gaat niet zo veel over hoe het hout nu voelt tenminste als het redelijk droog is maar het natuurlijk werken van hout ongeacht wat de vochtmeter op een gegeven moment zou misschien zeggen. Het hout blijft werken. In alle gevallen als ik met hout bezig ben hou ik rekening met het jaar tijd en de omstandigheden in de lucht ten opzicht van hoe het zou de stand van het hout beïnvloeden. De profilering met groef en mes of sponning/rabat is meestal zo uitgevoerde dat er een hoogte/diepte verschil tussen voor en achter zijd. De achter zijden van de ene plank tot de andere sluit dicht tegen elkaar zodat de mes deel vanaf de bodem van de groef komt en de voorkant niet sluitende is daarvan is wat speel ruimte ingebouwde en je hoef niet zelf voor te zorgen met het plaatsen. Waar je wel moet met speelruimte rekening houden is om deur en raam openingen en in sommig gevallen aan de uiteinden van de bekleden vlakte. Het maakt ook uit hoe breedte je delen zijn. Breeder delen 15 tot 20 cm of meer gaat merkbaar meer werken en heb je dus per plank onderling een groter verschil dan planken van 12 cm.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Duidelijk....
ik hou gewoon plan één (2mm per plank) aan, dan zit ik zeker goed
De totale overlap zal 6mm zijn, dus ook bij krimp komen de planken niet open te staan
Deur en sponning ga ik zeker rekening mee houden, dat komt goed
Ieder bedankt voor het meedenken, nu gauw aan de gang
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo....de eerste planken zitten er op, het frezen gaat niet zo snel als ik hoopte, maarja....het is voor hoger doel zullen we maar denken
He frame staat en de de voorkant is zo goed als klaar (op de deur na natuurlijk)
morgen avond hebben we eters dus ik heb me voorgenomen om rond 0900 uur te beginnen en om 1430 het werk te beëindigen (en dan nog even opruimen)
1e kerstdag komt de visite ook pas in de middag dus kan ik vast wel een paar uurtjes aanklooien
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Mooi project, maar niet gaan klooien hoor:rolleyes: Ondanks de feestactiviteiten de kop er bijhouden man:D

Leuk om te volgen, veel succes verder!

Fons
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.