afkortzaag of tafelzaag?

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
358
19
Zuid-holland
Hallo Kort,
Ik heb destijds ook in dubio gestaan welke tafelzaag en wat zijn de mogelijkheden.
Ik ben uiteindelijk gezwicht voor de Makita LF 1000 flipover .
Deze zaag bevalt me uitstekend en kan er tot 80 mm hardhouten balken mee schulpen en kan als ik het blad omdraai ook nog afkorten .

Simon
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Dank voor je reactie simon, helaas valt deze ruim buiten mijn budget van 500,- euro... Wat ik gevonden heb kost de LF1000 flipover minimaal het dubbele, voor een paar honderd euro meer heb je dan ook weer tafelzagen van festool etc.

Ik wil binnen een budget van maximaal 1500,- euro een redelijke tafelzaag, een goed schuurmachine, een redelijke bovenfrees, handzagen, beitels, linialen, etc.
Gewoon iets meer dan een basis uitrusting waarmee ik als beginner een paar jaar plezier van heb. Zodat ik wat kan prutsen, handigheid en kennis op kan doen. Als ik er meer mee kan/wil doen dan kan ik later iedere machine/gereedschap altijd nog vervangen door wat beter spul.

Mijn vraag is dus gericht op adviezen en/of ervaring met tafelzagen tot een maximum van 500,- euro.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
is de metabo TS216 misschien nog een optie? Wel iets boven het budget en is wat kleiner dan de TKHS 315 maar lijkt op het oog alsof je er wat preciezer mee zou kunnen zagen.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Dank voor je reactie simon, helaas valt deze ruim buiten mijn budget van 500,- euro... Wat ik gevonden heb kost de LF1000 flipover minimaal het dubbele, voor een paar honderd euro meer heb je dan ook weer tafelzagen van festool etc.

Ik wil binnen een budget van maximaal 1500,- euro een redelijke tafelzaag, een goed schuurmachine, een redelijke bovenfrees, handzagen, beitels, linialen, etc.
Gewoon iets meer dan een basis uitrusting waarmee ik als beginner een paar jaar plezier van heb. Zodat ik wat kan prutsen, handigheid en kennis op kan doen. Als ik er meer mee kan/wil doen dan kan ik later iedere machine/gereedschap altijd nog vervangen door wat beter spul.

Mijn vraag is dus gericht op adviezen en/of ervaring met tafelzagen tot een maximum van 500,- euro.

Gezien je reactie zou ik bij toolnation eens kijken naar deze zaag http://www.toolnation.nl/aeg-ts250k-zaagtafel-met-onderstel-1800-watt-gratis-extra-zaagblad.html

recensies zijn goed. heeft onderstel en extra zaagblad, valt binnen budget en afkorten kan je wellicht realiseren door een cross cut sled te maken... in mijn ogen krijg je dan best waar voor je geld.
 

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
De Dewalt 745 is te koop voor tussen de 500 en de 600 euro in. Heb hem zelf besteld bij HD tools voor ik meen 569 euro incl. BTW. Een uitstekende zaag! Krachtig en ook nauwkeurig.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
De topicstarter vraagt m.i. om reacties met een maximum van 500€... zullen we dan proberen hem op dit niveau gegeven zijn motivatie te adviseren?
 
Laatst bewerkt:

Ener

Nieuw lid
25 aug 2015
13
0
Ik heb zelf deze pas gekocht, AEG TS250K. Bevalt prima. Zaagt netjes en nauwkeurig. De fence grijptvast aan 2 kanten, en zit muurvast. Ook 90 mm dik zagen is geen probleem. Incl. onderstel prima binnen jouw budget.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb zelf deze pas gekocht, AEG TS250K. Bevalt prima. Zaagt netjes en nauwkeurig. De fence grijptvast aan 2 kanten, en zit muurvast. Ook 90 mm dik zagen is geen probleem. Incl. onderstel prima binnen jouw budget.

