Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11

Japanse smoothing schaaf

Gisteren werd de schaaf met nog wat ander gereedschap bezorgd. Meteen aan de slag om de schaaf gebruiksklaar te maken. Een heel precies werkje maar met een aantal video voorbeelden prima te doen. Deze 3 video's bevatten veel info maar daarnaast zijn er ook video's van Japanse meesters die zeer informatief zijn.

Gebruik de Nederlands benaming want dat vind ik nu nog wat makkelijker.

Het blok aangepast zodat de beitel goed ondersteund word, zool gevlakt en een dal gemaakt met drie steunpunten zoals in de video. Voor en achter 9mm en voor de beitel 5mm. De chipbreker bewerkt zodat die goed aansluit op de beitel en gevlakt. De beitel over 1000 en 8000 shapton waterstenen.

Vanochtend nog wat kleine aanpassingen en de schaaf over een stuk douglas voor de eerste streken. Helaas geen beter hout tot mijn beschikking.

Het instellen is even wennen en gaat met hele subtiele tikjes op de beitel en het blok. Om te testen of de beitel aan beide zijde evenveel afnam een heel smal latje. Daarna op het oog de beitel ingesteld en dat ging best goed voor de eerste keer, al zeg ik het zelf.

De eerste kennismaking met de kanna is me goed bevallen en smaakt naar meer. Denk dat na gewenning het allemaal nog wat beter kan.

kanna_1.jpg

kanna_2.jpg

krul_3.jpg

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Dat zijn mooie dunne krullen, ja dat zal wennen zijn denk ik naar je toe schaven.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Dat ziet er goed uit.
    Hoe heb je de zool gevlakt?
    Ik heb een Japans schraapschaafje voor deze klus. Gaat net iets gemakkelijker dan een los schraapstaal.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Dat ziet er goed uit.
    Hoe heb je de zool gevlakt?
    Ik heb een Japans schraapschaafje voor deze klus. Gaat net iets gemakkelijker dan een los schraapstaal.
    Zool met schuurpapier en het dal met een schraapstaal maar dat is monnikenwerk en is nog niet helemaal naar mijn zin.

Las in een ander topic dat jouw beitel iets te ver zakt. Dat is bij mij net op het randje en bij iets te harde tik staat de beitel te diep. De oplossing met een papiertje is nog niet nodig maar wel een bruikbare.

Nu dacht ik dat de zool van een japanse schaaf niet vlak hoort te zijn.
    Casper Labarre heeft daar eens een uitgebreidt topic over gemaakt.

Hier vind je meer info: http://www.woodworking.nl/showthread...zool-niet-vlak
    Laatst gewijzigd door SunRayes; 04-11-15 om 23:23.
    Groeten, Raymond

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Nu dacht ik dat de zool van een japanse schaaf niet vlak hoort te zijn.
    Casper Labarre heeft daar eens een uitgebreidt topic over gemaakt.

Hier vind je meer info: http://www.woodworking.nl/showthread...zool-niet-vlak
    Klopt en je kunt kiezen tussen twee of drie steunpunten op het block. Noemde het een dal maar weet niet of dit de juiste benaming is van de lichte uitholling. Zelf gekozen voor een een steunpunt voor achter van 9mm en 5mm voor de beitel.

Zo Huib
    daar ga je plezier van hebben denk ik
    na de slijpcusrus in friesland en al de mooi japanse schaven die ik daar gezien heb
    en zeker na gebruik van enkele van Sebasian zijn japanse schaven ben ik E bay goed in het oog aan het houden
    als je nog extr leesvoer zou willen over japanse schaven
    in het topic van Ernest. Over Japanse zagen sljjpen
    staAt een link naar Sebastians blog en hij weet er best veel over
    Ik wens je nog veel schaafplezier Huib
    mvg tom
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Ik had ook jouw mooi krullen laten zien Tom, maar heelas heb ik met ze mijn vuur aangestoken.

Da,s een mooie schaaf en mooie dunne krullen.
    Hoe bevalt trouwens het naar je toe schaven?
    Mag ik vragen waar je die besteld hebt en in welke prijsrange hij zit?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door willem1958 Bekijk Berichten
    Hoe bevalt trouwens het naar je toe schaven?
    Dat is best wennen en redelijk te doen maar zal nog genoeg moeten oefenen. Vandaag geoefend om balkjes haaks te schaven en dat lukt. Vooral de schaaf het werk laten doen en niet teveel kracht. De juiste greep heb ik nog niet denk ik. Nu heb ik op douglas geoefend maar denk toch dat deze schaaf voor de meer edele houtsoorten is geschikt zonder kwasten erin. Het afstellen is een secuur werkje maar heel leuk om te doen.

Mag ik vragen waar je die besteld hebt en in welke prijsrange hij zit?
    De prijsrange is rond de €80. De schaaf heb ik gekocht bij Dieter Schmid. Het is de tweede van boven.

De prijzen gaan van laag tot schrikbaren hoog. Op ebay genoeg keus en tools from Japan heeft een groot assortiment. Bij de laatste heb ik bij wijze van proef een dozuki besteld omdat ik nog geen ervaring heb met deze shop.

Forum Rechten