Natte houtschijven

Ahe

Nieuw lid
4 nov 2015
3
0
Bennekom
Hoi,

Voor een project heb ik kleine houten schijven nodig, 3 cm dik met een diameter van 7-9 cm. Het is lastig om aan gedroogd hout te komen. Hoe groot is de kans dat kleine boomstamschijven van nat hout in die maat openbarsten? Kan ik het voorkomen door de schijven op een bepaalde manier te laten drogen?

Ik hoor graag jullie ervaringen!
 

Ahe

Nieuw lid
4 nov 2015
3
0
Bennekom
Wat voor hout is het?

Ik heb in ieder geval eiken (weet niet welke), esdoorn en essen liggen. Veel andere soorten komen ook in aanmerking. Ik kan waarschijnlijk aan berk, kersen en ander fruithout komen. Als het maar loofhout is en niet te zacht.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat is een lastige vraag. Het hout zal altijd werken bij het drogen, omdat de vezels dunner worden.
Heel langzaam drogen voorkomt dat de vezels aan het oppervlakte al uitdrogen terwijl ze in het midden nog nat zijn, maar die scheuren trekken later vaak onzichtbaar bij en heel langzaam drogen betekent ook problemen met beestjes en/of schimmel, essen zal verkleuren, esdoorn zal schimmelen.

Voor de gegeven diameter is 3 cm best dik.

Ik zou gewoon het experiment aangaan en eens wat schijven zagen, sommige gewoon wegleggen, andere op elkaar, of beide kopse kanten instrijken met Anchorseal of met houtlijm, sommige in d werkplaats, sommige buiten afgedekt, en maar eens kijken wat werkt.

Persoonlijk zou ik met een taaie houtsoort beginnen, dus essen of iepen. Kersen en ander fruithout lijkt me onwaarschijnlijk - dat barst al als je er naar kijkt. Taxus zou ook goed moeten kunnen.
 
P

Pel

Guest
Als je schijven gaat zagen van nat hout zoals je zelf zegt van o.a. eiken, esdoorn en essen of berken, die gaan gegarandeerd scheuren. Je kunt het hout veel beter gewoon laten drogen de kopse kanten insmeren met verf, en als het droog is daarna er schijven van zagen. En dan nog, heb je kans dat een eiken schijf van 3 cm dik gaat scheuren. Of gewoon droog hout kopen en daar van zagen, waar heb de de schijven voor nodig, en hoe groot worden de schijven, het verschil tussen o.a. berken, en eiken of essen is behoorlijk groot?

groet pel.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Waar woon je?
Je kunt van mij eventueel een droog stuk beuken overnemen van de diameter die je aangeeft.
Erg mooi glad kopshout en nauwelijks scheurvorming
 

Ahe

Nieuw lid
4 nov 2015
3
0
Bennekom
Dank voor jullie reactie.

Jurriaan, ik ga zeker wat uitproberen op verschillende plekken. Goed om te weten dat ik fruithout beter niet kan nemen.

Pel, mijn voorkeur gaat ook uit naar droog hout maar ik kan het nergens vinden. Ik heb onbeschadigde stammetjes nodig met de schors er nog aan. Als je een plek weet waar ze dat hebben hoor ik het graag! Het gaat om een diameter van 7-9 cm. Wat bedoel je eigenlijk met dat het verschil tussen o.a. berken, en eiken of essen behoorlijk groot is? Het effect van de grootte op de droging? Ik ga het hout gebruiken voor simpel trekspeelgoed voor buiten. Het hoeft geen 'meubelmakerskwaliteit' te zijn.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb onbeschadigde stammetjes nodig met de schors er nog aan.

Let wel: als je hout droogt met de schors komen er allerlei beestjes die dat allemaal wel lekker vinden. Bovendien zal die schors er bij speelgoed buiten toch niet zo lang aan blijven zitten. Mijn ervaring met schors aan hout is dat je het beste hout kunt hebben dat in de winter, als de sapstroom minimaal is, gekapt is - als de bast goed vochtig is, laat de schors vrijwel altijd los.
 
P

Pel

Guest
Ken niet iemand die een open haard heeft, die mensen hebben vaak hout in opslag wat al vele jaren droog ligt? Het verschil tussen berken en eiken is dat berken veel zachter is als eiken, voor speelgoed is eigenlijk beuken ideaal.

Groet Pel.
 

Blokjehout

Nieuw lid
4 jan 2019
1
0
Ik heb goede ervaring met berkenschijfjes van ca 1 cm dik en in diameters variërend van 5tot 10cm te drogen in de magnetron. 4 min. Op vol vermogen. Gaat niet schimmelen en is M.i. Goed droog.
Ps
wel toestemming aan partner vragen
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
545
154
Zutphen
Mijn ervaring is dat perzik, gouden regen, en taxus prima te drogen zijn daarentegen buxus in het geheel niet.
 

J v Veldhuizen

Actieve deelnemer
7 okt 2018
268
8
Als het toch om speelgoed gaat voor buiten zal droog hout ook weer vochtig worden en drogen
Speelgoed is beuk natuurlijk het beste
Berk lijkt me niet echt fijn voor wat jij wil ,dus als het toch voor buiten is zou ik inlandse eik nemen

Dus zoeken bij iemand met een houtkachel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.