Sorry; even offtopic. (ik hoop dat de topicstarter dit geen probleem vindt)
Leuk om nou 'ns te lezen dat iemand deze tafel heeft.
Bijna niemand heeft het over deze tafel, ook niet op dit forum.
Terwijl het mij een goede tafel lijkt, ook qua gewicht een flinke tafel en je zet 'm makkelijk weg als je klaar bent.
Ik vroeg me af hoe die bevalt, zou je je bevindingen een keer willen posten?
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Dank voor je reactie simon, helaas valt deze ruim buiten mijn budget van 500,- euro... Wat ik gevonden heb kost de LF1000 flipover minimaal het dubbele, voor een paar honderd euro meer heb je dan ook weer tafelzagen van festool etc.

Ik wil binnen een budget van maximaal 1500,- euro een redelijke tafelzaag, een goed schuurmachine, een redelijke bovenfrees, handzagen, beitels, linialen, etc.
Gewoon iets meer dan een basis uitrusting waarmee ik als beginner een paar jaar plezier van heb. Zodat ik wat kan prutsen, handigheid en kennis op kan doen. Als ik er meer mee kan/wil doen dan kan ik later iedere machine/gereedschap altijd nog vervangen door wat beter spul.

Mijn vraag is dus gericht op adviezen en/of ervaring met tafelzagen tot een maximum van 500,- euro.

Kan je aangeven of je perse voor nieuw wilt gaan?
Want ik denk net als sommige anderen denk dat je met een goede gebruikte voor betere kwaliteit kan gaan.
Ieder verder z'n eigen keuze natuurlijk. :)
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Bedankt weer voor het meedenken allemaal. Het budget kent inderdaad echt een max van 500,- euro zou ik dat oprekken dan blijf je bezig en komt je al snel weer tussen de 700-800 euro uit. Ik denk dat voor het budget wat beschikbaar is echt wel een machine te vinden moet zijn waar ik als beginner een paar jaar mee kan werken.

Mijn gedachte is, koop ik (te) goedkoop dan ga ik tegen de beperkingen van het apparaat aanlopen en heb ik kans dat ik daardoor mijn enthousiasme en interesse verlies in het werken met hout, of dat ik alsnog een duurder apparaat moet kopen.
Ga ik direct voor een festool, maffel etc dan geef ik zoveel geld uit dat er voor andere zaken niets meer overblijft....

Om terug te komen op de genoemde opties, 2de hands is wel een optie en verruimd ook de mogelijkheden maar ik heb te weinig kennis om te zien in welke staat een machine verkeerd om zoiets zorgeloos aan te schaffen.
Nieuw heeft dus wel de voorkeur en dan zijn de mogelijkheden wat beperkter. De genoemde AEG valt prima binnen budget en lijkt alsnog een serieuze kandidaat, al kan ik er weinig reviews over terug vinden. Het nadeel vind ik dat je zelf een tooltje moet maken om goed haaks te kunnen zagen, zoals ik zeg... Ik ben beginnend en wil eigenlijk direct kunnen gaan prutsen en niet nog zelf dingen ervoor te gaan maken. Ik ben ook benieuwd naar hoe Ener dit opgelost heeft of dat het mogelijk minder storend is dan ik nu denk.

Excuses voor de vele vragen, ik probeer me zo goed mogelijk te laten informeren/adviseren.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Bedankt weer voor het meedenken allemaal. Het budget kent inderdaad echt een max van 500,- euro zou ik dat oprekken dan blijf je bezig en komt je al snel weer tussen de 700-800 euro uit. Ik denk dat voor het budget wat beschikbaar is echt wel een machine te vinden moet zijn waar ik als beginner een paar jaar mee kan werken.

Mijn gedachte is, koop ik (te) goedkoop dan ga ik tegen de beperkingen van het apparaat aanlopen en heb ik kans dat ik daardoor mijn enthousiasme en interesse verlies in het werken met hout, of dat ik alsnog een duurder apparaat moet kopen.
Ga ik direct voor een festool, maffel etc dan geef ik zoveel geld uit dat er voor andere zaken niets meer overblijft....

