afkortzaag of tafelzaag?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Ik zou persoonlijk de zaagtafel even laten voor wat hij is en kijken naar een lineaalzaag. Dit tenzij je veel heel dik of juist heel dun materiaal wilt gaan verwerken. Koop je festool kun je deze altijd nog een cms hangen. Scheelt je dubbele aankopen en dus geld weggooien, want goedkopere machines houden meestal niet lekker hun waarde. En nogmaals; 2e hands......etc....
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik zou persoonlijk de zaagtafel even laten voor wat hij is en kijken naar een lineaalzaag.

Beetje afhankelijk van het formaat van het te zagen hout, maar wel een goede tip. Voor klein/fijn spul pak ik de zaagtafel, als het wat groter/zwaarder is dan pak ik in meeste gevallen de invalzaag met lineaal (in mijn geval een metabo waar ik zeer over te spreken ben). Met een dubbele lineaal behaal je 2,8m lengte en kan je veel groter werk wel de baas.
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Weer voldoende stof om over na te denken... Ik moet natuurlijk ergens beginnen en ga zo na het eten eerst eens die Metabo KGS 254M afkortzaag bestellen, dat lijkt me een prima ding om mee te starten.
Ik begrijp dat spullen van oa festool beter zijn en waarde vaster, maar wil ik dezelfde apparatuur kopen dan ben ik rond de 3000 euro kwijt... Vind ik veel te veel om een hobby mee te starten. Dus moet ik me richten tot andere merken, en als je een beetje zoekt kan je per merk er ook wel iets uithalen wat voldoet aan mijn eisen op dit moment.

Even terug naar de zaagtafel, ik wil er planken mee op maat kunnen zagen om er wat meubels mee te knutselen. Plaatwerk zou ook aan de orde kunnen zijn. In ieder geval geen hele dikke, brede balken. Als een lintzaagmachine of een invalzaag dat werk ook of beter kan dan zal ik me daarop oriënteren. Graag jullie advies hierover.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zelf heb ik alleen een Einhell afkortzaag en een Makita invalzaag met linialen, alleen als ik lange planken in de lengte moet zagen (schulpen?) heb ik nog eventueel beschikking over een ELU omklaptafel van een maat van me.

Dat is echter het enige wat ik zonder klemmen op de rails niet echt prettig vind om te doen, vaak zijn de planken net te smal en dan wordt de liniaal te wiebelig.

Voor alle andere zaken kan ik me met de andere 2 prima redden en helaas heb ik ook de ruimte niet om een zaagtafel kwijt te kunnen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
vaak zijn de planken net te smal en dan wordt de liniaal te wiebelig.

Dan leg je er toch gewoon een plank naast, sinds ik een Festool ts75 heb gebruik ik de invalszaag bijna altijd als ik planken moet schulpen. Dit gaat erg snel en beter dan op een tafelzaag. Ik schulp ook balken met de ts75 wanneer ze over de lengterichting onder een hoek moeten worden gezaagd.
 
Laatst bewerkt:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Alleen als planken van bv 2 mtr niet helemaal recht zijn om mee te beginnen, heb je daar met een korte zijgeleiding (60cm) op een zaagtafel geen "last" van, dan loopt de plank met de kromming mee door de zaagtafel, dit kun je met een liniaal niet, smallere licht kromme stroken eiken laten zich weer makkelijker verwerken tot een breder paneel wat wel recht is. wat Lamello's ertussen en je hebt dan toch weer een stuk minder verlies.

