'bolle' vouw wegkrijgen met slijphulp?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Hallo allemaal

Een jaar geleden ben ik begonnen met houtbewerken. Voorlopig is het vooral oefenen en proberen. Echte stukken zijn er voorlopig nog niet echt van gekomen (of toch niets wat ik hier wil tonen :D).

Ik heb indertijd twee tweedehands schaven op de kop kunnen tikken, een stanley n° 4 en een Record n° 5. De Record zijn beitel heeft forumlid Mathieu de eerste keer geslepen.
Ondertussen heb ik 3 slijpstenen. Het schaven van mijn (nieuwe) beitels lukt, tot groot ongenoegen van mijn vingers, erg goed! Met de schaafbeitels is het wat moeilijker en ik zou graag jullie advies willen.

De vouw van de schaafbeitels waren beiden niet vlak, eerder bol. Als beginner vind ik het moeilijk om ze te slijpen en het lijkt wel dat, hoe meer ik slijp, hoe boller de snede wordt.
Ik weet niet of dit nu of op lange termijn een probleem is. Mijn boerenverstand zegt van wel omdat de hoek van de vouw hiermee verandert.

Daarom lijkt het mij nuttig om zo'n slijphulp aan te schaffen om die snede terug wat vlakker te krijgen. De Veritas MKII lijkt me het beste wat er nu te krijgen valt, maar is erg duur voor mijn voorlopig beperkte hobby.
Zijn er daarom alternatieven die ook gewoon het werk doen dat ze moeten doen?

Alvast bedankt voor het advies
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik heb deze: https://www.baptist.nl/m/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/hulpmiddelen-voor-handmatig-slijpen-en-wetten/geleider-voor-het-slijpen-van-steek-en-schaafbeitels.
Die moet je wel even aanpassen. http://youtu.be/ojzzCXq5ook

Het enige nadeel van slijphulpen vind ik dat de steen absoluut vlak moet zijn.
En ik het idee dat het wieltje extra slijtage veroorzaakt in het midden van de steen. Hierdoor wordt de steen hol.
Je moet dus vaker vlakken.

Een alternatief is een bankslijper, waarmee je de vouw weer hol maakt. En dan op je slijpsteen. Dan hoef je niet zoveel te slijpen, alleen de twee raakvlakken. Tot de vouw weer helemaal vlak is en weer bol gaat staan.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Beste Deftone.

Zelf gebuik ik deze:

http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/1596

Dit is de standaard (eclipse kopie) slijphulp van rond de 15 euro.
Deze doet gewoon goed zijn werk. Als je met de vingers gelijke druk aanhoud tijdens het slijpen/wetten komt dat helemaal goed.
Zelf heb ik er ook een plankje bij gemaakt om de project van het te slijpen gereedschap af te stellen.
Op de zijkant van de slijphulp staat de juiste lengte bij de juiste projectie voor smalle en brede gereedschappen.

Groeten,

Martin
 
P

Pel

Guest
Ik merk aan sommige reacties dat er forum leden zijn die de beitels van schaaf en steek beitel op de steen slijpen en wetten, dat gaat zeker maar dan moet je toch wat ervaring hebben. Als je een werkbank slijpmachine aanschaft dan krijgt de beitel automatisch een kleine holling in de vouw dan kun je veel gemakkelijker wetten en heb je geen last van een bolle vouw. Het hoeft echt geen Creusen te zijn een klein werkbank slijpmachientje doet het al aardig wel met beleid slijpen.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Daarom lijkt het mij nuttig om zo'n slijphulp aan te schaffen om die snede terug wat vlakker te krijgen. De Veritas MKII lijkt me het beste wat er nu te krijgen valt, maar is erg duur voor mijn voorlopig beperkte hobby.
Zijn er daarom alternatieven die ook gewoon het werk doen dat ze moeten doen?

