kops hout vlakken

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik ben bezig met een eiken tafel waar poten van 10 bij 10 onderkomen, echter doordat ik wat problemen had met de vlakbank was de eerste 10cm iets verder afgeschaafd dan de rest van de poot, daarbij is bij het "rechtzagen" van de kopse kant de poot iets scheef komen te liggen en heb ik nu een paar poten ik ik weer vlak moet zien te krijgen.

Nou heb ik merdere keren hier iemand zien schrijven over het vlakken met de bovenfrees, nou vroeg ik me dus af hoe ik dat moet zien en hoe ik dat kan doen zodat ik eindig met 4 poten die vlak zijn en even lang.
1 van de 2 kant is wel recht genoeg.

Ik wilde ze samen klemmen zodat ik de vlakke kanten in elk geval op hetzelfde vlak kan zetten en dan een mal erop om te frezen??
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
ik zat zelf te denken aan een plaat trespa die ik als bodemplaat op de brovenfrees wil maken van 15 x 30cm dan de 4 poten in een vierkant tegen elkaar klemmendan aan de zijkanten een paar hulpplanken, zoiets als dit:
poten vlakken.jpg
gaat dat werken?
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zou het met de vier poten in achter elkaar geklemd doen, in plaats van in een vierkant. Hoe breder gat de plaat trespa moet overspannen, hoe meer risico op doorhangen. Als je de vier poten achter elkaar klemt tussen twee balken kan je het misschien wel met de bodemplaat van de frees zelf af, zonder een bredere plaat te hoeven maken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Poten zijn 10x10cm dus als de je al aan 1 kant bent moet je nog 11cm over hebben, dat ga ik niet redden met een OF1010, daarnaast moet ik even kijken wat ik heb om erlangs te klemmen wat en recht is en lang genoeg.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Recht aftekenen en glad en haaks schuren met een (band)schuurmachine is geen optie? Of zoals SunRayes al aangeeft: pak een (blok)schaaf en schaaf het even recht.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Recht aftekenen en glad en haaks schuren met een (band)schuurmachine is geen optie? Of zoals SunRayes al aangeeft: pak een (blok)schaaf en schaaf het even recht.[/QUOTE

Idd volgens mij wel even op letten hoe je ze vast klemt ( de richting van de jaarringen ) dan schaaft het iets makkelijker.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Idd volgens mij wel even op letten hoe je ze vast klemt ( de richting van de jaarringen ) dan schaaft het iets makkelijker.

Rondom met de blokhaak en een scherp mes een lijntje insnijden.
En dan van alle zijden schaven, naar het midden van de kopse kant. Opletten dat je niet over de tegenovergestelde kant heen gaat, want dan heb je uitbrekers.
Uiteindelijk met de blokhaak controleren en voorzichtig in het midden weg nemen totdat het vlak is.

Je kan ook nog een afvalbalkje tegen een zijkant aan klemmen, precies op de haakse lijn. Dan kan je er overheen schaven zonder uitbrekers.
Maar daarmee heb je wel een risico dat als het balkje toch verschuift, je alsnog een uitbreker hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.