100% recht is vaak gewenst maar in sommige gevallen niet noodzakelijk en dan is de liniaal weer wat lastiger.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je veel recht toe recht aan zaagwerk gaat doen is een goede zaagtafel een verantwoorde keuze.
Als je veel bochten en ronde stukken gaat doen is een lintzaag weer handiger.
Ik vind zelf een lintzaag wat veelzijdiger.
Het ligt een beetje aan je stijl en wat je nodig hebt wat een betere keuze is.
Een zaagtafel is wel iets preciezer meestal maar een goede lintzaag kan ook redelijk nauwkeurig werken, zeker in combinatie met een goede schaaf.
Daarnaast is een combinatie van een zaagtafel en een decoupeerzaag ook mogelijk maar dan wel een beetje merk anders gaat het niet zo nauwkeurig.
Uiteindelijk loopt de rekening dan toch weer op.
Als je een beetje oplet kan je misschien een leuke combi machine kopen, tweedehands dan wel en dan kan je veel meer, dat is voor meubelmaken een goede oplossing.
Ik zag een paar weken terug een mooie Lurem voor 1000 euro staan en dan heb je iets goeds, dan heb je alleen nog wat klein gereedschap nodig of kijk voor een Scheppag combi, er staat nu een HM1 combi op mp en de biedingen lopen nu tot 300.
Dan heb je een aantal andere machines niet meer nodig en blijf je binnen je budget.
Verder heb je het over twee Japanse zagen, ik raad je een Dozuki voor het fijne werk en een Ryoba voor de rest aan, dan kan je al behoorlijk veel op de hand doen.
Met een Ryoba kan je ook heel goed afkorten en kan je een afkortzaag voorlopig even uitstellen zolang het voor de hobby is.
M'n eigen ervaring is dat die van Dick (tum) prima zijn, die hebben ook een combiset van 3 voor een kleine 7 tientjes met daarin oa een Dozuki en een Ryoba.
Koop als je net begint en van alles nodig hebt gewoon zo'n beitelset bij Lidl voor 8 euro, dan kan je voorlopig wat doen en dan hou je flink wat geld over in vergelijking met 2 nieuwe beitelsets.
Eventueel koop je een keer op een rommelmarkt een paar oude beitels voor een of twee tientjes en die zijn vaak nog beter dan de gemiddelde nieuwe sets.
Voor een bovenfrees zullen de meesten het met me eens zijn dat je met een Triton een hele goede prijs/kwaliteitvehouding hebt maar als je een leuke combi koopt heb je dat soort zaken niet nodig en ook gezien de ruimte die je hebt lijkt mij een tweedehandse combi een keuze die het overwegen waard is.
Alle machines apart is misschien leuk maar uiteindelijk duurder en ik moet zeggen dat toen ik nog een combimachine had pennen en gaten maken een stuk gemakkelijker ging omdat er ook een langatboor opzat en daar kan geen lamellofrees of bovenfrees tegenop wat mij betreft.
Het is lastig genoeg want alles heeft zo z'n voors en tegens.
Maar als je zo'n 1500 wil besteden voor het totaal dan moet je keuzes maken en ik zou voor een tweedehands combi gaan in dat geval.
En als je een beginner bent dan wil er misschien een kennis met verstand van zaken of iemand van het forum wel met je mee als je serieus een machine wilt bekijken?
En het lastigste is nog wel dat de adviezen die je hier krijgt op het forum je misschien nog wel meer in verwarring gaan brengen want ieder bekijkt het vanuit z'n eigen invalshoek en ervaring dus uiteindelijk krijg je misschien wel 10 of 15 verschillende meningen.
Ik zou zeggen denk vooral logisch na ivm je budget en goed tweedehands lijkt mij beter dan nieuw en duur in jouw geval.
 
Laatst bewerkt:

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt voor de reactie. Ik begrijp dat ik op de 2de hands markt meer keuze heb, waarschijnlijk ook kan zoeken in een hoger segment. Toch heb ik gisteravond al de Metabo KGS 254 m besteld, natuurlijk valt deze onderin de middenmoot qua kwaliteit maar ik denk dat het voor deze prijs (285,66) best wel iets zal zijn waar ik mee vooruit kan. Daarmee houd ik best een redelijk budget over voor of een zaagtafel, invalzaag of lintzaagmachine...

Ik heb eerder dit jaar op adviezen die ik hier heb gekregen het handgereedschap al gekocht dus dit hoeft niet mee in het budget genomen te worden. Dat zal tzt ook verder worden uitgebreid met inderdaad leuke vondsten op een rommelmarkt etc.

Betreft de bovenfrees heb ik inderdaad ook triton voorbij zien komen maar lees daar wisselende reviews over... Vooral mensen die van een triton zijn overgestapt naar festool en maffel hadden dit veel eerder willen doen.... Ik begrijp uiteraard dat als je een machine (maffel) hebt die 10x zo duur is als een triton dat het beter werkt. Wat betreft keuzes is het lastig aangezien ik nog geen ervaringen heb opgedaan en reviews op internet evenals de reacties hier uiteen lopen.

Qua budget heb ik nu dan nog iets meer dan 1000,- euro te besteden aan of de zaagtafel, lintzaag, invalzaag (moet ik nog een keuze in maken) en een bovenfrees.

Lastig om keuzes te maken....
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wellicht heb ik het gemist in het het hele verhaal, maar houd je ook rekening met het feit dat houtbewerkingsmachines ook zaagsel en stof produceren. Wellicht ook een stofzuiger meenemen in het verhaal.

Bij de Hornbach koop je al een Starmix met 35 liter emmer en extra stopcontact voor ongeveer €160,- Daar kun je niet voor knoeien.

Ik heb zelf ook zo'n goedkope Starmix en die bevalt uitstekend. Ik heb alleen een 20 liter emmer, en die is snel vol. De filters en zakken heeft de Hornbach ook, en die zijn daar ook nog eens heel goedkoop.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.