Bij Baptist kost hij meen ik €14.95 daar kun je de broek toch niet aan scheuren, op You Tube staat een filmpje dat je het apparaatje wat moet bijvijlen zodat de beitel beter klemt.

Groet pel.
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Juist door de natuurlijke beweging van je onderarm/pols is het logisch dat je de vouw enigzins bol slijpt. Op zich geen drama. Sterker nog, de snede wordt alleen maar versterkt doordat er materiaal achter zit. Alleen een belangrijk punt, de snede zelf (lees, de voorste mm ofzo op de vouw) moet wel zo exact mogelijk geslepen zijn. Dus, vanaf de snede bol, en niet vanaf de spiegelzijde bol, als je snapt wat ik bedoel.

Mijn mening is dat het op zich goed is dat je de natuurlijke beweging van je arm gebruikt tijdens het slijpen. Dit is immers veel makkelijker dan er op letten dat je het niet doet. Dat het resultaat dan bol is...ja... bijna al mijn beitels zijn enigzins bol... Het snijdt helemaal prima hoor. Let er wel op dat je er geen skatebaan van maakt:)

Ik weet dat Paul Sellers hier ook iets over zegt, mocht je het interessant vinden dan wil ik het wel opzoeken.

Succes!
 

Marthijn

Actieve deelnemer
26 jan 2014
140
0
Zeist
Btw, ja de hoek van de vouw verandert, maar de hoek van de snede niet perse. En het is niet de vouw die snijdt, dus is het een probleem dat deze hoek enigzins verandert? Voordeel van een iets bolle vouw is dat je er makkelijker mee rondingen kunt volgen/maken.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Dag Pel!

slijpen en wetten lukt al aardig, toch bedankt voor de tip!
Ik zie trouwens ook dat een goedkoper model werkbank slijpsteen minder kost dan een MKII slijphulp! Alleen heb je voor zoiets ook weer een hulp nodig om onder de juiste hoek te slijpen of niet?

@Pel: wè kinne precies auch gewoen plat kalle, gezeen desse in Rooi woens. Ich bin aafkomstig oet Biejsel, just euver de grens in Belsj! :D
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Werk nu een paar jaar met de Veritas mkII en zou die niet graag willen missen en vind het elke euro waard. Met de meegeleverde maatverdeling slijp je elke hoek en een backlevel en micro bevel is zo gedaan. De grote roller beschadigd je dure slijpstenen niet.

Nu is het niet dat voor iedere slijpbeurt deze tool wordt gebruikt maar na een aantal handmatige slijpbeurten gewoon even ter controle. Zo blijven je beitels in top conditie. Wil je een lichte ronding aan je beitel geen probleem, iets meer druk op de hoeken. Persoonlijk vind ik voor een ronding handmatig makkelijker. Een kwestie van met grote regelmaat je slijppatroon controleren.
 
P

Pel

Guest
@defton, woeroom kumste neet ins langs dan lèg ich det oet wie det wirktj, en dan sliep ich dien beitelkes vliemsjerp. Ich bin evegood noewsjierig weem des dich bèst? De bèst altied welkom, en asse neet waets woe ich woen, ich heb ein pb in dien postbox.

groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Een van de kunsten van het wetten is het onder controle houden van de beitel. Het is te zeggen, niet wiebelen want dan krijg je een bolle vouw.
En bij iedere beweging terug dezelfde hoek aanhouden.
Ik heb die kunst nu min of meer onder de knie, maar ik heb gemerkt dat de beheersing van de beitel bij het wetten mee evolueert met de beheersing bij het steken met een beitel, het recht zagen enzovoort.
Dat komt niet op een dag, het vraagt gewoon veel tijd.
Dus gewoon oefenen en dan zal je op een dag merken dat het gewoon lukt.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hah, Limburgers onder elkaar...

Het is overigens inderdaad wel aan te bevelen om een slijptafeltje bij een bankslijper te gebruiken. Baptist heeft een betaalbaar aluminium gevalletje dat een beetje lijkt op de Veritas slijptafel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.