Bouw van een Japans schulpzaagje

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bij Ernest Dubois afgelopen zaterdag een workshop japanse zagen slijpen gevolgd.
Ik had geen naslijpbare japanse zagen dus heb ik maar een oude schulpzaagblad mee genomen.
Na een fijne en goede uitleg van Sebastian Gonzalez losgegaan en gestart met het zetten(vormen) van de zaag tanden, dit alles zittend in lotus houding op de grond. Aan het eind van deze dag had ik 54 tanden gevormd (gevijld) en stramme benen.

IMG_3647.jpg

In de afgelopen dagen heb ik al mijn vrije uurtjes besteed aan het verder vormgeven en scherpen van mijn trekzaagje

Aftekenen van de contouren van het zaagje

IMG_3652.jpg

Hier is het zaagje geknipt met mijn oude platenschaar en een laatste controle of alle tanden even hoog staan,

IMG_3656.jpg

Sebastian vertelde mij dat de handgemaakte trekzagen altijd geklopt worden zodat er een spanning in het blad ontstaat.Op een klein aanbeeldje met de bolkop hamer getracht deze spanning in mijn zaagje te kloppen. Aan de hand van de klank kun je bepalen of de spanning goed is

IMG_3658.jpg

Daarna het blad licht hol en taps vijlen met behulp van een vijl en een pas gemaakt schuurblokje

IMG_3661.jpg

Het zaagblad begint al ergens op te lijken

IMG_3663.jpg

Na het opnieuw vijlen en het aan brengen van de snede (2 per tand) de zaagtanden licht gezet met m'n eclips en een proefstuk gezaagd met een tijdelijk vuren houten handvat.
Dat ging best wel goed, er was een tand die iets hoger stond even bij gevijld en weer zagen en zetting iets aangepast

IMG_3669.jpg

Dit stuk hout kreeg ik van Ernest om het zaag handvat van te maken en word traditioneel gebruikt bij trekzagen zeer licht maar sterk hout ik meen Kiri hout. Dank je wel Ernest heb nog voldoende hout over voor meerdere zagen :) …..

IMG_3670.jpg

Stukie uit het balkje gezaagd met m'n lintzaag.

IMG_3672.jpg

Handgreep vorm gegeven en keep voor zaagblad gestoken.

IMG_3673.jpg

Daarna het verhitten van de arend en en in gebrand in het handvat na afkoelen handvat aan zaagblad bevestigd middels epoxy.

IMG_3674.jpg

De zaag is klaar! en op de foto het overgebleven deel van het oude zaagblad.

IMG_3684.jpg

Stuk hout geschulpt als laatste controle zonder moeite ben heel tevreden over het eind resultaat. De volgende stap is een cross cut (3 snijvlakken) kleinere/fijnere tandjes het zweet breekt me nu al uit!!

IMG_3686.jpg

Het vijlen van de tanden viel me in het begin behoorlijk zwaar, ben zo gewend aan de driekant zaagvijl, het japanse vijltje is zo iel en klein dat ik vrijwel in het begin al een stukje uit het vijltje brak en een half uurtje later aan de andere kant van het vijltje weer.
Sebastian moest hier wel om lachen hij vertelde dat toen hij zijn eerste zagen sleep hij een aantal vijltjes verspeelde. Dat stelde me enigszins gerust.
Al om al denk ik dat ik me hier meer in ga verdiepen er gaat echt een geheel nieuwe wereld voor me open kom in ieder geval flink wat tijd tekort voor deze nieuwe hobby.

Groetnis, Roeland
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dat is uitstekende Roeland en de beproeving, die sculp snede, laat zien dat het is vrij goed gelukt. Hoe ging het met het hol en taps vijlen? Sebastian en ik had het later over dat het mooi zou zijn om dat te kunnen bewerken met een schraapstaal.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Mooi om te zien dat je dit na de cursus hebt kunnen maken, dat zegt erg veel over de leraar/instructeur. Een erg mooie zaag geworden ! Is het niet nodig om een keg (mekugi) in de arend te steken om de krachten op te vangen ?
 
A

Athanor

Guest
Mooi werk Roeland! Leuk om zo het proces nog eens te zien.

Complimenten! Fons
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hoe ging het met het hol en taps vijlen? Sebastian en ik had het later over dat het mooi zou zijn om dat te kunnen bewerken met een schraapstaal.

Ernest het hol en taps vijlen ging langzaam en moeizaam, met een schraapstaal gaat niet lukken want het schraapstaal is net zo hard als het zaagblad (gereedschapstaal) Het zou misschien kunnen met een widia schraper.

Groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Fons en Edwin bedankt voor jullie reactie.
Tom die lotus houding werkt voor mij ook niet echt ik zit liever op mijn krukje achter mijn werkbank. De cadans van het vijlen is erg prettig maar verslavend?….

Groetnis Roeland
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Roeland
blij dat ik niet de enige ben die de lotus houding niet erg vind werken
en verslavend ja toch wel een beetje
maar dan vooral omdat ik alles nu eenmaal op eigen houtje wil / moet
doen en ik vooral nu eerst mijn japans boomverzorgers zaagje terug tegoei wil scherpen
en dankzij Sebastians geduld en goede uitleg begrijp ik de techniek
waardoor ik nu een heel andere manier van slijpen heb als eigelijk de bedoeling is
dus is het vooral veel experimenteren en uitzoeken wat ik best verslavend vind
ik snap dat jij wat meer zagen te slijpen hebt en je hebt zeker al veel meer geslepen als mij :)
dus ik moet ook nog veel oefenen om het wat beter in de vingers te krijgen
mvg tom
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Roeland kan je de afmetingen van de zaag opgeven ,ik heb nog een oude zaag liggen en ga na jouw heldere uitleg ook proberen een Japanse zaag te maken.

SIMON
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Simon, de afmetingen van het blad zijn 320mm lang inclusief de arend de effectieve lengte is 220mm bij 60mm hoog aflopend naar 45mm. Het zaag blad heeft 52 schulptanden gekregen.

Succes met het maken van je japanse zaag!

Groetnis, Roeland
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.