Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

schilderen eiken poort

goedemiddag,

ik ben van plan om een eiken poort te gaan maken(zie http://www.woodworking.nl/showthread...t-maken-pengat).
    nu was mijn vraag, is het verstandig om de poort wit te schilderen en zo ja waarmee? persoonlijk vind ik het mooier om de poort wit te hebben ipv naturel

naturel eiken is natuurlijk veel mooier, maar praktisch niet bij te houden; zodra er "weer" in het hout komt door een beschadigingetje in de lak; mooie effect weg.
    gewoon twee keer gronden en afwerken met een ademende systeemverf ( Sigma schakelverf / Sikkesn Rubbol EPS) ieder jaar reinigen en elke twee jaar een kwastje over.

Ik heb de poort inmiddels klaar! Nu ben ik aanbeland in het behandelen van het hek. Ik had niet vermeld dat het vers eiken is, en nu begin ik toch te twijfelen of het niet eerst wat droger moet worden eer ik ga schilderen. Het liefst schilder ik de poort meteen. Het hout heeft +\- 3 mnd op de zolder van de schuur gelegen(niet verwarmd oid)

Groeten!

Denk er wel aan dat er je door het schilderen blijvend werk aan hebt.
    Meestal laat ik de eiken hekken die ik maak onbehandeld. Ik gebruik wel (behoorlijk) droog hout. Met nat hout heb je meer kans op kromtrekken.
    In dit geval lijkt mij beitsen met een vochtregulerende beits een aardige optie. Ik heb daar geen ervaring mee, mogelijk dat andere forumleden er wat meer over weten.

Persoonlijk vind ik het trouwens zonde om mooi eiken onder een laag verf te verstoppen:-)

Forum Rechten