Eigen gemaakte systeem 32 mal (tvb frees)

y_boonstra

Nieuw lid
4 nov 2015
6
0
Dit is mijn eerste post op dit forum :)

Ik ben bezig om een kastenwand te maken en wil daarbij het systeem 32 gatenrij toepassen puur omdat het makkelijk is en een industriele standaard.
Voor het maken van de gaten in de platen wil ik gebruik maken van mijn bovenfrees met kopieerhuls. Er bestaan legio van mallen en speciale machines hiervoor
Die allemaal erg prijzig zijn.

Gelukkig kan ik goed opschieten met autocad en heb ik toegang tot groot fomraat printers.
Ik dacht "waarom maak ik zelf niet een systeem 32 lineaal voor mijn bovenfrees. Ik wil het afgedrukte papier verlijmen om een trespa plaat (oud bureaublad mee kunnen nemen want deze werd weggegooid 10mm) en deze dan vervolgens uitzagen en frezen.

Voor het uitfrezen van de sparingen voor de kopieerhuls wil ik op mijn 3d printer een mal maken voor wederom mijn frees en kopieerhuls tot 3 gaten (groter lukt niet) om zo toch een accurate liniaal te krijgen.

Wat is jullie mening van de mal?
is hij compleet of heb ik nog wat over het hoofd gezien?
Bekijk bijlage 2015-11-04 Systeem 32 liniaal Rev.A.pdf
 
Laatst bewerkt:

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Waarom niet meteen de CAD file door een CNC machine laten frezen.
Is ook nog eens veel nauwkeuriger.
CNC frezen zijn tegenwoordig overal gemeengoed bij timmerfabrieken en meubelmakers.
 

y_boonstra

Nieuw lid
4 nov 2015
6
0
Omdat dan de kosten nog hoger zijn dan een standaard liniaal aan te schaffen.. en dat is nou net niet de bedoeling.
 
P

Pel

Guest
Heb je de gaten voor de scharnieren er ook op?

Groet Pel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Hou er rekening mee dat Trespa 2,5mm per meter kan krimpen en uitzetten onder invloed van temperatuur en vooral luchtvochtigheid. Het is dus geen nauwkeurige mal, en dat is mogelijk erg zonde van al je energie en geld dat je er aan uit geeft.
 

y_boonstra

Nieuw lid
4 nov 2015
6
0
Nee, deze stond er nog niet op..

Ik heb hem inmiddels toegevoegd (Rev. B ) :)
 

Bijlagen

  • 2015-11-04 Systeem 32 liniaal Rev.B.pdf
    91,6 KB · Weergaven: 57

y_boonstra

Nieuw lid
4 nov 2015
6
0
Hou er rekening mee dat Trespa 2,5mm per meter kan krimpen en uitzetten onder invloed van temperatuur en vooral luchtvochtigheid. Het is dus geen nauwkeurige mal, en dat is mogelijk erg zonde van al je energie en geld dat je er aan uit geeft.

Kosten die ik er voor uitgeef zijn nagenoeg nul.

om het krimpen te controleren is het handig dat de centimeter aanduiding er op zit...

Het trespa ligt niet buiten en wordt niet gebruikt in vochtige omgevingen.. de luchtvochtigheid waarbij het bewerkt wordt zal nagenoeg hetzelfde blijven bij hetgeen waarin het gebruikt wordt. idem met temp.

- - - Updated - - -

Ik dacht zlef het papier er op te verlijmen met epoxyhars. is het meteen beschermd.
 
P

Pel

Guest
Voor een mal zal dat m.i. meevallen, trespa kan krimpen bij een lage vochtigheidsgraad en uitzetten bij een hoge vochtigheidsgraad, ik neem aan dat de mal niet aan zulke extreme onderhevig zal zijn? Als je trespa als boeibord buiten gebruikt moet je een kleine opening tussen de platen laten, maar is dan onderhevig aan de weers invloeden. ik denk dat het zal gaan, het is het proberen waard.

groet pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.