Huis klaar, nu is de schuur, mijn schuur aan de beurt!

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Hallo luitjes! Ben enige tijd niet aanwezig geweest, maar zoals Houtenklaas al een keer opmerkte: we zien je wel weer als je aan je schuur gaat beginnen. En zo geschiedde.... :D

De huidige situatie:







Dit is dus de dragende constructie die rot is. M.i. onbegrijpelijk dat het hout koud op het stenen muurtje is gelegd. Er zit folie achter, had dat dat nog even 10 cm verlengd en het eronder gelegd... Maar goed, nu niets meer aan te doen. repareren dus.. Wordt nog een uitdaging, want de buitenplanken zitten aan de staanders vast.

Nu is er geen budget om het rondom te doen, maar is nu ook niet nodig, aangezien het hier om 1 wand en een klein deel van 1 van de aangrenzende wanden gaat.

Heb al een boodschappenlijstje gemaakt, maar zit wel op een budget. Wat me wel wat bewuster doet zoeken en ik schrik van de prijsverschillen tussen de verschillende webshops voor dezelfde producten. Er zit een deel in het bouwdepot, maar moet ook een deel zelf betalen. Daar zit dan wel een cadeautje voor mezelf in: Een Dewalt DW770 afkortzaag.. :D :D

Het plan: De complete rotte constructie vervangen, dus nieuwe SLS liggers en staanders, dit keer wel met een dampdichte folie ertussen. Nieuwe multiplex wanden. Het plafond wordt geïsoleerd en er komt een klapluik met vlizotrap naar de vliering in. Airco met ontvochtiger integreren en elektra aanleggen. Ook zal de elektra naar een andere groep moeten, nu zit deze bij de keuken erbij, ga 'm verleggen naar een andere groep, waar nu alleen de gaskookplaat opzit. Elektra wordt wel eenvoudig, alles opbouw, maar wel wat netter als nu met die losse kabels.

De staanders wordt nog wel een klusje, maar ik had gedacht om het rotte eraf te zagen en er een paal naast te zetten, zo hoef ik ook niet te klooie met de buitenmuur en kan het redelijk risicoloos. Wel stukje voor stukje en goed stempelen..

Nou ja, heel verhaal, ik heb er zin an! Betekent dat ik ook relatief snel weer lekker met houtjes kan gaan prutsen. Heb zo'n zin om aan de volgende gitaar te beginnen!

Bedankt voor het kijken en hopelijk snel vervolg!
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Vraagje: Kan iemand toevallig aan de foto's zien welke folie er tussen de staanders en de buitenmuur zit?

Het lijkt op Miofol AV, dampdichte folie dus.. Niet de goeie keus, maar ga het er niet tussenuit krijgen. Vraag is dan ook wat ik het beste kan doen. Dat wat ik ga vervangen en toevoegen op de juiste manier, dus dampopen aan de buitenkant/isolatie/dampdicht aan de binnenkant, of gewoon maar opvullen met dezelfde folie..

Die rollen zijn best prijzig en zoveel heb ik er niet van nodig.. Maar wat moet, dat moet. Liefst bestel ik ook alles bij dezelfde winkel, maar ga ook even een offerte opvragen bij de lokale houthandel.. Dat betekent dat ik de isolatie voor het plafond en de folie ergens anders moet halen..
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
een rol miofol kost ongeveer 90 euro bij de Hornbach. Dinsdag zal ik voor je kijken wat het precies kost.
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Als je de folie niet vertrouwd kan je het weg snijden. en dan later als je de buitenkant vervangt de juiste folie aanbrengen.
 
A

Athanor

Guest
Ik gebruik landbouwplastic als dampdichte folie, bij de agrarische winkel kopen zoals bijv. Welkoop.


Fons
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Welke dikte heb je hiervoor gebruikt en welke plastic?
Ik las dat het PE moest zijn maar waarom?
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Niemand antwoord op mijn vraag of een advies?

Wat ik op de foto zie is het een dampremmende/dampdicht folie. Op zich hoeft die niet verkeerd te zijn maar heeft alles te maken hoe je de isolatie opbouwt. In dit draadje is te zien hoe ik het heb gedaan. Als ik de foto bekijkt wordt het nu afgesloten en de condens druppelt lekker naar beneden.

De folie heb toen bij de Gamma gekocht en als ik me goed herriner zo rond de € 70/80 per rol.

