Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: kops hout vlakken

kops hout vlakken

Ik ben bezig met een eiken tafel waar poten van 10 bij 10 onderkomen, echter doordat ik wat problemen had met de vlakbank was de eerste 10cm iets verder afgeschaafd dan de rest van de poot, daarbij is bij het "rechtzagen" van de kopse kant de poot iets scheef komen te liggen en heb ik nu een paar poten ik ik weer vlak moet zien te krijgen.

Nou heb ik merdere keren hier iemand zien schrijven over het vlakken met de bovenfrees, nou vroeg ik me dus af hoe ik dat moet zien en hoe ik dat kan doen zodat ik eindig met 4 poten die vlak zijn en even lang.
    1 van de 2 kant is wel recht genoeg.

Ik wilde ze samen klemmen zodat ik de vlakke kanten in elk geval op hetzelfde vlak kan zetten en dan een mal erop om te frezen??
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Ik kan je alleen advies geven hoe je het met een handschaaf kan doen.
    Groeten, Raymond

ik zat zelf te denken aan een plaat trespa die ik als bodemplaat op de brovenfrees wil maken van 15 x 30cm dan de 4 poten in een vierkant tegen elkaar klemmendan aan de zijkanten een paar hulpplanken, zoiets als dit:
    poten vlakken.jpg
    gaat dat werken?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Ik zou het met de vier poten in achter elkaar geklemd doen, in plaats van in een vierkant. Hoe breder gat de plaat trespa moet overspannen, hoe meer risico op doorhangen. Als je de vier poten achter elkaar klemt tussen twee balken kan je het misschien wel met de bodemplaat van de frees zelf af, zonder een bredere plaat te hoeven maken.

Poten zijn 10x10cm dus als de je al aan 1 kant bent moet je nog 11cm over hebben, dat ga ik niet redden met een OF1010, daarnaast moet ik even kijken wat ik heb om erlangs te klemmen wat en recht is en lang genoeg.

Recht aftekenen en glad en haaks schuren met een (band)schuurmachine is geen optie? Of zoals SunRayes al aangeeft: pak een (blok)schaaf en schaaf het even recht.

[QUOTE=LeonvB;165036]Recht aftekenen en glad en haaks schuren met een (band)schuurmachine is geen optie? Of zoals SunRayes al aangeeft: pak een (blok)schaaf en schaaf het even recht.[/QUOTE

Idd volgens mij wel even op letten hoe je ze vast klemt ( de richting van de jaarringen ) dan schaaft het iets makkelijker.
    Groeten, Eric

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nova Bekijk Berichten
    Idd volgens mij wel even op letten hoe je ze vast klemt ( de richting van de jaarringen ) dan schaaft het iets makkelijker.
    Rondom met de blokhaak en een scherp mes een lijntje insnijden.
    En dan van alle zijden schaven, naar het midden van de kopse kant. Opletten dat je niet over de tegenovergestelde kant heen gaat, want dan heb je uitbrekers.
    Uiteindelijk met de blokhaak controleren en voorzichtig in het midden weg nemen totdat het vlak is.

Je kan ook nog een afvalbalkje tegen een zijkant aan klemmen, precies op de haakse lijn. Dan kan je er overheen schaven zonder uitbrekers.
    Maar daarmee heb je wel een risico dat als het balkje toch verschuift, je alsnog een uitbreker hebt.
    Groeten, Raymond

Forum Rechten