Om terug te komen op de genoemde opties, 2de hands is wel een optie en verruimd ook de mogelijkheden maar ik heb te weinig kennis om te zien in welke staat een machine verkeerd om zoiets zorgeloos aan te schaffen.
Nieuw heeft dus wel de voorkeur en dan zijn de mogelijkheden wat beperkter. De genoemde AEG valt prima binnen budget en lijkt alsnog een serieuze kandidaat, al kan ik er weinig reviews over terug vinden. Het nadeel vind ik dat je zelf een tooltje moet maken om goed haaks te kunnen zagen, zoals ik zeg... Ik ben beginnend en wil eigenlijk direct kunnen gaan prutsen en niet nog zelf dingen ervoor te gaan maken. Ik ben ook benieuwd naar hoe Ener dit opgelost heeft of dat het mogelijk minder storend is dan ik nu denk.

Excuses voor de vele vragen, ik probeer me zo goed mogelijk te laten informeren/adviseren.

Vergis je niet, ook het afkorten met een dure tafel van Festool gaat alleen goed met een Incra verstekgeleider
Afkorten gaat op weinig tafels goed en zeker in de prijsklasse waarin je zoekt of je moet een hulpstuk maken maar dan moeten je geleiderails absoluut recht en parallel lopen.
Dit is een bekend probleem en ook hier op het forum is daar al aandacht aan besteed en over geklaagd.
Veel mensen hier op dit forum maken hulpstukken ook al hebben ze behoorlijke machines.
Ik denk dat je dan misschien beter een zaagtafel die nauwkeurig recht zaagt en een aparte afkortzaag kunt kopen met allerlei afstelmogelijkheden zodat je kan scherpstellen met de blokhaak of koop een tweedehandse verstekstans nadat je op de tafel al je hout hebt afgekort want er gaat niets boven een stans qua nauwkeurigheid.
Wil je goed afkorten op een zaagtafel dan zit je vast aan een roltafel en om echt precies bijv 90 graden af te korten, zeker bij lange stukken moet je een goede kwaliteit hebben anders heb je speling en alle waar is naar z'n geld.
Als je tweedehands een goede tafel hebt die bekend staat om kwaliteit zoals een Inca dan kan je nog een afkortzaag erbij kopen bijv en blijf je binnen je budget en dan kan je op het betere hobbyniveau toch hele goede resultaten behalen.
Die AEG ben ik trouwens ook wel benieuwd naar zoals ik al liet merken in een vorig bericht, weegt 41 kg dus een lekkere zware tafel en waarschijnlijk stabiel dus.
Ik vraag me wel af of je bij die tafel het spouwmes kan verstellen, dit in verband met hulpstukken enz.
 
P

Pel

Guest
De genoemde AEG valt prima binnen budget en lijkt alsnog een serieuze kandidaat, al kan ik er weinig reviews over terug vinden. Het nadeel vind ik dat je zelf een tooltje moet maken om goed haaks te kunnen zagen, zoals ik zeg... Ik ben beginnend en wil eigenlijk direct kunnen gaan prutsen en niet nog zelf dingen ervoor te gaan maken. Ik ben ook benieuwd naar hoe Ener dit opgelost heeft of dat het mogelijk minder storend is dan ik nu denk.

Dat is nou net het leuke van het vak dat je verbeteringen cq veranderingen aan de machines maakt. Ik denk dat het gros van de hobbyisten van alles en nog wat hebben uitgevonden aan hun gereedschap en hun machinens, o.a geleiders en wat al niet meer.

Groet pel.
 

Ener

Nieuw lid
25 aug 2015
13
0
Ik heb de aeg pas. Ik heb er een aantal planken mee gezaagd, geschulpt, voor een schuurdeur. Ik heb deze na gemeten, en ze waren keurig op maat. Afkorten doe ik vooralsnog met een afkortzaag . Er staan op youtube zat filmpjes hoe je een afkort "jig" kan maken voor een zaagtafel welke perfect haaks zijn.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
De genoemde AEG valt prima binnen budget en lijkt alsnog een serieuze kandidaat, al kan ik er weinig reviews over terug vinden.
Het nadeel vind ik dat je zelf een tooltje moet maken om goed haaks te kunnen zagen.

