Welk zaaglint kies je voor een lintzaag?

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Achterin de auto ligt mijn nieuwe (tweedehands) Makita Lintzaag (zonder zaaglint), klaar om op zolder ingezet te gaan worden.
De volgende stap is een zaaglint bestellen, hier veel gelezen en dan is het denk ik logisch om bij tufsaw uit te komen.
Daar ook veel gelezen, en wat een hoop informatie.
Was er maar 1 lint, dan was het makkelijk kiezen :)

Mailtje gestuurd via het contactformulier aldaar, maar in afwachting op antwoord ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de ervaringen hier:

De machine waar het om gaat meldt het volgende:
L=2225mm
max 160mm
3-13mm.
De machine zelf is er een met 3 wielen.

Het rechte werk zal ik vermoedelijk gewoon met de zaagtafel blijven doen, met de zaagslede erop kan die maximaal circa 3cm dik hout aan.
De lintzaag zal dus met name (denk ik, het is mijn eerste, dus wellicht vergis ik me en doe ik uiteindelijk alles op de lintzaag?) voor het andere werk gebruikt worden.
Hout wat toch net wat dikker is dan die 3 cm, en waarschijnlijk de hobby-dingen met bochtjes.
Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan een poot voor onder een hondenmand waarbij we die niet recht maken, maar een beetje barok-achtig,
of bijv zaken waarbij een rechte (recht van boven naar beneden) zaagsnede van belang is.

Op de site zie ik van alles staan, maar 2225 kom ik bijv niet tegen, maar ik lees ook over de dikte van het blad, wat weer bepaalt hoe scherp de bochten kunnen zijn en het aantal tanden waarbij geadviseerd wordt om altijd minstens 3 tanden in het werkstuk te hebben.

Ik denk dan dat het wellicht nodig/handig is om 2 linten te bestellen, een voor de dikkere planken en een voor de dunnere, maar de bochten zullen we vermoedelijk met zowel dun als dikker materiaal maken, dus zou ik op 4 bladen uitkomen?
Wat is dan aan te raden aan zaagblad(en)?
Want ik las ook ergens dat je beter 1 lint kan nemen wat gemiddeld altijd geschikt is, want anders moet je steeds van lint wisselen en dat doe je in praktijk niet zo snel.

Wat is jullie ervaring daarin? 1 blad die geschikt is voor alles?
En zou dat er dan 1 moeten zijn met veel tanden (want geschikt voor het dunste materiaal wat we vermoedelijk zullen gebruiken en dan (dus?) ook voor het dikkere materiaal) en dan ook dun (maar niet zo dun mogelijk, denk ik? Daar zou je last mee krijgen met rechtdoor?) zodat er bochten mee kunnen worden gezaagd, maar ook rechtdoor?

Ik ben benieuwd,
bedankt alvast weer voor de ervaringen!
Fred.
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Hoi Jan,

Thanks voor je reactie,
die was ik inderdaad tegengekomen, maar had daar nog niet echt uit kunnen halen wat ik zelf nu zou gaan bestellen.
Maar, update, in de tussentijd mailt Ian en die lost het op, hij zoekt wat voor me bij elkaar waarvan hij denkt dat ik er mee geholpen ben,
ik betaal er 2 en hij kijkt wat hij er nog extra bij kan doen.
Echt gaaf, zo snel als dat hij reageert!
Helaas zit er een weekend tussen waardoor hij even niets kan doen (verontschuldigt hij zich bijna voor), dus even geduld, maar dat heb ik wel.
Zin in!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Mijn ervaring met linten van Tuff Saw is de volgende;
de varitooth linten zagen erg goed, die raad ik je in ieder geval aan en zijn geschikt voor hout vanaf zo'n 2 cm en ook voor resawing, de bredere voor het rechte werk en de smallere voor de bochten.
Als je Ian mailt met je vragen dan helpt hij je aan de goede linten.
 

beeldhouwer

Actieve deelnemer
Als het meezit hoor ik komende week wat van Ian over hoe het verder gaat,
ik heb een beetje uitgelegd wat we denken te gaan doen (zowel dun als dikker, zowel rechtdoor als met bochtjes) en hij denkt mij wel te kunnen bedienen,
ik wacht het in spanning af.

Maar door de vraag van Nico werd ik ook aan het twijfelen gebracht, want dat was ook de maat die ik doorgegeven had.
Of was het dan toch 2240? Snel naar de zaag en nee, gelukkig, die 2225 staat ook op het apparaat zelf. Geen idee of het een rare maat is, maar we doen het er maar mee :)
Bedankt in ieder geval voor de reacties, want voor hetzelfde geld geef ik een verkeerde maat door en zit ik straks met linten die niet passen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.