M'n werkplek is in de koude tijden snel verwarmd en droog.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Allen bedankt! Ik denk dat ik ik intussen voldoende weet. Het is overigens niet de bedoeling om de hele schuur te doen, alleen het rotte gedeelte te vervangen. Daar is simpelweg geen budget voor. Dit gaat al tegen de 1000 euro kosten.. Wat het extra lastig maakt is dat de buitenbekleding aan de staanders vastzit en ik echt niet van plan ben om de hele boel te vervangen. Dus daar zaag ik het rotte weg en plaats er een nieuwe staander naast. De enige mogelijkheid die ik zie om deze 1,3 muur goed te doen, is om idd de folie weg te snijden en er nieuwe voor in de plaats te plaatsen. Goed idee! Van binnenuit komt er iig een goede ontvochtiging dmv een airco met ontvochtiger.

Waar ik dan nu nog over zit te tobben is hoe ik de vliering van de benedenverdieping ga scheiden. Er komt een luik met vlizotrap in en het plafond wordt geïsoleerd.. hoe pak ik dat aan,? Op dezelfde manier als de buitenmuren?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Zo ongeveer, het ia de bedoeling dat beneden een min of meer geconditioneerde ruimte komt. Boven maak ik nog twee ventilatiegaten om daar het vocht af te kunnen voeren, en zodat ik ook niet de hele ruimte hoef te verwarmen..
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Plafond
- Tussen de balken dan isoleren, dampdicht folie tegen de onderkant van de balken en dan gips of ander plaatmateriaal ertegenaan.

Muren:
- Als de ruimte permanent verwarmd is dampdicht folie aan de binnenkant van de muren.
- Als de ruimte alleen zo nu en dan wordt verwarmd en niet intensief met veel vocht wordt gewerkt, wordt vaak bij muren van hout dampremmende folies geadviseerd aan de binnenkant van de muren
- Mocht je ooit wel de buitenkant gaan strippen dan daar windfolie tegenaan slaan, dit is open maar waait niet doorheen en houdt ook water tegen, zoiets als dit http://vison.se/en/bison-house-wrap/ (ben niet bekend met Nederlandse producten).

PS
Als ik alles zo zie, lijkt het er ook op dat je last van lekkage of doorslaand vocht hebt. De staander die op de ligger staat is wel erg gerot als het alleen maar door wat condens of optrekkend vocht zou komen, kan de regen misschien onder de beplanking door op het muurtje komen? Ook de multiplex platen in de hoek lijkt de schimmel er op te staan?
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Wat ik denk is dat de oorzaak tweeledig is..Eerste is te kort afgezaagde dakplaten, waardoor het vocht naar binnen kon slaan. Ook boven zit er schimmel op de bebalking, maar het is niet rot. Waarschijnlijk is jarenlang daar het water naar beneden gelopen. Dat is opgelost nu. De dakgoten zijn lekvrij en het is dichtgemaakt. Ook was de dakgoot dus lek precies in die hoek. Daarnaast liggen de liggers van de dragende constructie koud op het stenen muurtje en is er geen folie en isolatie aangebracht tussen het muurtje en de hoge 'plint'. Waarschijnlijk ook om een soort spouw te creëren. het is denk ik alle oorzaken bij elkaar wat deze rot heeft veroorzaakt, daarbij is het ook de windzijde. De rest ziet er prima uit, alles is droog en stevig.

Er gaat nog meer gebeuren, ik ga nog grindputten slaan, want er is geen aansluiting op het riool voor de goten en er komen afwateringsgeulen langs de schuur, ook omdat het afschot van de tuin richting de schuur loopt.. Kan ook niet anders want ik woon aan een dijk..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Alles staat inmiddels in de schuur. Je hebt een goed oog, de auto staat idd op de Kleikade. :) Alles moet door het steegje naar beneden door de tuin.. er staat helaas een grote loods achter de tuin, de Onderweg is nog wel een aantal meters. Wel een geluk dat we op een hoek wonen, anders had het lastiger geweest..

Maar idd geen halve maatregelen. Nou ja, eigenlijk wel, omdat ik niet alles kan doen, doe maar een deel van de wanden, de rest is om het plafond te isoleren. Moest nog wel even strijd leveren vanwege het kostenplaatje. Uiteindelijk konden we het kwijt in het bouwdepot, omdat de gevelreparatie heel erg meeviel. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.084
504
Moordrecht
Het valt altijd tegen als je eens goed gaat kijken. Zoveel mogelijk gesloopt en wat ik tegenkwam baart me wel een beetje zorgen. De bovenhoek is helemaal verrot. Zelfs de grote balk is over een meter helemaal weg, de helft aan de buitenkant iig. Nog 's goed aan de buitenkant wezen kijken omdat de ligger op de grond helemaal doorweekt was, blijkt dat de dakgoot nog steeds lekt, naar binnen toe. De bovenste twee buitendelen moeten ook vervangen worden en de dakgoot dus ook.. Dit wordt wat meer werk als ik dacht. Vervelend is dat ik deze week vrij heb en het nou niet bepaald fantastisch weer wordt om buiten te werken..

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.