uitbreiding arsenaal

spitakiller

Actieve deelnemer
16 jun 2010
43
0
Hallo,

ik ga eerdaags mijn werkplaats opknappen en investeren in een zaagtafel en lintzaag. Nu zit ik te denken aan een zaagtafel van Scheppach, de TKU 4000 Maar ik heb geen ervaringen met dit merk. heeft een van jullie hier ervaring mee? Ook dacht ik aan Metabo,maar ik las ook ergens dat Metabo niet meer de oude Metabo is.
Ook andere suggesties quao merk en model zijn erg welkom. Budget voor de zaagtafel gaat tot 1.000,=. Mijn losse gereedschap is van festool, dus het liefst de cs70, maar ja dan is gelijk alles op, haha!

Ook moet er een lintzaag komen, maar hiervoor heb ik nog geen idee. Ik dacht eerder aan een machine (ook voor de zaagtafel) van HBM (buitelaar), maar dit merk werd op dit forum elders afgeraden. Budget voor de lintzaag is zo'n 500-700

Ik hoop dat jullie goede ideeen hebben?

Thnx Marco
 

spitakiller

Actieve deelnemer
16 jun 2010
43
0
Oh ja voor ik het vergeet:

met de zaagtafel moet ook af en toe hardhout (m.n. meranti voor kozijnen) gezaagd worden.

Marco
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Hoi Marco,

Een TS-4000 of 4010 van Scheppach kun je met een gerust hart kopen, zijn degelijke machines en zaagcapaciteit is voor de meeste hobyisten onder ons prima. Met de juiste zaahbladen zijn de afmetingen die jij wilt zagen ook in hardhout geen probleem. Goed scherp en getand zaagblad is wel belangrijk.

punten die je na moet kijken bij aanschaf zijn oa de flens waar de zaag op gemonteerd wordt, die is van aluminium en als de zaag heel veel gebruikt is zou er speling op de passing kunnen komen. De 30 mm flens is dan niet meer exact rond en dus loopt je zaagblad niet meer rond. Verder even de hoogteverstelling goed proberen om te zien of die goed gangbaar is. Verder is vatbaar voor slijtage de geleiders die het zaagblad geleiden voor schuinverstelling. Daarvoor moet je zaagbald schuin zetten en kijken of er speling komt op het hele zaaggedeelte. Lastig uit te leggen bovendien zijn die geleiders makkelijk na te bestellen voor niet teveel geld.

Haaksheid is allemaal na te stellen dus daarmee loop je eigenlijk geen risico.

Motorisch kan er eigenlijk niks kapotgaan met die apparaten.

Voor 1000 euro zou je een hele goede zaag op de kop moeten tikken en helemaal compleet met tafelverbreding en grote zware afkortgeleider. Een TS-4010 moet je ook een heel eind mee komen in de juiste uitrusting.

Teygeler in amsterdam heeft een hele mooie TS-4010 staan voor 1500 euro. Mischien kun je daar nog paar 100 pingelen en dan heb je een topzaag zo te zien van de foto. (http://www.teygeler.nl) bij gebruikte machines kijken.

succes in je overwegingen en plezier bij je zoektocht en de aanschaf

Scheppie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.