De Zwart Maan

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Goede vraag Ernest ik ben benieuwd naar de antwoorden

ikzelf heb hier nooit opgelet
en wel omdat ik geloof dat de oppervlakte van de boom
of het water in de boom te klein is om beinvloed te worden door de maan
ik heb het echter nog niet getest of er een waarneembaar verschil te merken is
ik ben benieuwd of er andere zijn die hiermee experimenteren
mvg tom
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Goede vraag Ernest ik ben benieuwd naar de antwoorden

ikzelf heb hier nooit opgelet
en wel omdat ik geloof dat de oppervlakte van de boom
of het water in de boom te klein is om beinvloed te worden door de maan
ik heb het echter nog niet getest of er een waarneembaar verschil te merken is
ik ben benieuwd of er andere zijn die hiermee experimenteren
mvg tom

Ik wacht tot 17 nov en heb ik mij ogen op een zeker bijzonder kal eschen stam vrij vlakbij waar mijn bijl op de muur hangt. Die wil ik voor gereedschappen stelen en dergelijk dus het moet goed hout zijn.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Op welke wijze zou de stand van de maan invloed hebben op een boom m.b.t. het kappen?
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
de stand van de maan heeft geen enkel effect op zowel de groei of het kappen of wat dan ook van de boom.
 

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
Even het boerenkolen verstand erbij: de stand van de maan heeft te maken met de stand van de aarde t.o.v. de zon en de maan. Het is dus een lichtkwestie. De zwaartekracht wordt er in de gelinkte threads bijgehaald, maar dat lijkt me geen issue: die zal m.i. niet sterker of zwakker zijn bij volle maan. (bij een gelijktijdige werking van zon en maan, springtij, is die zwaartekracht wél sterker, maar daar lees je dan zo 1,2,3 weer niet over) Nu kán een sterk verlichte nacht mogelijk invloed hebben op de fysiologie van een plant, maar daarvoor weet ik te weinig van de fysiologie van fotosynthese en de invloed op de boom daarvan.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik kan me wel voorstellen dat hout gekapt in bepaalde periodes zoals de winter omdat de sapstroom anders is dan in de zomer maar dat de maanstand van invloed is heb ik nog nooit van gehoord.
Omdat een boom een levend dynamisch organisme is zal het hout bij bepaalde maanstanden variëren maar als geheel zal het weinig uitmaken voor het hout wat over een periode van jaren gegroeid is lijkt me.
Andere zaken zoals de plaats, grond en hoeveelheid zonlicht over de jaren zal wel uitmaken, da's wel duidelijk.
Een boom verandert niet heel erg op het moment dat er een andere maanstand zich aandient denk ik.
Wellicht is er op microscopisch niveau wel iets te zien?
En het energetisch niveau moeten we maar aan de bomenfluisteraars overlaten denk ik, ik denk niet dat het voor de gemiddelde houtbewerker veel zal uitmaken.
Het enigste wat ik me kan voorstellen is dat zoiets een rol speelt bij bepaalde rituelen bij natuurvolkeren.
Misschien wel dat heksen hout gekapt bij volle maan preferen voor hun bezemstelen? :p
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
de link naar dat topic is ook ter informatie.

En ik heb het ook informatief gevonden Joop, bedankt.

Het blijkt mijn tableau is van 2014, (gekregen van een Fransman die mij dat niet heeft verteld) geweest en dat ik heb de juist dagen voorbij laten gaan. Nu laat ik de boom tot december staan.

Alhoewel ik ben niet tegen een rationeel benaderingen in dit geval, een rationeel benadering sluit het gebruik van de oude volkskennis ofwel boerenverstand of hoe je dat ook wil noemen niet uit, natuurlijk. Het is een misbruik van de rationaliteit om het tegen kennis te gebruiken. De rationaliteit is om de waarheid te ontdekken waar het dan ook ligt. Wat ik wel tegen ben is de markt logica achter het kappen van bomen, dwz het maakt helemaal niks uit waneer een boom gekapt worden zolang als het op een zo efficient en makkelijk manier mogelijk gedaan is, en de rest is tijd en geld verspilling.
 
Laatst bewerkt:

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
kijk eens even op holz100 op youtube , bomen die gekapt worden met afnemende maan werken minder zijn duurzamer , en in het geval van Holz100 , hoeven ook niet geverfd te worden . Vioolbouwers vragen de boom zelfs of ie om mag voor een viool , en ook die kappen met afnemende maan ! Onze opa's deden dat ook , en gooiden dat hout vervolgens in de plomp om daar een jaar of wat te liggen , spinthout kleurde naar kernhout , minder worm , en nog minder spanning . Dus geen bakerpraat maar ouderwetse wetenschap/basiskennis die elke houtbewerker vroeger had .
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Nou, over ervaring, kennis en wetenschap is natuurlijk nog wel het nodige te zeggen, maar lang niet alle ervaringen leveren betrouwbare kennis op, laat staan wetenschappelijke kennis. Ik kan me er eerlijk gezegd niet zoveel bij voorstellen hoe de stand van de maan van invloed zou zijn op de kwaliteit van het hout, zeker niet als je dat hout na het kappen laat wateren. Het water verdringt de oorspronkelijke sappen dan, dat ik niet kan inzien hoe de eventuele invloed van de maan op de sapstromen (die hoe dan ook minimaal zijn in de winter, wanneer je bomen kapt), een effect kan hebben op de kwaliteit van het hout. Dat wateren bijdraagt aan de kwaliteit van het hout, staat voor mij als een paal boven water. Maar goed, dat is mijn rationele wetenschappelijke instelling. Ik sta er dan ook niet bij stel als ik zelf vel of hout koop.
 

rik ruig

Actieve deelnemer
21 okt 2013
160
39
Nou, over ervaring, kennis en wetenschap is natuurlijk nog wel het nodige te zeggen, maar lang niet alle ervaringen leveren betrouwbare kennis op, laat staan wetenschappelijke kennis. Ik kan me er eerlijk gezegd niet zoveel bij voorstellen hoe de stand van de maan van invloed zou zijn op de kwaliteit van het hout, zeker niet als je dat hout na het kappen laat wateren. Het water verdringt de oorspronkelijke sappen dan, dat ik niet kan inzien hoe de eventuele invloed van de maan op de sapstromen (die hoe dan ook minimaal zijn in de winter, wanneer je bomen kapt), een effect kan hebben op de kwaliteit van het hout. Dat wateren bijdraagt aan de kwaliteit van het hout, staat voor mij als een paal boven water. Maar goed, dat is mijn rationele wetenschappelijke instelling. Ik sta er dan ook niet bij stel als ik zelf vel of hout koop.

hans,

even Youtube bekijken , en Holz 100 bestaat inmiddels bijna 200 jaar , en van alle gebouwen die ze op die manier hebben gezet staat nog steeds 93% overeind , en sterker nog 100 % is nog noooooooit geschilderd !
Als dat geen kennis is dan weet ik het niet meer , en we zijn hier op grote schaal aan het bekijken hoe we dat circulair kunnen gaan implementeren met een Hollandsche twist !

en ik weet ook wel dat niet alle ervaringen betrouwbare kennis opleveren , ik zie ook wel projecten passeren waarvan ik meewarig het hoofd schud .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.