partij eikenbomen verwerken

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
ik ben nieuw hier op het forum en zeer geïnspireerd door jullie om zelf ook met hout te gaan werken. op school heb ik ook een aantal jaar met hout gewerkt maar ben uiteindelijk metaal gaan doen maar nu wil ik ook weer met hout gaan werken ik heb een tijdje terug een huis gekocht wat ik helemaal aan het op knappen ben. nu was ik al vast op zoek naar brandhout maar door jullie ben ik geïnspireerd om het hout te gaan verzagen tot planken en balken.

nu ga ik morgen een partij eiken om zagen ongeveer een 15 bomen met een spam van rond de 40cm dik. nu wil ik dat gaan verzagen en als mijn huis klaar is en het hout droog wil ik zelf meubels gaan maken voor mijn huis. nu zit ik nog te denken welke lengtes zal ik de stammen zagen? en kan ik ze een paar weken laten liggen tot ik de zaag machine klaar heb die ik zelf wil gaan maken? en ik zit nog te twijfelen hoe ik het zal gaan verzagen dosse op kwartiers wat zeggen jullie?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Welkom op het forum.
Zelf je bomen omzagen en verwerken lijkt me echt heel gaaf! Ik heb wat stammetjes gehad, pruim en zilverspar en een apenboom, maar die moet ik nog verzagen.
Hout drogen is een vak apart.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Er is een regel voor hoe lange je moet zagen als je van tevoren niet weet waarvoor je het hout gaan gebruiken en dat is, zo lang als je dat kan. Dat houd in bijvoorbeeld, hoe je het hout gaat verplaatsen, opslag mogelijkheden enzovoort, want als je het in 2 meter lengtes allemaal zaagt en later bijkt dat je 2 meter 20 nodig hebben dan heb je pech. Ook de dikte kan je het zelfde principe aanhouden.

Aan je tweede vraag is kwartier gezaagd eiken mooier, mijn mening, het is ook meer stabile.

Als het van toepassing in jouw geval kan ik niet zeggen maar als ik eiken hout gaat bewerken met bijlen, (balken bekanten of kloven enzovoort) gaat het beter in de eerste jaar na het kapen.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Beste forum leden ik ben bezig om een aantal eikenstammen aan te kopen en te verwerken tot planken. Ik kan zoveel hout aankopen als ik wil. En grote diameters. Ook heb ik de mogelijkheid de stammen te verwerken tot planken en balken.
Wie geïnteresseerd is kan me een Pm sturen. Ik zal er ook even en nieuw draadje aan besteden.

Hartelijk,
Rik Blaauw

Edit ik heb iets te snel gelezen... Excuus het is niet mijn bedoeling dit draadje te kapen.

Ik zou de stukken in handelbare lengtes zagen 2-3 meter.
Daarna in planken (laten) zagen. Vervolgens een laten drogen en dan lekker met je eigen hout aan de slag. Prachtig gevoel!
 
Laatst bewerkt:

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
zaterdag zijn we al bezig geweest maar de bomen zijn groter dan ik had verwacht zie foto's kunnen jullie aan de foto's zien of het goed eiken hout is? er staan nog 10 bomen net zo groot en een 3 tal kleineren dit is voor mij te veel en dus zoek ik iemand die interesse heeft om mee te doen en in kosten te delen ook wil ik het ter plaatsen gaan verzagen omdat de stammen niet te tillen zijn. zijn er mensen die interesse hebben? de bomen zijn gratis enkel het omzagen en de mobiele zagerij kosten geld.
ook staan er nog een aantal mooie grote andere bomen ik denk dat het beuken zijn maar ben er niet zeker van. Is er iemand die het zo kan zien aan de foto's?
er staan ook nog een paar berken tussen zijn er mensen die daar wat mee kunnen?
IMG_2813.jpg
IMG_2853.jpg
dit zijn de andere bomen beuk?
IMG_2820.jpgIMG_2821.jpgIMG_2822.jpg
 

mmt

Nieuw lid
16 okt 2015
18
0
bedankt voor je reactie zoals ik lees op het forum is dat ook goed hout en wil ik het ook gaan verzagen tot planken zijn er mensen die interesse hebben in het hout?
 

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo mmt,

Ik ben op het moment zelf ook in de omgeving van oss bezig met zelf gezagen eikenhout, en ben daar zelf voorlopig meer dan voldoende in voorzien.
mocht je nog een mobiele zagerij of drogerij zoeken stuur dan eens een pm, ik heb hier een tijdje terug al het een en ander aan navraag naar gedaan.

met vriendelijke groet,
woody

p.s. mocht je hulp nodig hebben met het omzagen zelf of het klimmend demonteren van gevaarlijke takken of bomen laat het dan ook gerust weten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.