Als het zaagblad goed afgesteld staat en de parallelgeleider ook dan moet het zagen haaks zijn.
Het nadeel is alleen dat je dit bij de goedkopere machines vaker moet controleren.
Zo’n tooltje gebruiken is niet persé nodig maar wel makkelijker en sneller zagen.

Mvg,:).
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Ik neig nu toch naar een afkortzaag om netjes te kunnen afkorten, zeker in een hoek. Daarnaast wil ik dan een zaagtafel zetten voor de wat grotere planken op maat te zagen. Zelf zat ik te denken aan de combinatie van een Metabo KGS 254M afkortzaag en de Bosch pts 10 zaagtafel. Daarmee ga ik maar iets over mijn budget en kan ik denk ik toch wel even vooruit.

Als jullie, alszijnde experts, hier mee in kunnen stemmen dan ga ik deze vanmiddag bestellen. Het is maar voor een beginner, mocht ik over een paar jaar merken dat ik er meer mee wil doen dan kan ik altijd nog wat beter materiaal aanschaffen.
Dan nog eenzelfde topic openen voor het advies in een bovenfrees en dan ben ik op dit moment een heel eind klaar denk ik om er weer even mee vooruit te kunnen....


Ik heb tot dusver;

- 2 Japanse trekzagen (grote en wat kleinere)
- 2 verschillende sets narex steekbeitels
- 1 Metabo schroefboormachine, 1 Makita schroefboormachine met 2 ion accu's
- 1 set houtboren
- 1 set proppenboren
- 1 compleet kreg jig tooltje
- 1 deuvelaar (wolfcraft)
- 1 haak
- 2 linialen
- 4 lijmklemmen van 60cm en 2 van 100cm

En daar wil ik dan bij hebben;
- Metabo KGS 254M afkortzaag
- Bosch pts 10 zaagtafel
-??? Bovenfrees
-??? Lamellofrees (optioneel)


Zoals jullie zien, echt een beginner! Graag nog jullie "goedkeuring" over het aanschaffen van de afkortzaag en zaagtafel. En overige tips zijn ook meer dan welkom! Ik ben ook nu pas bezig mijn ruimte in te richten naar praktisch en werkbaar en heb ongeveer een 18m2 tot mijn beschikking dus daar moet het wel inpassen. Er staan haaks op elkaar 2 werkbanken in van 220x110 en 130x100...

Ik weet dat ik hiermee off topic ga maar als het in 1 topic blijft kan ik het ook makkelijker terugvinden.
 
P

Pel

Guest
Ik wil me er niet mee bemoeien, maar in plaats van de bovenfrees zou ik een decoupeerzaag kopen. Voor een beginner zul je de bovenfrees m.i. niet veel gebruiken, een decoupeerzaag daar in tegen wel, voor bochtenwerk.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
lintzaag misschien? Of en biscuit joiner? Vandiktebankje? Oke ik sla een beetje door! Maar ik vind de lijst best wel prima eigenlijk. Persoonlijk zou ik nog een frees erbij kopen omdat je daar met een mal en een freesbitje met lager ook erg mooie en strakke rondingen mee kan maken. Verder is afronden of ''afhoeken'' ook wel erg handig met een frees. De machine is iets veelzijdiger dan bijvoorbeeld een decoupeerzaag. Ik heb zelf ook een decoupeerzaag maar deze gebruik ik eigenlijk nooit omdat de zaagsnede niet zo mooi is en omdat het zaagblad makkelijk scheef gaat. Even ter vergelijking wat ik gebruik:

-Bosch pts10
-Bosch pof 1200 (frees)
-2 narex bijtels
-black en decker schuurmachinetje
-aardig wat freesbits in allerlei vormen en maten.
-elektrische figuurzaag
-winkelhaak
-lijmklemmen
-1 japanse zaag
-24v aldi boormachine
-serie boortjes met verstelbare verzinkboren erop

Hiermee maak ik eigenlijk alles, uiteraard gebruik ik ook schuurpapier olie en dergelijke. Hout schaven laat ik bij iemand anders.
Je kan hiermee echt al enorm veel mee doen zonder dat het echt een enorm vermogen kost. Uiteraard is het ook belangrijk wat je wil gaan maken, voor een beetje hobbyen wat ik doe is het prima.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.